Ακροβατώντας στα όρια της ανεκτικότητας (***)

17.06.2009
Ακραίο, προκλητικό, ανατρεπτικό, υπέρ του δέοντος υπερβολικό και πολλές φορές σοκαριστικό, ένα θέαμα για γερά στομάχια, ένα πραγματικό «Οργιο της Ανεκτικότητας» ήταν αυτό που είδαμε στο Παλλάς την προηγούμενη Τετάρτη.

Ακραίο, προκλητικό, ανατρεπτικό, υπέρ του δέοντος υπερβολικό και πολλές φορές σοκαριστικό, ένα θέαμα για γερά στομάχια, ένα πραγματικό «Οργιο της Ανεκτικότητας» ήταν αυτό που είδαμε στο Παλλάς την προηγούμενη Τετάρτη.

Ο λόγος για τη παράσταση του 50χρονου αιρετικού Jan Fabre που, όπως ήταν αναμενόμενο, προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις, καθώς σκηνές επίμονου και διαρκούς αυνανισμού, ακραίες ερωτικές απολαύσεις ακόμη και με όπλα, γυναίκες που αυτοϊκανοποιούνται σε δερμάτινα έπιπλα και γεννούν εμπορεύματα, ερωτικές σκηνές με ένα... ποδήλατο, τανγκό με καρότσια του σούπερ μάρκετ και ο Ιησούς να προσπαθεί να ισορροπήσει στο δάκτυλό του τον Σταυρό, είναι λίγες μόνο από αυτές που απαρτίζουν την παράσταση.

Ο Βέλγος καλλιτέχνης προσπάθησε - άλλοτε εύστοχα και άλλοτε όχι- να εξερευνήσει τα όρια της κανονικότητας και να σχολιάσει αφενός μεν τον άκρατο κυνισμό της σύγχρονης εποχής αφετέρου δε τους διαρκείς συμβιβασμούς και τη θυσία των πάντων στο βωμό του χρήματος και τους συμφέροντος.
Με μουσικούς, χορευτές και ηθοποιούς, ο Fabre ζωγράφισε το προσωπικό του πανόραμα της ανεκτικότητας και τελείωσε με μία απροσδόκητη καταγγελία των πάντων μην αφήνοντας κανέναν «παραπονεμένο».

Λίγα λόγια για τον Jan Fabre

Ο Jan Fabre είναι ένας μοναδικός καλλιτέχνης. Εικαστικός, χορογράφος, σκηνοθέτης και θεατρικός συγγραφέας αναζητεί το όλον μέσα από τα έργα του και αναγνωρίζεται ως μία από τις μεγαλύτερες προσωπικότητες στη σύγχρονη τέχνη.

Είναι ο δεύτερος εν ζωή εικαστικός καλλιτέχνης του οποίου το έργο παρουσιάζεται στο Λούβρο στην πτέρυγα της Φλαμανδικής Ζωγραφικής, παράλληλα και σε διάλογο με τα έργα μεγάλων Φλαμανδών Ζωγράφων.

Οι θεατρικές παραγωγές του διακρίνονται από τη συνεχή έρευνα για την απόλυτη ομορφιά και την πνευματικότητα και έχουν ανέβει σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, στην Αμερική, την Ιαπωνία και την Αυστραλία. Κάθε νέα του σύλληψη αποτελεί παγκόσμιο καλλιτεχνικό γεγονός, απασχολεί τον κόσμο της τέχνης σε όλο της το φάσμα και προκαλεί έντονες συζητήσεις.

Ο ίδιος, όπως και η τέχνη του, είναι ένας άνθρωπος ανατρεπτικός στη βάση του με πολλές ιδιότητες και πολύμορφες δημιουργίες, χορογραφικές και σκηνοθετικές άρρηκτα συνδεδεμένες με το εικαστικό του πρόσωπο.

Γεωργία Οικονόμου