Μετά την αίσθηση που προκάλεσε, το προηγούμενο καλοκαίρι, η πρώτη πανελλήνια εκτέλεση από το Kyklos της ανασύνθεσης-ερμηνείας του Χειμωνιάτικου ταξιδιού του Σούμπερτ του Χανς Τσέντερ υπό τον Θεόδωρο Κουρεντζή, τα μέλη του σχήματος έρχονται να επαναπροσδιορίσουν με τη σύγχρονη ματιά τους το έργο του Γιόχαν-Σεμπάστιαν Μπαχ. Σολίστ είναι η Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου (πιάνο, τσέμπαλο) και ο Δημήτρης Δεσύλλας (μαρίμπα). Η συναυλία με τίτλο «Ο Kyklos με τον Μπαχ» εντάσσεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της Σειράς Επιλογές και αποτελεί συμπαραγωγή του Oργανισμού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και του Kyklos Εnsemble.
«Ο Kyklos με τον Μπαχ» θα ανοίξει με τη Sarabande από το έργο Collage Über B-A-C-H [Κολάζ πάνω στον B-A-C-H] του εσθονού μινιμαλιστή Άρβο Παιρτ (γενν. 1935), ενός από τους σπουδαιότερους συνθέτες της σύγχρονης εποχής. Η σύνθεση του Παιρτ αποτελείται από τρία μέρη εμπνευσμένα από παραδοσιακές μπαρόκ φόρμες (toccata, sarabande και ricercar). Είναι γραμμένη για έγχορδα, όμποε, τσέμπαλο και πιάνο (1964). Στο πρώτο μέρος θα ακουστεί επίσης η Chaconne από τη Δεύτερη παρτίτα για σόλο βιολί, BWV 1004 του Γιόχαν-Σεμπάστιαν Μπαχ (1685-1750) σε μεταφορά για σόλο μαρίμπα. Τα μέρη για μαρίμπα ερμηνεύει ο σολίστ κρουστών Δημήτρης Δεσύλλας. Στη συνέχεια, η Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου θα ερμηνεύσει στο πιάνο 4 Χορικά πρελούδια (Chorale Preludes) των Βach-Busoni. Πρόκειται περί συνθέσεων για εκκλησιαστικό όργανο του μεγάλου κάντορα, τις οποίες μετέγραψε για πιάνο το 1898 ο ιταλός πιανίστας και συνθέτης Φερρούτσιο Μπουζόνι (1866-1924). Στο δεύτερο μέρος της συναυλίας θα ακουστεί η Μουσική προσφορά, BWV 1079, μια συλλογή από κανόνες, φούγκες και σονάτες που είχαν γραφτεί αρχικώς για πληκτροφόρο. Είναι από τα σπουδαιότερα έργα του Γιόχαν-Σεμπάστιαν Μπαχ. Η Μουσική προσφορά βασίζεται σε ένα και μοναδικό μουσικό θέμα που είχε δοθεί στον Μπαχ από τον Βασιλιά Φρειδερίκο Β΄ της Πρωσίας, στον οποίο είναι άλλωστε αφιερωμένο ολόκληρο το έργο.
