ΠΡΟΣΟΧΗ
Κάποιος εντάσσεται σε μία από τις παρακάτω κατηγορίες εφόσον οι περισσότεροι πλανήτες του (κυρίως οι Ηλιος, Σελήνη, Ερμής, Αφροδίτη, Αρης, Δίας και Κρόνος) ανήκουν σε ένα από τα τέσσερα στοιχεία (Φωτιά, Γη, Αέρας, Νερό).
ΑΕΡΑΣ: Ο σκεπτόμενος τύπος (Δίδυμοι, Ζυγός, Υδροχόος): Αυτό που ο Καρλ Γιουνγκ εννοεί με το σκεπτόμενο τύπο στην αστρολογία αντιστοιχεί με το θετικό, αρσενικό στοιχείο και τα ζώδια του Αέρα (Δίδυμοι, Ζυγός, Υδροχόος), που συνήθως περιγράφονται στα αστρολογικά βιβλία ως αποστασιοποιημένα, επικοινωνιακά, με ενδιαφέρον για τον κόσμο των ιδεών και κλίση στη λογική. Ο Αέρας είναι το μόνο στοιχείο στο ζωδιακό κύκλο που δεν συμβολίζεται από ζώο. Οι Δίδυμοι και ο Υδροχόος παρουσιάζονται με ανθρώπινες φιγούρες, από τους διδύμους, δηλαδή, και το νεροκουβαλητή, ενώ στον Ζυγό έχουμε ένα αντικείμενο, τη ζυγαριά. Ο Αέρας έχει μετακινηθεί από τον κόσμο του ενστίκτου.
Τα τρία ζώδια του Αέρα ναι μεν εκφράζονται διαφορετικά, μοιράζονται όμως την ίδια ανάγκη να βάλουν σε λογικό πλαίσιο τις εμπειρίες της ζωής. Αυτό διαμορφώνεται είτε μέσα από τη μόρφωση και τις συζητήσεις είτε μέσα από μια επώδυνη και επίπονη διανοητική προσπάθεια. Ομως η ύπαρξη πλαισίου είναι εξαιρετικά σοβαρή υπόθεση, αφού λειτουργεί έτσι ώστε οι εμπειρίες να συντονίζονται με ένα λογικό πατρόν. Με λίγα λόγια, η ζωή είναι ισορροπημένη όταν μπαίνει σε κουτιά. Ο,τι δεν εξηγείται λογικά προκαλεί παρενέργειες!
Ο σκεπτόμενος τύπος δεν ταυτίζεται με κάποιο άτομο που ανήκει απλώς σε ένα ζώδιο του Αέρα, αλλά με κάποιο στου οποίου το χάρτη υπερισχύει το στοιχείο του Αέρα, όπως το περιέγραψε ο Γιουνγκ. Διαθέτει τις αρετές του, δηλαδή αναπτυγμένο νου και αίσθημα της δικαιοσύνης και ικανότητα για αντικειμενική αξιολόγηση των καταστάσεων, αγάπη για τον πολιτισμό και εκτίμηση στις δομές και το σύστημα, θαρραλέα τήρηση των αρχών, ευγένεια. Φυσικά, υπάρχουν και ελλείψεις ή τυφλά σημεία, που εκφράζονται σε καθένα από τα τρία Αέρινα ζώδια. Οι Δίδυμοι τρέμουν μήπως οι προσωπικές τους σχέσεις τους περιορίσουν, ο Ζυγός φημίζεται για την αναποφασιστικότητά του και ο Υδροχόος είναι γνωστός για την αποστασιοποίηση και την ψυχρότητα με την οποία αντιμετωπίζει τις συναισθηματικές εκδηλώσεις στα προσωπικά του.
Με άλλα λόγια, η αχίλλειος πτέρνα του σκεπτόμενου τύπου βρίσκεται στα αισθήματα. Αυτό σημαίνει ότι όταν υπερτερεί το στοιχείο του Αέρα σε ένα γενέθλιο αστρολογικό χάρτη κάποιου, υπάρχει πιθανότατα θέμα με την έκφραση συναισθημάτων, που μπορεί να μη συνειδητοποιηθεί μέχρι τη στιγμή που θα προκύψει χωρισμός. Κάποιος με πολύ Αέρα δεν έχει καλή σχέση με τα αισθήματα, γιατί δεν ταξινομούνται, δεν αναλύονται, δεν καταχωρίζονται, δεν εξετάζονται στο μικροσκόπιο της λογικής.
