H Μαρία του Μπουένος Άιρες

29.04.2009
Η τάνγκο οπερίτα Μαρία του Μπουένος Άιρες, με τη συναρπαστική μουσική του Άστορ Πιατσόλα και του Nuevo tango μάς μεταφέρει στο Μπουένος Άιρες. Με φόντο τον υπόκοσμο της Αργεντινής παρακολουθούμε την ιστορία της πόλης του Μπουένος Άιρες, της Μαρίας αλλά και του ίδιου του τάνγκο.

Η τάνγκο οπερίτα Μαρία του Μπουένος Άιρες, με τη συναρπαστική μουσική του Άστορ Πιατσόλα και του Nuevo tango μάς μεταφέρει στο Μπουένος Άιρες. Με φόντο τον υπόκοσμο της Αργεντινής παρακολουθούμε την ιστορία της πόλης του Μπουένος Άιρες, της Μαρίας αλλά και του ίδιου του τάνγκο.

Τι: H Μαρία του Μπουένος Άιρες - Maria de Buenos Aires / Astor Piazzolla
Σε συνεργασία με το Teatro National Cervantes - Buenos Aires
Πότε: 15, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 24 Μαΐου 2009
Έναρξη: 20.00 / Πού: Θέατρο ΟΛΥΜΠΙΑ

Η Μαρία πεθαίνει, αλλά η Σκιά της καταδικάζεται να περιδιαβαίνει ακόμα στους δρόμους του Μπουένος Άιρες, όπου την κυνηγά το φως. Μια μοναδική παραγωγή σε συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο Θερβάντες του Μπουένος Άιρες.

Σύμφωνα με τον Οράσιο Φερρέρ (ο οποίος υπογράφει το ποιητικό κείμενο αλλά και πρωταγωνιστεί), επί δεκαετίες θαυμαστή της τέχνης του Πιατσόλα και στη συνέχεια φίλο του, ήταν ο ίδιος εκείνος που πρότεινε στον συνθέτη να γράψει τη Μαρία του Μπουένος Άιρες. Άλλη πηγή αναφέρει ότι την ιδέα έδωσε στον Πιατσόλα η ηθοποιός και τραγουδίστρια Έγκλε Μαρτίν, που εκείνη την εποχή ήταν ερωμένη του.

Ο πρωταγωνιστικός ρόλος γράφηκε για εκείνην, αλλά όταν το ζευγάρι χώρισε τα Χριστούγεννα του 1967 το ρόλο της Μαρίας ανέλαβε η τραγουδίστρια παραδοσιακής μουσικής Αμελίτα Μπαλτάρ, που διαδέχτηκε την Μαρτίν και στην καρδιά του συνθέτη.
Βέβαιο είναι ότι Πιατσόλα και Φερρέρ δούλεψαν στενά σκηνή προς σκηνή το έργο.

Ο ποιητής σημειώνει ότι εκείνος πρότεινε στον συνθέτη να χρησιμοποιήσει διαφορετικά είδη τάγνκο για κάθε μία από τις περιόδους στη ζωή της Μαρίας ... παραδοσιακό, ρομαντικό, σύγχρονο- όπως επίσης άλλα είδη μουσικής, τη μιλόνγκα, το βαλς και τα τραγούδια των πάμπας, δηλαδή των περιοχών που περιβάλλουν το Μπουένος Άιρες.

Το μεγαλύτερο μέρος της μουσικής γράφηκε το καλοκαίρι του 1967 στην ανατολική Ουρουγουάη και ολοκληρώθηκε στην κατοικία του Πιατσόλα στο Μπουένος Άιρες. Η Μαρία του Μπουένος Άιρες πρωτοπαρουσιάστηκε στην αίθουσα Πλανήτης του Μπουένος Άιρες στις 8 Μαΐου με τον Έκτορ ντε Ρόζας. Τους ανδρικούς ανέλαβαν φίλοι των βασικών συντελεστών. Η παράσταση είχε τόση επιτυχία, ώστε ανάμεσα σε Μάη και Σεπτέμβριο εκείνης της χρονιάς επαναλήφθηκε περίπου 120 φορές και ηχογραφήθηκε.