Το Kyklos Ensemble απαρτίζεται από εξέχοντες σολίστ που διαπρέπουν στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Η δημιουργία του Συνόλου προέκυψε από την ανάγκη των μελών του για περαιτέρω έρευνα και διεύρυνση των ορίων της τέχνης τους και στηρίζεται στη φιλοσοφία της ανταποδοτικότητας. Οι λειτουργίες και οι δραστηριότητές του διέπονται από πνεύμα συνεργασίας και ανταπόδοσης και όχι από την επιδίωξη του κέρδους. Το σύνολο μουσικής δωματίου KYKLOS επιδιώκει την παρουσίαση έργων που καλύπτουν μεγάλο φάσμα της κλασικής και σύγχρονης μουσικής· τη συνεργασία με το σύνολο των τεχνών (θέατρο, χορός, κινηματογράφος, εικαστικά, κτλ.) και των επιστημών (ιστορία, αρχαιολογία, φιλοσοφία, ψυχανάλυση, μαθηματικά, αρχιτεκτονική, κτλ.)· την προβολή και ανάδειξη του έργου των ελλήνων συνθετών, παλαιότερων και νεότερων· την παρουσίαση οπερατικών έργων σε διασκευή για σύνολο μουσικής δωματίου· την προώθηση της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας μέσω της ανάθεσης έργων σε νέους συνθέτες· την εκπαίδευση νέων μουσικών μέσω σεμιναρίων, master classes, ανοιχτών δοκιμών, διαγωνισμών και συναυλιών σε εκπαιδευτικά ιδρύματα· την οργάνωση, σε τακτική βάση, συναυλιών με κοινωνικό-περιβαλλοντικό προσανατολισμό σε φυλακές, γηροκομεία, ορφανοτροφεία, ακόμα και κατ’ οίκον, σε συνεργασία με μη κυβερνητικές και περιβαλλοντικές οργανώσεις· την οργάνωση φεστιβάλ αφιερωμένων στη σύμπραξη της κλασικής με την παραδοσιακή μουσική· τη δραστηριοποίηση στην περιφέρεια και το εξωτερικό· την οργάνωση συναυλιών με πολύ χαμηλό αντίτιμο. Γενικός διευθυντής του συνόλου είναι ο σολίστ κρουστών Δημήτρης Δεσύλλας, καλλιτεχνικός διευθυντής, ο συνθέτης Γιώργος Κουμεντάκης και διευθυντής παραγωγής, ο σχεδιαστής ήχου Άγης Γυφτόπουλος. Το σύνολο μουσικής δωματίου Kyklos είναι κομμάτι της Αστικής μη Κερδοσκοπικής Εταιρίας Τέχνης.
Η Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου αποφοίτησε από το Ωδείο Αθηνών (τάξη Αλίκης Βατικιώτη). Συνέχισε τις σπουδές της στο Ωδείο Τσαϊκόφσκι της Μόσχας με την Όλγα Ζούκοβα, στην Ακαδημία Φραντς Λιστ της Βουδαπέστης κοντά στον Πέτερ Σόλυμος και, με υποτροφία του Ιδρύματος «Αλέξανδρος Ωνάσης», στο Μπλούμινγκτον της Ιντιάνα, κοντά στον διακεκριμένο ούγγρο πιανίστα και παιδαγωγό Γκέργκυ Σέμποκ. Επίσης, έχει μελετήσει με τον Άλφρεντ Μπρέντελ. Διακρίθηκε στους διεθνείς διαγωνισμούς πιάνου Γ.Σ. Μπαχ στο Τορόντο του Καναδά και CIEM της Γενεύης με τα βραβεία Liebstockl και Fazioli. Επίσης, υπήρξε φιναλίστ του διεθνούς διαγωνισμού «Clara Haskil». Έχει τιμηθεί από την Ακαδημία Αθηνών με το βραβείο Μοτσενίγου. Έχει επανειλημμένως ερμηνεύσει και δισκογραφήσει ολοκληρωμένους κύκλους έργων: σονάτες του Γκαλούππι, το Καλώς συγκερασμένο κλειδοκύμβαλο του Γ.Σ. Μπαχ, σονάτες των Μότσαρτ και Σούμπερτ, καθώς και το πιανιστικό έργο των Σούμαν και Μπάρτοκ. Έχει μελετήσει σύνθεση με τον Γ.Α. Παπαϊωάννου, του οποίου το πιανιστικό έργο έχει ηχογραφήσει, ενώ έχει παρουσιάσει έργα πολλών ελλήνων συνθετών (Κουμεντάκης, Κατσούλης, Κούκος), καθώς και τη Μεγάλη ελληνική σονάτα του Δημήτρη Μητρόπουλου, την οποία και έχει ηχογραφήσει. Η καλλιτεχνική της δραστηριότητα περιλαμβάνει συναυλίες με ορχήστρες, συναυλίες μουσικής δωματίου, ρεσιτάλ και ηχογραφήσεις σε πολλές χώρες. Διδάσκει στο Ωδείο «Φ. Νάκας», όπου είναι έφορος της Σχολής του πιάνου.
