Η φωτογραφία σαν τέχνη σαν γλώσσα

02.05.2001
Υπάρχει "γλωσσοκεντρική" φωτογραφία και αν ναι ποια έργα της θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν έτσι; Η αυτοαναφορική σειριακή δουλειά της Nam Goldin, οι φωτογραφίες - εγκαταστάσεις του Andreas Gursky με το είδος του εσωτερικού διαλόγου που αναπτύσσουν ή φωτογραφία - σαν- σενάριο του Larry Clark, η φωτογραφία - σαν - συμπεριφορά των Ulay και Abramovic ή οι φωτογραφικές ιστορίες με την απόχρωση φωτορομάντζων του Duane Michals;
Υπάρχει "γλωσσοκεντρική" φωτογραφία και αν ναι ποια έργα της θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν έτσι; Η αυτοαναφορική σειριακή δουλειά της Nam Goldin, οι φωτογραφίες - εγκαταστάσεις του Andreas Gursky με το είδος του εσωτερικού διαλόγου που αναπτύσσουν η φωτογραφία - σαν- σενάριο του Larry Clark, η φωτογραφία - σαν - συμπεριφορά των Ulay και Abramovic ή οι φωτογραφικές ιστορίες με την απόχρωση φωτορομάντζων του Duane Michals;.
Γλωσσολόγοι και ιστορικοί της φωτογραφίας, όπως ο Ronald Barthes, η Souzan Sontag, και η Rosaline Krauss ασχολήθηκαν εκτενώς με το ερώτημα της ύπαρξης και λειτουργίας μιας "φωτογραφικής γλώσσας".
Σε συνέχεια της έκθεσης με τίτλο "Γλωσσαλγία", η Ελληνοαμερικανική Ενωση παρουσιάζει μια επιλογή φωτογραφικών έργων που με διαφορετικό τρόπο εντάσσονται στον παραπάνω προβληματισμό και το γενικότερο πλαίσιο επιμέλειας της Γλωσσαλγίας. Στην έκθεση με τίτλο "Photography as art as language as photography..." παρουσιάζονται έργα του Αμερικανού Sean Kernan και του Ισπανού Joan Fontcuberta, αλλά και έργα τεσσάρων νέων Ελλήνων εικαστικών - φωτογράφων που χρησιμοποιούν ενίοτε το μέσο της φωτογραφίας για τη "συμβολική- διηγηματική" ή "αναφορική - σημειολογική" του δύναμη (Αντιγόνη Πασίδη, Γιώργος Σαπουντζής, Κώστας Μέντζος) ή για τις αναπάντεχες σχέσεις που δημιουργεί ο συνδυασμός του με κείμενα (Απόστολος Ζερδεβάς).
Η δουλειά του Sean Kernan "Τα Μυστικά Βιβλία" είναι ένας φανταστικός - οπτικός διάλογος των εικόνων του ίδιου του Kernan με τα βιβλία και αναφορές σε βιβλία του Jorge Louis Borges.
Τα έργα αυτά του Kernan, τα οποία παρουσιάστηκαν στη Φωτοσυγκυρία το Φεβρουάριο του 2001, με την υποστήριξη της Ελληνοαμερικανική Ενωσης, κέρδισαν το βραβείο καλύτερης ξένης συμμετοχής στην διοργάνωση. Η σειρά "Semiopolis" του Joan Fontcuberta, γνωστού για τα μοναδικά σε φαντασία και πολυπλοκότητα παραποίησης φωτογραφικά project του, περιλαμβάνει την αινιγματική απεικόνιση σελίδων κειμένων Braile (έργα Καλβίνο, Κάφκα, Ομήρου κλπ) ως τοπίων - πεδίων που συνεχίζουν τον διάλογο ανάμεσα στην όραση και την γνώση, την εικόνα και το κείμενο.
Την επιμέλεια της έκθεσης έχει η ιστορικός τέχνης Νάντια Αργυροπούλόυ.
Τα εγκαίνια της θα γίνουν την Δευτέρα 7 Μαίου στις 8.00 και η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 27 του ίδιου μήνα στις γκαλερί της Ελληνοαμερικανικής Ενωσης