«Red Carpet» και «Akropolis Now» στην Πειραιώς

04.06.2013
Ο Οργανισμός ΝΕΟΝ στηρίζει και φέτος το Φεστιβάλ Αθηνών, στο πλαίσιο της δέσμευσής του να φέρει τον σύγχρονο πολιτισμό κοντά στον σύγχρονο πολίτη και να διευρύνει τη σχέση της σύγχρονης τέχνης με το ευρύ κοινό.

Ο Οργανισμός ΝΕΟΝ στηρίζει και φέτος το Φεστιβάλ Αθηνών, στο πλαίσιο της δέσμευσής του να φέρει τον σύγχρονο πολιτισμό κοντά στον σύγχρονο πολίτη και να διευρύνει τη σχέση της σύγχρονης τέχνης με το ευρύ κοινό.

Στη φετινή διοργάνωση, συμμετέχει με την παρουσίαση δύο έργων σύγχρονης τέχνης από τη Συλλογή Δ. Δασκαλόπουλου.

Τα έργα Red Carpet, 2011 της Μάρως Μιχαλακάκου και Akropolis Now, 2004 του Kendell Geers, θα εκτίθενται σε αμφίδρομη σχέση στους χώρους της Πειραιώς 260 (A) κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων του Φεστιβάλ Αθηνών 2013.

Την επιμέλεια της έκθεσης «Heart of Darkness» έχει ο Δημήτρης Παλαιοκρασσάς, ιστορικός τέχνης.

Το έργο «Red Carpet» (2004) της Μάρως Μιχαλακάκου, ένα μπορντώ βελούδο με τα αποτυπώματα των γαμψών νυχιών ενός φανταστικού αρπακτικού όντος, απλώνεται σε πολλά μέτρα δημιουργώντας μια σχέση έντασης στο χώρο. Το νυστέρι χρησιμοποιείται ως πινέλο, που αφαιρεί το πέλος του βελούδου για να αναδείξει τα αποτυπώματα του αρπακτικού. Το φάσμα της αντιστροφής ρόλων που ενυπάρχει στη σχέση θύτη και θύματος, θηρευτή και θηράματος, γοητεύει, τρομάζει και προκαλεί. Η εγκατάσταση έχει άμεση σχέση με την εξουσία, την κυριαρχική επιβολή και την αναπόσπαστη σχέση ζωής και θανάτου. Σε υπαρξιακό επίπεδο, ο θεατής γίνεται μάρτυρας της αγωνίας και της μανίας ενός ζωντανού όντος, που παλεύει για τη ζωή του αδράχνοντας την ύστατη ρανίδα ελπίδας.

Η εγκατάσταση «Akropolis Now» (2011) του Kendell Geers, αποτελείται από συρματόπλεγμα και μεταλλικά στοιχεία που συνθέτουν ένα αγκαθωτό πλέγμα, και είναι εμπνευσμένη από πολλαπλές πηγές. Η αρχική σπίθα έμπνευσης ανάγεται σε ένα ταξίδι του καλλιτέχνη στην Ελλάδα και την επίσκεψη του στην Ακρόπολη. Το αρχαίο ελληνικό ιδεώδες του Κάλλους που διαπνέει την τέχνη του μετέπειτα Δυτικού πολιτισμού, έρχεται σε αντίθεση με την σκληρότητα και βιαιότητα του υλικού, που χρησιμοποιήθηκε από το καθεστώς του Apartheid στη Νότια Αφρική, γενέτειρα του Geers. Το έργο εκφράζει τον ίδιο τον καλλιτέχνη: τις εσωτερικές συγκρούσεις και αντικροούμενες αναζητήσεις ενός λευκού Αφρικανού.

Ο τίτλος του έργου είναι μια ευθεία αναφορά στην ταινία του Francis Ford Coppola, Apocalypse Now, που όπως και το έργο του Geers, αντλούν από το περίφημο βιβλίο Heart of Darkness του Joseph Conrad, το οποίο περιγράφει αντίστοιχα ένα επικό ταξίδι στην καρδιά της ζούγκλας. Και τα τρία δημιουργήματα συνιστούν ένα ταξίδι της εσωτερικής αναζήτησης στην καρδιά του σκότους της ανθρώπινης ψυχής.

Τα δύο έργα αποτυπώνουν βαθιά υπαρξιακή αγωνία, ψυχικό διχασμό και απελπισμένη αναζήτηση διεξόδου. Η κρίση εκφράζεται στο Red Carpet, σε ατομικό επίπεδο, ενώ στο Akropolis Now σε συλλογικό. Ό,τι απειλεί την ενότητα του ‘εγω’, απειλεί και την κοινωνική συνοχή.

Και τα δύο έργα όμως μετουσιώνουν τη λανθάνουσα φρίκη του κόσμου, εσωτερικού και εξωτερικού, σε τέχνη-σε κάθαρση. Η διαδικασία αυτής της μετάλλαξης από το σκότος στο φως της δημιουργίας, συνιστά τη βαθύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζει η σημερινή Ελλάδα.