Ο σολίστ των κρουστών Δημήτρης Δεσύλλας έκανε τα πρώτα του μουσικά βήματα στην Παλαιά Φιλαρμονική της Κέρκυρας. Συνέχισε στη Σχολή Κρουστών του Ωδείου Αθηνών με τον Ν. Κορατζίνο. Χάρη στις υποτροφίες «Τριάντη», «Ωνάση» και του Πανεπιστημίου της Πολιτείας της Νέας Υόρκης, είχε την ευκαιρία να μελετήσει με τους Kohlof, Des Roches και Siegers. Kαθοριστική υπήρξε η επαφή του σε νεαρή ηλικία με τον S. Gualda. H σολιστική του παρουσία περιλαμβάνει πλήθος πρώτων εκτελέσεων στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς. Το ρεπερτόριό του περιλαμβάνει έργα από τον Γ.Σ. Μπαχ έως τον Ξενάκη, αλλά και συγχρόνων δημιουργών (Αντωνίου, Κουμεντάκη, Κουρουπού, Μπορμπουδάκης, Ψάθα, Μας κ.ά.). Έχει συνεργαστεί με σπουδαίες καλλιτεχνικές προσωπικότητες, όπως οι Ουίλσον, Άργκεριχ, Μπάρτον, Καραμπεκιάν, Μάρρινερ, Γκολλάνι, κ.ά. Έχει εμφανιστεί ως σολίστ σε φημισμένες συμφωνικές αίθουσες σε όλο τον κόσμο. Βραβευμένος για τη σολιστική και συνθετική του παρουσία (Ένωση Ελλήνων Κριτικών Μουσικής και Θεάτρου, ΥΠΠΟ, κ.ά.), έχει ηχογραφήσει για γνωστές δισκογραφικές εταιρείες, καθώς και για την Ελληνική και Βαυαρική Ραδιοφωνία, το δορυφορικό κανάλι Mezzo κ.ά. Είναι συνεργάτης του ΜΜΑ και της Καμεράτα από το 1992. Έχει ιδρύσει το σύνολο κρουστών «Σείστρο». Είναι ακόμη ιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής του συνόλου κρουστών «Τύπανα», το οποίο έχει συνεργαστεί με φορείς από την Ελλάδα και το εξωτερικό (Μπαλέτα Ζυρίχης, Εθνική Ορχήστρα Δωματίου της Αρμενίας, ΜΜΑ, Ελληνικό Φεστιβάλ, Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών κ.ά.). Διετέλεσε επί σειρά ετών διδάσκων του Μουσικού Tμήματος του Ιονίου Πανεπιστημίου και καθηγητής στο Ωδείο Athenaeum. Από τον Σεπτέμβριο του 2009 είναι καθηγητής στο Ωδείο Αθηνών. Πρόσφατα, σε συνεργασία με το ΜΜΑ και το Σωματείο «Διάζωμα», εγκαινίασε ηχητικά τον αρχαιολογικό χώρο του θεάτρου του Διονύσου στην Ακρόπολη με την Ψάπφα του Ιάνη Ξενάκη και την παγκόσμια πρεμιέρα του έργου του Γιώργου Κουρουπού Μονόλογος. Το 2013, ίδρυσε την Εταιρία Τέχνης και το σύνολο μουσικής δωματίου KYKLOS.
INFO:
Τρίτη 10 Μαρτίου, ώρα 8:30 μ.μ.
Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος
Τιμές εισιτηρίων: 12 € (Ζώνη B΄) ● 20 € (Zώνη Α΄).
Ειδικές τιμές: 5 € (φοιτητές, νέοι, άνεργοι και ΑΜΕΑ) ● 8 € (65+ και πολύτεκνοι).