Υπάρχουν πολλές γυναίκες Υδροχόοι, όπως και άνδρες, φυσικά, που υπερηφανεύονται ότι δεν έχουν κλάψει ποτέ, επειδή κάτι τέτοιο δείχνει αδυναμία. Μια αμφισβητήσιμη αρετή, που ουσιαστικά καταπιέζει τα συναισθήματα. Ρώτα έναν τυπικό Δίδυμο τι αισθάνεται για κάτι, και θα αρχίσει: «Ναι, σκέφτομαι». Οταν τον πιέσεις να σου πει τα αισθήματά του και όχι τις σκέψεις τους, συχνά ζητάει να πάει μια βόλτα για να το σκεφτεί. Αν τον «καταπιέσεις», ένας γνήσιος Δίδυμος ίσως να μην επιστρέψει ποτέ από τη βόλτα του. Από την άλλη, υπάρχει και η χαρακτηριστική συνήθεια του Ζυγού που έχει να κάνει με κάθε αίσθημα που γίνεται «σκοτεινό» ή με συναισθηματικές επιπλοκές που δεν είναι «ωραίες». Κλείνεται στον πύργο του ρομαντισμού, προσπαθώντας να βγάλει κάθε λεκέ από τις σχέσεις του και απορώντας γιατί δεν είναι ιδανικές.
Ο Αέρας είναι το μόνο στοιχείο στο ζωδιακό κύκλο που δεν συμβολίζεται από ζώο. Οι Δίδυμοι και ο Υδροχόος παρουσιάζονται με ανθρώπινες φιγούρες, ενώ ο Ζυγός με μια ζυγαριά.
ΦΩΤΙΑ: Ο Διαισθητικός τύπος: (Κριός, Λέων, Τοξότης)
Το στοιχείο της Φωτιάς ξεκινάει τον ζωδιακό κύκλο με τον Κριό, και πιθανόν δημιουργεί τη μεγαλύτερη σύγχυση όταν προσπαθούμε να το συνδέσουμε με τα στοιχεία που δίνει ο Γιουνγκ στο διαισθητικό τύπο του. Αυτό συμβαίνει εν μέρει γιατί πολλά αστρολογικά βιβλία παίρνουν κατά γράμμα χαρακτηριστικά-κλισέ που αποδίδονται στα ζώδια της Φωτιάς, όπως «εξωστρεφής», «θερμός», «εγωκεντρικός» και «τυχερός», χωρίς να υπολογίζουν τι είναι αυτό από το οποίο προκύπτουν ουσιαστικά. Υπάρχει επίσης μεγάλη σύγχυση με το τι εννοεί ο Γιουνγκ όταν μιλάει για διαίσθηση. Σύμφωνα με αυτόν είναι μια ασυνείδητη διαδικασία την οποία δύσκολα μπορούμε να κατανοήσουμε.
Τα ζώδια της Φωτιάς (Κριός, Λέων, Τοξότης) διαθέτουν ζωτικότητα και αυθορμητισμό που συχνά ζηλεύουν και περιφρονούν πολλοί. Είναι παιδιά στην καρδιά, και γοητεύονται από τον κόσμο της φαντασίας, όπου οι άνθρωποι είναι ιππότες σε λευκά άλογα ή φυλακισμένες πριγκίπισσες σε πύργους, ή υπάρχουν δράκοι που πρέπει να νικήσουν. Με δύο λόγια, ο διαισθητικός τύπος έχει ανάγκη να μυθοποιήσει την εμπειρία. Καθόλου τυχαία, πολλοί που ανήκουν σ’ αυτόν προσελκύονται από τον κόσμο του θεάτρου. Η συμπεριφορά τους είναι συχνά υπερβολική, όλα ή τίποτα, αλλά άδικα θα τους κατηγορούσαμε για επιδειξιομανία, επειδή κάθε τους κίνηση μοιάζει να γίνεται σε σκηνή.
