«Η τέλεια στρατηγική» στο Σχολείον

20.06.2006
Στο έργο του «Η τέλεια στρατηγική» που γράφτηκε το 1733, ο Μαριβώ, συνθέτοντας ένα πορτραίτο της γυναικείας φιλαρέσκειας, μας παρουσιάζει έναν κόσμο όπου τα πρόσωπα δεν χειρίζονται τον έρωτα ως πηγαίο ανθρώπινο συναίσθημα, αλλά ως αντικείμενο διαπραγμάτευσης για να ικανοποιήσουν τον εγωϊσμό και τη ματαιοδοξία τους.
Τι: «Η τέλεια στρατηγική» του Μαριβώ από το Νίκο Χατζόπουλο
Που: Το ΣΧΟΛΕΙΟΝ, Χώρος Β (Πειραιώς 52)
Πότε: Σάββατο 24, Κυριακή 25, Δευτέρα 26 & Τρίτη 27 Ιουνίου
Ωρα έναρξης: 9μ.μ.
Τιμές εισιτηρίων (€): 20, μειωμένο 10

Στο έργο του «Η τέλεια στρατηγική» (L’heureux stratageme όπως είναι ο πρωτότυπος τίτλος του) που γράφτηκε το 1733, ο Μαριβώ, συνθέτοντας ένα πορτραίτο της γυναικείας φιλαρέσκειας, μας παρουσιάζει έναν κόσμο όπου τα πρόσωπα δεν χειρίζονται τον έρωτα ως πηγαίο ανθρώπινο συναίσθημα, αλλά ως αντικείμενο διαπραγμάτευσης για να ικανοποιήσουν τον εγωϊσμό και τη ματαιοδοξία τους.

Η ομώνυμη παράσταση του σκηνοθέτη Νίκου Χατζόπουλου επιχειρεί να δει το έργο «έξω από τη γραφικότητα του 18ου αιώνα, και, διατηρώντας μόνο την ουσία του, μεταφέρει αυτόν τον κόσμο του διαρκούς ψέματος σε μια εποχή σημερινή. Σε έναν κόσμο επιδειξιομανίας και αλαζονείας όπου τα παιχνίδια συμφέροντος και εξουσίας συνεχίζουν να έχουν το πάνω χέρι στις ανθρώπινες σχέσεις».

«Η τέλεια στρατηγική» βασίζεται σε ένα τέχνασμα, παλιό όσο και τα ζευγάρια των ερωτευμένων: πρόσωπα τα οποία αισθάνονται ότι έχουν προδοθεί επιστρατεύουν την παγίδα της αδιαφορίας, προσποιούμενα ότι έχουν αφοσιωθεί σε έναν καινούργιο έρωτα.
Ζουν τον κίνδυνο να πληγωθούν και ταυτόχρονα διακινδυνεύουν να πληγώσουν τον άλλο. Στόχος είναι να γυρίσει πίσω εκείνος που τους ανάγκασε να καταφύγουν στο τέχνασμα. Επιζητούν να εκμαιεύσουν την επιστροφή στην εποχή πριν τον αιφνιδιασμό και να δικαιώσουν την δοκιμασία.

Άλλωστε σε όλα τα έργα του Μαριβώ, στο τέλος, το τέχνασμα μετατρέπεται σε νόμιμο επιχείρημα. Επαναφέρει τη δράση στην αρχή. Η δοκιμασία έχει ως σκοπό να επιβεβαιώσει την τρυφερότητα που χάθηκε για μια στιγμή και δεν θα είναι πια τίποτα περισσότερο από μια παρένθεση στην κοινή ζωή η οποία περιμένει τους ήρωες. Το παιχνίδι αυτό είναι βέβαια επικίνδυνο, αφού, τόσο οι ήρωες όσο και οι θεατές αντιλαμβάνονται ότι ελλοχεύει ο φόβος πως η ανάμνησή του παιχνιδιού ίσως στοιχειώσει το μέλλον.

Η αξία του Μαριβώ, ο οποίος μέχρι το τέλος του 19ου αιώνα αντιμετωπιζόταν ως ένας ελάσσων δραματουργός, άρχισε να αναγνωρίζεται μετά τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα. Μετά τον Δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο αποτέλεσε τον κατεξοχήν συγγραφέα με τον οποίο αναμετρήθηκαν οι σκηνοθέτες διερευνώντας και αναδεικνύοντας τη σημασία των έργων του, μετατρέποντας το σε αντικείμενο μελέτης, εξάσκησης νέων εκφραστικών μέσων, ακόμη και πειραματισμών.

Το έργο του Μαριβώ, παρά τους δύο αιώνες που μας χωρίζουν από τη γραφή του, εξακολουθεί να ξαφνιάζει, παραμένει νέο, οδηγεί τις θεατρικές συμβάσεις στα όρια της δοκιμασίας και παίζει με τους όρους της απόλαυσης του θεάτρου για να το εξυμνήσει.

«Η τέλεια στρατηγική» του Πιερ Καρλέ ντε Μαριβώ
Κωμωδία σε τρεις πράξεις
Μετάφραση-Σκηνοθεσία: Νίκος Χατζόπουλος
Σκηνικά-Κοστούμια: Θάλεια Ιστικοπούλου
Μουσική: Κώστας Ανδρέου
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Βαλεντίνη Σιόβα
Επιμέλεια κοστουμιών: Αντωνία Κατσαρού
Κοσμήματα: Κυριάκος Αναστασιάδης
Επεξεργασία σκηνικού: Ανδρέας Κελεμπέσης

Ερμηνεύουν: Γιάννης Νταλιάνης (Ντοράντ), Βασίλης Καραμπούλας (Μπλαιζ), Δημοσθένης Ελευθεριάδης (Αρλεκέν), Δέσποινα Κούρτη (Λιζέτ), Αννα Μάσχα (Η Κόμισσα), Μαρία Κεχαγιόγλου (Η Μαρκησία), Κώστας Μπερικόπουλος (Ο Ιππότης), Γιώργος Γλάστρας (Φροντέν)