«Όλες οι χώρες βαρύνονται με την ιστορία τους, αλλά το παρελθόν είναι εξαιρετικά βαρύ για την Ελλάδα.» Η φράση αυτή ανοίγει το βιβλίο «Μια σύντομη ιστορία της Ελλάδος», του ιστορικού Richard Clogg. Στην εισαγωγή του βιβλίου του μιλάει για το «βάρος της αρχαιότητας» που κουβαλάει η Ελλάδα, αλλά δεν εξηγεί πως η ιστορία μπορεί να εξελιχθεί σε «βάρος».
Για να κατανοήσει κάποιος αυτό το «βάρος» των εθνών προς το παρελθόν τους, χρησιμοποιώντας την Ελλάδα σαν παράδειγμα, πρέπει να ερευνήσει ποικίλες ιστορικές διαστρωματώσεις. Η αφετηρία θα μπορούσε να είναι η αρχική αποκάλυψη των αρχαίων ιστορικών τόπων από κέντρο-Ευρωπαίους αρχαιολόγους κατά τον 19ο αιώνα. Μια άλλη διάσταση είναι οι αρχιτεκτονικές εξελίξεις στην Αθήνα, την ίδια περίοδο, οι οποίες βασίστηκαν στην χρήση της κλασικιστικής «γλώσσας των μορφών», προτείνοντας μια κέντρο-ευρωπαϊκή ιδέα για την αρχαιότητα. Σκεπτόμενοι τα παραπάνω, οφείλουμε να συνυπολογίσουμε ότι οι εξελίξεις αυτές υπόκεινται σε τοπικές προσαρμογές και αναθεωρήσεις που επηρέαζαν την αντίληψη περί «ιστορικής αυθεντικότητας». Μέσω μιας αμοιβαίας συσχέτισης, τόσο ο δυτικός όσο και ο τοπικός/διασπορικός κλασικισμός και ρομαντισμός σχημάτισαν τον φαντασιακό/αισθητικό ορίζοντα που καθόριζε τη στάση απέναντι στην «Ελληνική ιστορία».
Η έκθεση και η έκδοση “The Other designs” υιοθετεί μια κριτική σκοπιά που στηρίζεται στο έργο αρκετών σύγχρονων ερευνητών που αναδεικνύουν πώς η θεσμοποίηση της αρχαιότητας ως «εθνική κληρονομιά» διαμόρφωσε το πλαίσιο της εμπειρίας και της επιτέλεσης της εθνικής ταυτότητας. Η σκοπιά αυτή καθιστά δυνατή μια προσέγγιση που κατανοεί την εθνική ταυτότητα σαν μια πολύπτυχη ιζηματοποίηση προβολών. Το πρότζεκτ “The Other designs” επιχειρεί να συμβάλει στη σημερινή επανεξέταH istorik;h ayuentik;othtση της ιστορικής αυθεντικότητας εστιάζοντας στην εθνική ταυτότητα ως ένα είδος «καλλιτεχνικής» εγκατάστασης.
Η έκδοση που πλαισιώνει την έκθεση περιέχει κείμενα των Σοφία Μπέμπεζα, Robin Klimecki, Ελπίδα Ρίκου & Ελεάνα Γιαλούρη, Heiko Schmid, Κωστή Σταφυλάκη και συμβολές από τους καλλιτέχνες Νατάσα Μπιζά, Romy Rüegger, Βασίλη Βλασταρά και Ζάφου Ξαγοράρη. Την έκδοση επεξεργάστηκε ο καλλιτέχνης Roland Regner και αποτελεί συμβολή του στην έκθεση.
Το πρότζεκτ υποστηρίζεται από τα “Dossier Internationales” του Πανεπιστημίου τεχνών της Ζυρίχης και περιλαμβάνει: Μια έκθεση στο Beton7, μια έκδοση με κείμενα ερευνητών, μια ζωντανή συζήτηση στο Beton7 και μια παρουσίαση της έκθεσης και της έκδοσης στην Ζυρίχη.
“The Other designs. Historical authenticity as artistic project”
Επιμέλεια: Heiko Schmid και Κωστή Σταφυλάκη
Συμμετέχουν: Νατάσα Μπιζά | Roland Regner | Romy Rüegger | Βασίλης Βλασταράς
INFO:
Διάρκεια: 30 Οκτωβρίου – 22 Νοεμβρίου 2014
Εγκαίνια: 30 Οκτωβρίου 2014 | 20:00
Συζήτηση: 1 Νοεμβρίου 2014 | 17.00
Ώρες λειτουργίας έκθεσης: Δευτέρα έως Παρασκευή 14.00-20.30 | Σάββατο 14.00-18.00 | Κυριακές κλειστά Kέντρο Τέχνης και Πολιτισμού ΒΕΤΟΝ7: Πύδνας 7, (στάση Μετρό “Κεραμεικός”) Βοτανικός
Τηλέφωνο: 210-7512625