Ο διαισθητικός τύπος ενδιαφέρεται για το μέλλον τόσο πολύ που το παρελθόν μοιάζει με ένα μυθιστόρημα που έχει γράψει κάποιος, και το παρόν μια σειρά από πόρτες που μπορούν να οδηγούν παντού και που πρέπει να ανοιχτούν μία μία. Ετσι, όταν αντιμετωπίζει τις λιγότερο θελκτικές όψεις της καθημερινότητας και του υλικού κόσμου, έχει την τάση να τα παρατάει και να προσανατολίζεται αλλού, γι’ αυτό και τα ζώδια της Φωτιάς κατηγορούνται για ανευθυνότητα και αναισθησία. Δεν ισχύει τίποτα από τα δύο. Απλώς δεν υπάρχει ανοχή στην ιδέα ότι βρίσκονται σε αδιέξοδο.
Μαζί με τις ασυνήθιστες αρετές, ο διαισθητικός τύπος διαθέτει και μερικά μάλλον έντονα μειονεκτήματα. Ο Κριός έχει τη φήμη του οξύθυμου ατομιστή και μια δονκιχωτική τάση να πολεμάει με ανεμόμυλους. Ο Λέων είναι γνωστός για τον εγωκεντρισμό του και την πεποίθησή του ότι μόνο αυτός είναι το αγαπημένο παιδί των... θεών. Τέλος, ο Τοξότης είναι διαβόητος για την ανευθυνότητά του στην εκπλήρωση υποσχέσεων, τον τρόμο του για τη ρουτίνα και την τάση του στην υπερβολή και στα trends.
Με άλλα λόγια, η Φωτιά έχει πρόβλημα να αντιμετωπίσει τον κόσμο. Ετσι, είτε θα επιχειρήσει να τον κατακτήσει με απαράμιλλο στιλ είτε θα αποσυρθεί στα όνειρα και τα οράματά της. Ο κόσμος τη γειώνει κάθε τόσο. Η απογοήτευση μπορεί να προέρχεται από τη δομή της κοινωνίας, τους φόρους, τους λογαριασμούς, την αναγκαιότητα για ένα εισόδημα, για τροφή, ένδυση και προσωπική φροντίδα. Ο κόσμος της ύλης μπλοκάρει τη Φωτιά. Και δεν είναι μόνο ο πρακτικός κόσμος που εμποδίζει το διαισθητικό τύπο να υλοποιήσει τα όνειρά του, αλλά και η πεποίθηση ότι η κοινωνία είναι πολύ συντηρητική για τα γούστα και τις επιδιώξεις του, και υπολείπεται τουλάχιστον 20-30 χρόνια από τα οράματα και τις ιδέες τους.
Ο διαισθητικός τύπος έχει ανάγκη να μυθοποιεί τις εμπειρίες του και να τις συσχετίζει με έναν εσωτερικό κόσμο που ανήκει περισσότερο στο παραμύθι.
ΝΕΡΟ: Ο συναισθηματικός τύπος: (Καρκίνος, Σκορπιός, Ιχθύες)
Ερχόμαστε στο στοιχείο του Νερού: Καρκίνος, Σκορπιός, Ιχθύες. Ο αληθινά Υδάτινος τύπος να υπενθυμίσουμε ότι δεν πρόκειται ειδικά για όσους ανήκουν στα παραπάνω ζώδια αλλά για όσους έχουν ισχυρό το στοιχείο του Νερού στον αστρολογικό τους χάρτη, μοιάζει με το συναισθηματικό τύπο που περιέγραψε ο Γιουνγκ. Τίποτα δεν είναι πιο σημαντικό γι’ αυτόν όσο οι προσωπικές σχέσεις και οι ανθρώπινες αξίες.
Ο συμβολισμός των υδάτινων ζωδίων περιέχει τρία ψυχρά όντα: τον κάβουρα, το σκορπιό και το ψάρι. Στα όνειρα η εικόνα τους συνδέεται με το υποσυνείδητο και τα ένστικτα, και μας φέρνουν κοντά στις αρχαίες ρίζες του ανθρώπου που βρίσκεται μακριά από τον κόσμο της λογικής.
