Ο Μιχάλης Κοιλάκος, η Πολιτκόφσκαγια και αντίσταση

25.09.2014
Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει η θεατρική παράσταση ««Ανεπίδεκτη διόρθωσης» που ακολουθεί τα χνάρια της έρευνας της σπουδαίας ρωσίδας δημοσιογράφου Άννα Πολιτκόφσκαγια, που δολοφονήθηκε για τα πιστεύω της.

Ο Ιταλός θεατρικός συγγραφέας της νεώτερης γενιάς, Στέφανο Μασίνι, ένας από τους πιο δραστήριους και ήδη αναγνωρισμένους θεατρικούς συγγραφείς στη Δυτική Ευρώπη, συνθέτει ένα θεατρικό παζλ, με αφορμή τα γραπτά, τις συνεντεύξεις της, την ίδια της τη ζωή και την πορεία της προς τον προδιαγεγραμμένο θάνατό της και μας παραδίδει ένα σπουδαίο θεατρικό έργο σε πρώτη παρουσίαση στην Ελλάδα με τίτλο «Ανεπίδεκτη διόρθωσης». Ο Μιχάλης Κοιλάκος έχει αναλάβει τη σκηνοθεσία και ταυτόχρονα πρωταγωνιστεί στο αλλόκοτο αυτό χρονικό μαζί με την Τάνια Παλαιολόγου.

Η δυναμική, ατρόμητη και αδέκαστη προσωπικότητα της Πολιτκόφσκαγια (να θυμίσουμε πως πρόκειται για την γυναίκα- δημοσιογράφο που ζήτησαν οι ίδιοι οι Τσετσένοι αντάρτες είχαν καταλάβει ένα θέατρο στην Μόσχα να διαπραγματευτούν, επειδή ήταν η μόνη δημοσιογράφος που εμπιστεύονταν την κρίση της, ενώ πριν την δολοφονία* της είχαν προσπαθήσει να την δηλητηριάσουν) ήταν αυτή που μας προκάλεσε το ενδιαφέρον να μιλήσουμε λίγο παραπάνω με τον Μιχάλη Κοιλάκο,…

e-go: Γιατί επιλέξατε να ασχοληθείτε με το έργο αυτό του Στέφανο Μασίνι;

Μιχάλης Κοιλάκος: Θέλαμε από καιρό να φτιάξουμε κάτι για την Άννα Πολιτκόφσκαγια. Μαζέψαμε υλικό. Τόσο που δεν ξέραμε τι να το κάνουμε. Το έργο του Massini ξεκαθάρισε το τοπίο. 20 εικόνες από ρεπορτάζ, συνεντεύξεις, συνομιλίες με οικείους και μη, για γερά νεύρα.


Τι είναι αυτό που σας γοήτευσε ιδιαίτερα στην προσωπικότητα της Άννα Πολιτκόφσκαγια

Οτι δεν έκανε εκπτώσεις στη δουλειά της. Δεν φοβόταν να πει την αλήθεια, με όποιο κόστος. Βέβαια δεν είναι η μόνη, ούτε η πρώτη δημοσιογράφος που δολοφονείται στη Ρωσία γι' αυτό. Από την δεκαετία του '90 καταγράφονται 5-10 δολοφονίες δημοσιογράφων το χρόνο. Η Άννα για μας είναι το μέσο για να μιλήσουμε για όλους αυτούς. 'Ολους αυτούς που σε έναν πόλεμο παραμένουν αριθμοί και στατιστικα στοιχεία.

Που εστιάσατε σκηνοθετικά και τι είναι αυτό που θέλατε να τονίσετε ιδιαίτερα;

Ο Massini σου δίνει 20 εκρηκτικά κομμάτια και σε αφήνει να φτιάξεις το δικό σου παζλ. Η παράσταση μας εστιάζει στην Άννα. Στο πως μια πολεμική ανταποκρίτρια, μία γυναίκα μέσα στο χάος του πολέμου, προσπαθεί να παραμείνει άνθρωπος ως το τέλος. Ξεκινάμε την ιστορίας μας απ' το τέλος. Από την δολοφονία της. Και συνεχίζουμε.

Ποια είναι για εσάς η πιο δυνατή στιγμή της παράστασης;

Ένα ραδιόφωνο ανοιχτό παίζει μουσική, η Άννα περιγράφει την εικονική εκτέλεση της και ένας στρατιώτης χορεύει με τον θάνατο. Τίτλος: ?Γροθιά στη μούρη?

Πώς βλέπετε σήμερα την ελληνική δημοσιογραφία; Τα γεγονότα πως μεταφέρονται στο ευρύ κοινό;

Στην Ελλάδα, όπως σε όλη τη δύση κυριαρχεί η οικονομική σκέψη, η ιδεολογία της αποδοτικότητας. Έχει διεισδύσει τόσο στην ζωή μας, όσο στις σχέσεις μας και κυρίως στην εργασία . Είτε δουλεύεις σε θέατρο, είτε σε οικοδομή, είτε σε εφημερίδα. Έχουμε φτάσει στο σημείο όχι να μας λογοκρίνουν αλλά να αυτολογοκρινόμαστε σύμφωνα με το αν το project πουλάει ή δεν πουλάει, αν αποδίδει η όχι . Τα γεγονότα αναγκαστικά προβάλλονται μέσα από αυτό το φίλτρο.

Σε ποιο επίπεδο αφορά το έργο αυτό τον σύγχρονο Έλληνα;

Υπάρχουν άνθρωποι που αντιστέκονται. Μπορούμε και εμείς.


Θεωρείτε πως σήμερα έχουμε την ενημέρωση που μας αξίζει ή απλώς είμαστε θύματα μιας ευρύτερης «συνωμοσίας» απόκρυψης της αλήθειας;

Δεν πιστεύω σε "συνωμοσίες" ούτε σε "ξεκασμούς". Φυσίκα και έχουμε την ενημέρωση που μας αξίζει. Αν ο Πούτιν δεν έπαιρνε 60% στις προηγούμενες εκλογές η Πολιτκόφσκαγια μπορεί να ζούσε τώρα.

Τελικά «αξίζει να πεθάνει κάποιος για τη δημοσιογραφία»;

Θεωρώ τη ζωή υπέρτατο αγαθό. Αξίζει να ζήσει κανείς για ό,τι πιστεύει και αγαπάει.

ΙΝFO:

ΠΟΛΥΧΩΡΟΣ ΚΕΝΤΡΟ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΛΕΟΡΑΣΕΩΝ: Κύπρου 91Α και Σικίνου, Κυψέλη

ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ: Από 29 Σεπτεμβρίου έως 4 Νοεμβρίου 2014

*Η Πολιτκόφσκαγια δολοφονήθηκε στις 7 Οκτωβρίου του 2006, στην είσοδο της πολυκατοικίας όπου διέμενε στη Μόσχα, ανήμερα της 54ης επετείου γενεθλίων του Πούτιν, λίγο πριν δώσει στη δημοσιότητα μία έρευνα για τις πρακτικές βασανισμού που χρησιμοποιούνταν από τις τσετσενικές αρχές. Δίπλα στο πτώμα της βρέθηκαν τέσσερις

Γεωργία Οικονόμου

[email protected]