Λουδοβίκος των Ανωγείων: Το «θάρρος» χρειάζεται δύο «ρο» [συνέντευξη]

08.12.2014
Το πραγματικό του όνομα του είναι Γιώργης Δραμουντάνης. Τη μάνα του τη λένε Λουλουδιά και τον πατέρα του Βασίλη. Θάλασσα είδε πρώτη φορά στα 11 του χρόνια. Το 1979, στα Ανώγεια, ο Μάνος Χατζιδάκις τον άκουσε να τραγουδά με το μαντολίνο και τους φίλους του και την άλλη μέρα του έδωσε το τηλέφωνό του, με το "Χατζιδάκις" γραμμένο με δύο "γιώτα". Ο Λουδοβίκος τον ρώτησε γιατί και του είπε πως τα "ήτα" τον παχαίνουν! Ο Χατζιδάκις τον έμαθε πώς να κάνει ζωγραφική γράφοντας τραγούδια από τότε μέχρι σήμερα...

Ο Λουδοβίκος των Ανωγείων είναι ίσως η πιο ξεχωριστή περίπτωση σύγχρονου Έλληνα καλλιτέχνη. Στα τραγούδια του δεν τραγουδά απλώς λέξεις και στίχους. Αφηγείται μοναδικά ολόκληρες ιστορίες, ιστορίες που ηχούν σαν νανούρισμα, σαν μελωδικό χάδι στην ψυχή μας. Στη μουσική του μπορεί κάποιος να διακρίνει την παράδοσή μας, να ακούσει όλες του τις αναμνήσεις από τον τόπο καταγωγής του, τα Ανώγεια της Κρήτης και να γεμίσει… Ελλάδα.

Στις 12 Δεκεμβρίου στον Ιανό θα ακούσουμε τραγούδια και ιστορίες από όλη τη μουσική πορεία του Λουδοβίκου. Η νέα του δισκογραφική δουλειά έχει τίτλο ««Το βλέμμα θέλει δύο μι» και με αφορμή αυτό είχαμε μία σύντομη συζήτηση μαζί του…..

Τι θα ακούσουμε στις 12 Δεκεμβρίου στον Ιανό;

Λουδοβίκος των Ανωγείων: Στον Ιανό θα παρουσιάσουμε τραγούδια από το σύνολο της δισκογραφίας μου. Μια προσωπογραφία της μουσικής μου ιστορίας, με τη νέα φωνή της Αλίκης Ζωγράφου, που ερμηνεύει δωρικά τα παλιά και νέα μου τραγούδια.

Το βλέμμα θέλει δύο ‘μι’ είναι ο τίτλος της νέας σας δουλειάς… θα μας τον αποκρυπτογραφήσετε λίγο;

Η ιστορία μας κατοικεί μέσα στις ορθογραφημένες λέξεις. Το «θάρρος» χρειάζεται δύο «ρο» για να τα καταφέρει. Τι θα ήταν η «συνείδησις» χωρίς τη γιορτή των «ι»; Μια σειρά τραγούδια που μιλούν για το βαθιά ωραίο κείμενο που κρύβεται μέσα στο άσχημο. Το «βλέμμα» πρέπει να βαδίσει παρατηρώντας, ερμηνεύοντας! Το Λάθος «κινδυνεύει» μόνο από το δεύτερο βλέμμα…

Η δουλειά σας έχει μέσα έντονες δόσεις ρομαντισμού. Ποια η σχέση σας με τον ρεαλισμό;

Ο ρεαλισμός είναι η προβολή μιας κοινής πραγματικότητας. Ωστόσο η ποίηση, το παραμύθι αδιαφορεί για το πραγματικό αφού φτιάχνουν τη δική τους πιο ανάλαφρη πραγματικότητα. Αυτή που μέσω των τεχνών κάνουν καλύτερο τον κόσμο. Κι εγώ είμαι οπαδός αυτής της θεωρίας.

Υπάρχει χώρος για ρομαντισμό και ποίηση σήμερα, στην Ελλάδα της κρίσης;

Αυτό που μας μένει στην εποχή της οικονομικής κρίσης είναι η πνευματική και συναισθηματική μας ιστορία να παραμείνει σε δημιουργική τροχιά και να ανακαλύψουμε το μέγεθος του ολίγου! Να κάνουμε τις ανάγκες μας να φτάνουν μέχρι το απαραίτητο. Αρχικά.

Υπάρχει διάχυτη μία τάση στους μουσικούς να γυρνάνε στο παρελθόν… διασκευάζοντας τραγούδια- σταθμούς στην μουσική μας ιστορία. Γιατί πιστεύετε πως συμβαίνει αυτό και πως το κρίνετε;

Οι διασκευές έχουν τη βάση τους στην απουσία έμπνευσης του δημιουργού. Η παράδοση δεν ρωτήθηκε αν συμφωνεί, αλλά νομίζω πως δεν θα έλεγε ναι..

Πώς βιώνετε ως καλλιτέχνης την σημερινή κρίση;

Σαν καλλιτέχνης βιώνω κι εγώ τις συνέπειες μιας εποχής που δε μας τιμά. Οι πολιτικοί φέρουν την ευθύνη για το ότι το καράβι προσάραξε, αλλά η τέχνη με τα υλικά πορεύεται από πάντα. Ο πολιτισμός εκπροσωπείται απ' αυτήν.

Πώς τα πάτε με τις νέες τεχνολογίες;

Με την τεχνολογία είμαι κακός. Μολύβι και χαρτί είναι τα υλικά μου κι ένα κινητό τηλέφωνο που χειρίζομαι άριστα για ότι μ' ενδιαφέρει φυσικά.

Μελλοντικά σχέδια

Φέτος το χειμώνα θα συνεργάζομαι με τον Νίκο Ξυδάκη σε διάφορες σκηνές ανά την Ελλάδα.

Γεωργία Οικονόμου ([email protected])