Ο Oργανισμός Πολιτισμού και Ανάπτυξης Δ.Δασκαλόπουλου στηρίζει τον τομέα των εικαστικών του Φεστιβάλ Αθηνών από το 2010 με την παρουσία έργων σύγρονων καλλιτεχνών από τη Συλλογή Δ.Δασκαλόπουλου. [Το 2010, Κρίστοφ Μπιουχελ, Unplugged Simply Botiful (2007), το 2011, Άερναουτ Μικ, Pulverous / Mock-Up, (2003) και το 2012 Νατάσα Σαντρ Χαγκιγκιάν, Οι Καρποί της Εργασίας (2008) και Μάικλ Λάντυ, Μηχάνημα που Καταστρέφει Πιστωτικές Κάρτες (2010)].


Info:

Heart of Darkness
Kendell Geers και Μάρω Μιχαλακάκου
Σε αμφίδρομη Σχέση
3 Ιουνίου-20 Ιουλίου 2013
Πειραιώς 260, Κτίριο Α

Δυνατότητα Επίσκεψης:

Οι εγκαταστάσεις είναι προσβάσιμες για το κοινό καθημερινά από τις 19:00-23:00.
Είσοδος Ελεύθερη

Τις ημέρες των παραστάσεων της Πρώτης Ύλης του Δημήτρη Παπαϊωάννου, η έκθεση θα κλείνει για το κοινό στις 8.45 (Πέμπτη – Κυριακή).

Διάρκεια παρουσίας της έκθεσης:
3 Ιουνίου-20 Ιουλίου 2013. Πειραιώς 260, Κτίριο Α.

Παράλληλες Δράσεις στο χώρο

Ομιλία Kendell Geers για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Τετάρτη 19 Ιουνίου, 19.00

Meet the Artist- Ξεναγήσεις με τη Μάρω Μιχαλακάκου
Πέμπτη 20 Ιουνίου, 27 Ιουνίου και 4 Ιουλίου, 2013 19.30-20.30




Η Μάρω Μιχαλακάκου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1967 και σπούδασε στην Hochscule fϋr Bildende Kunst, Braunschweig, Γερμανία (1988-89) και στην Ecole Nationale D'Arts Plastiques De Cergy-Pontoise, Γαλλία (1987-93). Έχει παρουσιάσει τη δουλειά της σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Αθήνα, το Παρίσι και τη Νέα Υόρκη. Έργα της υπάρχουν στο FNAC της Γαλλίας (Fonds Nationale D'art Contemporain) καθώς και σε πολλές ιδιωτικές συλλογές. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.
Τη Μάρω Μιχαλακάκου την ενδιαφέρει η παρατήρηση των ανθρώπινων σχέσεων σε κάθε τους μορφή. Πώς μέσα από τις σχέσεις μας ερχόμαστε σε επαφή με την ανθρώπινη υπόστασή μας, την αποδεχόμαστε σε όλες της τις εκφάνσεις ή όχι; Αποδεχόμαστε το σκοτεινό, βρώμικο, φοβισμένο κομμάτι μας, και μέσα από αυτό μπορούμε να διακρίνουμε το ευγενές, καθαρό, λαμπερό;

Ο Kendell Geers είναι νοτιοαφρικανός καλλιτέχνης γεννημένος το 1968 στο Γιοχάνεσμπουργκ. Zει και εργάζεται στις Βρυξέλλες. Η δουλειά του είναι πολυσχιδής και περιλαμβάνει γλυπτά, εγκαταστάσεις, performance, εικαστικά, φωτογραφία και video.
O Geers κέρδισε την παγκόσμια αναγνώριση μετά τη συμμετοχή του στην έκθεση Documenta 11 (2002) και είναι ευρύτερα γνωστός για τις δυναμικές και μεγάλων διαστάσεων εγκαταστάσεις σε μουσεία και γκαλερί σε όλο τον κόσμο. Κοινωνικά ενεργός και πολιτικά ευαισθητοποιημένος, η δουλειά του Geers εκφράζει την βαθιά πεποίθησή του στη δύναμη της τέχνης να επηρεάζει την κοινωνία. Η ζωή και το έργο του χωρίζονται σε δύο δεκαετείς περιόδους. Η πρώτη περίοδος 1988-2000 στο Γιοχάνεσμπουργκ, χαρακτηρίστηκε από την αναζήτηση του καλλιτέχνη μέσα από τις ηθικές αντιφάσεις του απαρτχάιντ, τη σχέση του ατόμου με την κοινωνία και το καθεστώς, ενώ εκφράζει την αμφισβήτησή του στον φετιχισμό της πολιτικής. Το 2000, μετακομίζοντας στις Βρυξέλλες, ξεκινά η νεότερη ευρωπαϊκή περίοδος που χαρακτηρίζεται από μια πιο ποιητική αισθητική και εκφράζεται μέσα από παγκόσμια θέματα όπως η τρομοκρατία, ο πνευματισμός, η θνητότητα.