Ο Υδάτινος τύπος είναι εξοικειωμένος με τη σκοτεινή πλευρά της ανθρώπινης φύσης, γεγονός που συνδέει τα ζώδια του Νερού με τη συμπόνια και την ενσυναίσθηση. Πιο απλά, μπορούν να μπουν στη θέση του άλλου, να τον νιώσουν. Τα ζώδια του Νερού διαθέτουν όλα τα προσόντα του συναισθηματικού τύπου ευαισθησία για το περιβάλλον, λεπτότητα, γοητεία, διορατικότητα, έντονη αίσθηση της αξίας των ανθρωπίνων σχέσεων, την ικανότητα να φέρνουν κοντά τους ανθρώπους και να αντιλαμβάνονται ενστικτωδώς τις ανάγκες τους. Από την άλλη, έχουν και τρωτά σημεία: Ο Καρκίνος τείνει να γαντζώνεται, να είναι κτητικός, να φοβάται το μέλλον και να είναι υπερβολικά δεμένος με την οικογένεια. Ο Σκορπιός έχει τη φήμη του συναισθηματικού φανατισμού και μιας σκοτεινής, βαριάς, μελαγχολικής ατμόσφαιρας, που κάνει κάθε σχέση να μοιάζει με σκηνή από τον «Οθέλο». Τέλος, οι Ιχθύες είναι διαβόητοι για την ορμητική συναισθηματικότητά τους, την τάση να εξαφανίζονται, την αμφιταλάντευση, την έλλειψη πρακτικότητας, την ασάφεια, την έλλειψη ορίων.
Το Νερό έχει... θέμα με τη λογική, και συνήθως δεν αντιλαμβάνεται τις ανεύθυνες και από δεύτερο χέρι γνώμες που υιοθετεί ή την αρνητική κριτική που κάνει στον εαυτό του και στους άλλους. Τα ζώδια του Νερού μπορεί να είναι βρέφη στον κόσμο των ιδεών. Και, ναι, μπορεί να είναι χαριτωμένο για πολλούς άντρες να παρουσιάζουν τη σύζυγό του ως κάποια που «δεν ξέρει απολύτως τίποτα για την πολιτική» αλλά «είναι θαυμάσια στο να κάνει ένα υπέροχο τραπέζι», όμως αυτή η ασυνείδητη κατωτερότητα του Νερού μπορεί να δείξει το κακό πρόσωπό της με απαίσιο κουτσομπολιό, με κακολογίες και με ιδεολογικό φανατισμό, ή αυτόν που λέει στους άλλους πώς θα ζήσουν.
Ο Υδάτινος τύπος προσπαθεί να είναι η μητέρα όλων, χωρίς να συνειδητοποιεί ότι μερικά παιδιά θέλουν να ενηλικιωθούν. Ετσι, μπορεί να γίνει έντονα επικριτικός και παράλογος και στα ίδια του τα παιδιά με δικαιολογία το «θέλω το καλύτερο για σένα». Ο Υδάτινος τύπος έχει την τάση να ζει μέσα από τους άλλους, γεγονός που κάνει τις σχέσεις του συναισθηματικά βαριές. Ενώ μπορεί να ανταποκρίνεται και να συμμερίζεται τον πόνο των άλλων, δείχνει τεράστια δυσκολία στην κατανόηση των διαφορετικών αναγκών, αξιών ή επιδιώξεων. Προσπαθώντας να εμποδίσει τον έξω κόσμο να παρεμβληθεί στις συναισθηματικές σχέσεις του, κατορθώνει απλώς να προκαλέσει ασφυξία σε όσους αγαπάει.
Ο Υδάτινος τύπος είναι εξοικειωμένος με τη σκοτεινή πλευρά της ανθρώπινης φύσης, γεγονός που συνδέει τα ζώδια του Νερού με τη συμπόνια και την ενσυναίσθηση.
ΓΗ: Ο αισθητικος τύπος: (Ταύρος, Παρθένος, Αιγόκερως)
Ο αίσθητικος τύπος του Γιουνγκ έχει κοινά χαρακτηριστικά με το γήινο στοιχείο. Οσοι έχουν έντονο το στοιχείο της Γης στον αστρολογικό τους χάρτη αντιλαμβάνονται καλύτερα τον κόσμο της ύλης, έχουν άνεση με την πραγματικότητα που μας περιβάλλει και δίνουν την εντύπωση ότι ακολουθούν χωρίς δυσκολία τη ροή της ζωής. Ο αισθητικός τύπος είναι αργός, σταθερός, σκέφτεται προσεκτικά πριν κάνει οτιδήποτε. Αντιπαθεί τις αλλαγές και αποσυντονίζεται με οτιδήποτε τον βγάζει από τη σταθερότητα και την ασφάλεια της καθημερινότητας.