Η μουσική της Μαρίας του Μπουένος Άιρες στηρίζεται κυρίως στο νέο τάνγκο - nuevo tango- είδος που επεξεργάστηκε ο Πιατσόλα. Στην βάση του βρίσκεται φυσικά το αργεντίνικο τάνγκο, μπολιασμένο όμως με στοιχεία από άλλα είδη, όπως λόγου χάριν η τζαζ και η κλασική μουσική. Η επιτυχία του παντρέματος αποτυπώνεται στο γεγονός ότι τα νέα τάνγκο αφομοιώθηκαν άμεσα και έγιναν μέρος της σύγχρονης παραδοσιακής μουσικής της χώρας. Ο Πιατσόλα εμπλούτισε το νέο τάνγκο εισάγοντας επιπλέον νέα όργανα κι επομένως νέους ήχους, νέα χρώματα. Αξιοποίησε τις δυνατότητες του σαξοφώνου, και της ηλεκτρικής κιθάρας. Ακόμα, εισήγαγε πιο σύνθετες αρμονικές και μελωδικές δομές, προσθέτοντας νέα επίπεδα ενδιαφέροντος στη σύνθεση.

Για την ενορχήστρωση ο Πιατσόλα ενίσχυσε το προσφιλές σε αυτόν κουιντέτο οργάνων -μπαντονεόν, βιολί, πιάνο, κιθάρα και κοντραμπάσσο- με βιόλα, τσέλο, φλάουτο, κρουστά, βιμπράφωνο, ξυλόφωνο και δεύτερη κιθάρα.

Βασικής σημασίας είναι το χορευτικό μέρος. Λόγος, τραγούδι και χορός εμπλέκονται ισότιμα στην Μαρία του Μπουένος Άιρες, ενώ η σκηνική υλοποίηση αποτελεί επίσης μέρος της σύλληψης.

Όπως το θέτει ο διάσημος βιολιστής Γκίντον Κρέμερ «Η Μαρία του Μπουένος Άϋρες δεν είναι απλώς ένα δράμα με εντοπιότητα, κατανοητό μόνον στους Αργεντινούς και ντυμένο με αργεντίνικο τοπικό χρώμα. Για να το θέσω φιλοσοφικά, η Μαρία συνδυάζει το καλό και το ανήθικο, την αποπλάνηση, την σαγήνη και την έμπνευση. Έχω την αίσθηση, ότι αυτό το οποίο αντιπροσωπεύει η Μαρία σε συμβολικό επίπεδο με θέτει σε καθημερινή επαφή με την μεταφυσική διάσταση της ζωής. Όχι ως ηρωίδα αλλά ως έργο τέχνης, η Μαρία στέκεται ψηλότερα από εμάς και προσκαλεί τον καθένα ξεχωριστά να δείξει την καλύτερη πλευρά του εαυτού του».

Μουσική διεύθυνση: Ανδρές Χούνκος
Σκηνοθεσία: Μαρσέλο Λομπαρδέρο
Σκηνικά-Πολυμέσα: Αλμπέρτο Εγούρδα
Κοστούμια: Λουτσιάνα Γκούντμαν
Χορογραφία: Όσκαρ Αράις
Φωτισμοί: Χοσέ Λουίς Φιορρούτσιο
Πρώτο μπαντονεόν: Πάμπλο Μαϊνέτι

Χορός: Μαρία Xούλια Τσένκο
Τραγουδιστής: Γουιγέρμο Φερνάντεθ
Ποιητής: Οράσιο Φερρέρ

Θέατρο Ολύμπια, Ακαδημίας 59-61, 106 79 Αθήνα
Ώρες λειτουργίας ταμείων και τηλεφωνικών πωλήσεων: 9.00 - 21.00
Τηλέφωνα ταμείου: 210 3612461, 210 3643725
Τιμές εισιτηρίων €48, €43, €38, €33, €28, €25, €20 Φοιτητικό €15
Τηλ. 210 3711390, 210 3711 392