Νέα Μέκκα του γκράφιτι η Αθήνα

14.11.2014
Δίνουν «τροφή για σκέψη», ομορφαίνουν το «γκρίζο» της Αθήνας αλλάζοντας την εικόνα του αστικού πολιτισμού μας.

Τα πολύχρωμα σύμπαντα των street artists, που τα τελευταία χρόνια μεταμορφώνουν τους άδειους τσιμεντένιους τοίχους των Αθηνών και άλλων μεγαλουπόλεων, γίνονται πρώτο θέμα στα διεθνή ΜΜΕ που «αγκαλιάζουν» την πιο επαναστατική τέχνη της εποχής μας.

Σύμφωνα με τον «Guardian», που σε ειδικό φωτογραφικό αφιέρωμά του παρουσιάζει τις καλύτερες στιγμές της αθηναϊκής Street Art μέσα από 17 έργα, η κρίση και η ανεργία που ακολούθησε την κατάρρευση της ελληνικής οικονομίας δημιούργησαν στην Αθήνα μία «νέα Μέκκα» για τους καλλιτέχνες του δρόμου.

Είναι η Αθήνα «Μέκκα» του γκράφιτι; «Ναι», απαντά ο Ανδρέας Τσουραπάς, ο ιδρυτής και ψυχή του «Athens Street Art Festival» που ολοκληρώθηκε πριν από λίγες μέρες, με 78 συμμετοχές από Ελλάδα και το εξωτερικό, σε 13.500 τ.μ. βαμμένης επιφάνειας, με παρεμβάσεις σε 19 δημόσια κτίρια και 750.000 επισκέπτες στις εβδομαδιαίες δράσεις του «Σμαρτ Παρκ».

Οι λόγοι; «Ατελείωτο μπετόν, χώροι λερωμένοι που κάθε εικαστική παρέμβαση είναι καλοδεχούμενη και η ανοχή». Για τους ίδιους λόγους επέλεξαν τον τοίχο της οδού Σαρρή και οι τρεις καλλιτέχνες που φιλοτέχνησαν το γκράφιτι «All dogs go to heaven», ως φόρο τιμής στον διάσημο σκύλο των διαδηλώσεων «Λουκάνικο».

«Ο δρόμος είναι ήσυχος και δεν θα μας ενοχλούσε κανείς», είχε δηλώσει πριν από λίγες μέρες στο «Εθνος» ο Βασίλης Γρυπάρης, που μαζί με τον Alex Martinez και τον N-Grams δημιούργησαν το εν λόγω γκράφιτι που συνοδεύεται μάλιστα από το έξυπνο σύνθημα «Τα δακρυγόνα μαζί τα φάγαμε» και δεσπόζει στο αφιέρωμα του «Guardian».

Στο αφιέρωμα του «Guardian», μαζί με τον «Λουκάνικο», βρίσκονται δύο δημιουργίες του iNO, ανάμεσά τους το «System of a fraud» (το σύστημα της απάτης) με τις μορφές του Σόλωνα του Νομοθέτη, ένα mural του Αλέξανδρου Βασμουλάκη με τις τρεις γυναίκες που γελούν, ενώ στο αφιέρωμα υπάρχει και η φωτογραφία ενός έργου του Bραζιλιάνου Os Gemeοs. Δεν είναι η πρώτη φορά που το κύμα των πρωτοποριακών γκράφιτι της Αθήνας αλλά και άλλων ελληνικών μεγαλουπόλεων απασχολούν τα διεθνή ΜΜΕ, καθώς η ίδια η πόλη λειτουργεί ως καμβάς που πάνω του γράφεται η σύγχρονη ιστορία.

Οι ζωγραφιστές ζοφερές πόλεις του Βασίλη Γρυπάρη (Smart), οι πιτσιρικάδες του Stmts ή τα υπερμεγέθη έργα τέχνης που ορθώνονται σε πολυκατοικίες όπως τα διάσημα murals του iNO, ακόμη και τα άναρχα ταγκαρίσματα κάτω από τις υπόγειες διαβάσεις σχολιάζουν την πολιτική και την κοινωνική επικαιρότητα.

Μαζί με τα γκράφιτι έχουν αυξηθεί και οι σχετικές δράσεις, όπως αυτή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών που διοργάνωσε για πρώτη φορά στην Αθήνα σε κλειστό χώρο μία έκθεση-καταγραφή της ελληνικής γκράφιτι και Street Art σκηνής, όπως αυτή αποτυπώνεται σήμερα στους δρόμους της Αθήνας και άλλων μεγάλων πόλεων της Ελλάδας με τη συμμετοχή 40 καλλιτεχνών του δρόμου.

ΝΑΤΑΣΑ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