Το στοιχείο της Γης συνδέεται συνήθως από τους αστρολόγους με την πρακτικότητα, την αυτάρκεια, την επάρκεια, την κοινή λογική, το αισθησιακό, το πραγματιστικό, τις οργανωτικές ικανότητες και τη συναίσθηση της αξίας του χρήματος, της ασφάλειας και του κοινωνικού στάτους. Η λειτουργία του αισθητικού τύπου ταυτίζεται ουσιαστικά με τη «λειτουργία» της πραγματικότητας.
Αισθάνεται άνετα στο σώμα του, συχνά ταυτίζοντας τον εαυτό του με αυτό, και είναι συνήθως υγιής επειδή μπορεί να εκφράσει τις ανάγκες του άμεσα και ευθέως. Μπορεί να διαχειριστεί τα χρήματα και τις ευθύνες του χωρίς να φαίνεται ότι κάνει μεγάλη προσπάθεια, και έχει το ταλέντο να πραγματοποιεί τις επιθυμίες του. Η ικανότητά του να γειώνεται είναι στα καλύτερά της όταν συνδυάζεται με τη σκέψη, δημιουργώντας τον προσεκτικό εμπειρικό κοινό νου, τον άψογο ερευνητή, δάσκαλο και στατιστικολόγο, ή όταν συνδυάζεται με το αίσθημα, δημιουργώντας τον άνθρωπο που μπορεί να χαρεί τις απολαύσεις, τον τρυφερό εραστή και πατέρα, τον προστάτη της φύσης και της ομορφιάς.
Βεβαίως, και ο αισθητικός τύπος έχει ελλείψεις και αδυναμίες, που έγκεινται στην υπερβολική προσκόλληση σε ό,τι είναι απτό. Ο Ταύρος είναι διαβόητος για τη στενομυαλιά και την κτητικότητά του, όπως και για την τάση να μειώσει τις πιο σύνθετες εμπειρίες της ζωής σε μια φιλοσοφία τύπου «Ο,τι δεν βλέπω και δεν πιάνω δεν υπάρχει». Η Παρθένος δεν μπορεί να δει το δάσος, γιατί επικεντρώνεται στο δέντρο, με αποτέλεσμα να πελαγοδρομεί. Οσο για τον Αιγόκερω, έχει τη φήμη ότι αρέσκεται στο ότι ο σκοπός αγιάζει τα μέσα, και διαμορφώνει τη συμπεριφορά του έτσι ώστε να ευθυγραμμίζεται με τις κοινωνικές επιταγές και προσδοκίες.
Ο αισθητικός τύπος μπορεί να είναι ένας υπέροχος οικοδόμος, με την ευρεία έννοια ότι μπορεί να υλοποιήσει τις ιδέες του, μπορεί να είναι κουβαλητής, ο νοικοκύρης και ο συνειδητός υπηρέτης των αναγκών αυτών που αγαπάει και νοιάζεται. Αυτό που του λείπει όμως πολλές φορές είναι το όραμα, κι αυτό μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα και το στραγγαλισμό των ονείρων αυτών που είναι κοντά του, και τη σύνθλιψη των δημιουργικών ικανοτήτων του μέσα από μια εμμονή με την πρακτικότητα. «Γιατί να χάνεις τον καιρό σου με τέτοιες ιδέες και όνειρα», θα πει ένας Γήινος γονιός στο παιδί που θέλει να μάθει πιάνο, να ζωγραφίσει ή να σπουδάσει φιλοσοφία ή αρχιτεκτονική. «Αυτό που έχει σημασία είναι να εξασφαλιστείς».
Αυτό που λείπει από τον αισθητικό τύπο πολλές φορές είναι το όραμα, κι αυτό μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα και το στραγγαλισμό των ονείρων αυτών που είναι κοντά του.
Aπό τον Γιώργο Πανόπουλο (www.cosmictelegram.gr)
Επιμέλεια: Ελένη Αναστασάκη