Το savoir vivre για σούπερ εργαζόμενα κορίτσια

14.12.2010
Η καρικατούρα του άκαρδου και σκληρού εργοδότη στις ταινίες μάς έχει κάνει να κλάψουμε ή να γελάσουμε μέχρι δακρύων. Στους δύσκολους, όμως, σημερινούς καιρούς, που η εργασία μας είναι βασική μας προτεραιότητα, αξίζει να θυμηθούμε το savoir vivre του καλού εργαζόμενου!

Η καρικατούρα του άκαρδου και σκληρού εργοδότη στις ταινίες μάς έχει κάνει να κλάψουμε ή να γελάσουμε μέχρι δακρύων. Στους δύσκολους, όμως, σημερινούς καιρούς, που η εργασία μας είναι βασική μας προτεραιότητα, αξίζει να θυμηθούμε το savoir vivre του καλού εργαζόμενου!

Από πλευράς ψυχολογίας είναι εύκολο στο πρόσωπο του αφεντικού και της εξουσίας, γενικότερα, να προβάλλονται διάφορα εφηβικά απωθημένα. Όμως, με μια πιο συνειδητοποιημένη στάση -και δεν εννοούμε κολακεία ή τυφλή υποταγή- μπορείς να αποφύγεις τα πολλά ατοπήματα και να χτίσεις μια καλή σχέση με προϊσταμένους και εργοδότες. Δώσε προσοχή στην έρευνά μας, δες πού επικεντρώνονται τα βασικά παράπονα των προϊσταμένων και αφεντικών και ισχυροποίησε τη θέση σου στο χώρο εργασίας!

Κολπάκι 1. Γίνε το... δεξί χέρι

«Στρεσάρομαι πολύ όταν δεν σκέφτονται πριν από μένα, δεν προετοιμάζουν τα απαραίτητα, είναι "πέρα βρέχει", ενώ υπάρχει μεγάλη πίεση, και δεν με πληροφορούν έγκαιρα για κάτι σημαντικό».

Χαρά Γ., στέλεχος εταιρείας εισαγωγής καλλυντικών

Σκέψου: μπορείς να προβλέψεις την "κατάσταση πανικού", φροντίζοντας τόσο τα επαγγελματικά όσο και τα προσωπικά θέματα, ώστε, όταν έρθει, τα περισσότερα να είναι υπό έλεγχο. Ο προιστάμενός σου θα το εκτιμήσει.

Θυμήσου: Αν το αφεντικό σου μοιάζει με την ηρωίδα της ταινίας "Ο Διάβολος φοράει Prada", σκέψου τι έχεις κάνει για να σου αξίζει μια τέτοια δουλειά. Αν δεν έχεις δει την ταινία, αξίζει να τη δείς! Θα σε βοηθήσει να δεις μερικά πράγματα στη σωστή τους διάσταση και θα περάσεις ένα πολύ ευχάριστο βράδυ.

Δοκίμασε τα παρακάτω:

Α. Επαγγελματικά: Να έχεις έγκαιρα έτοιμα όλα τα απαραίτητα και καλή οργάνωση, ώστε, αν χρειαστεί κάτι, να μη χρονοτριβήσεις.

Μικρά προσωπικά: Π.χ., ετοίμασε τον καφέ τη στιγμή που βλέπεις ότι το χρειάζεται. Κάντε ένα βήμα παραπάνω, ακόμα κι αν δεν είναι ακριβώς στις αρμοδιότητές σου.

Κολπακι 2. Μη δικαιολογείσαι

«Μου είναι κουραστικό, όταν γίνεται ένα λάθος, να ακούω δικαιολογίες. Αυτό που μ’ ενδιαφέρει είναι να μην ξαναγίνει!».

Γιώργος Α., ιδιοκτήτης μεγάλου τουριστικού γραφείου

Σκέψου: Αυτό που ενδιαφέρει τον εργοδότη ή προϊστάμενό είναι τι θα κάνεις για να διορθώσεις το λάθος σου και πώς θα το αποφύγεις μελλοντικά.

Δοκίμασε το:

Πες: "Δεν πήγε καλά το τάδε πρότζεκτ; Αυτό που θα κάνω την άλλη φορά είναι..." ή "Αυτό που κατάλαβα είναι πως την επόμενη φορά θα πρέπει να..." ή έστω "Έχετε δίκιο, δεν θα ξαναγίνει".

Κολπάκι 3. Ακρίβεια στην ώρα προσέλευσης & αποχώρησης

«Όταν κάποιος αργεί ή φεύγει νωρίς, αναγκάζομαι να προβώ άμεσα σε προειδοποιητικές συστάσεις. Με τη στάση του δημιουργεί προβλήματα στη δουλειά και στο υπόλοιπο προσωπικό που φτάνει στην ώρα του».

Βασίλης Χ., επιχειρηματίας

Σκέψου: Η αποδοχή εργασίας γίνεται κατόπιν κοινής συμφωνίας, όπου ο εργαζόμενος συμφωνεί να πουλήσει το χρόνο του στον εργοδότη προς x€ την ώρα. Επομένως, το σπρώξιμο των χρονικών ορίων, θα δημιουργήσει αβεβαιότητα στο πρόσωπό σου. Μη θεωρήσεις το θέμα τακτοποιημένο μένοντας παραπάνω για να καλύψεις την αργοπορία, αν δεν έχει υπάρξει συμφωνία με τον εργοδότη.

Δοκίμασε:

Α. Γράψε κάθε μέρα στο ημερολόγιό σου την ώρα που φεύγεις από το σπίτι. Θα σε βοηθήσει να φτάνειε στην ώρα σου.

Β. Flexy time: Ζήτησε ελαστικό ωράριο ως προς το χρόνο άφιξης ή αναχώρησης, αν δεν μπορείτε να είσαι στην ώρα σου.

Κολπάκι 4. Savoir faire τηλεφωνικό & ηλεκτρονικό

«Η γραμματέας μου μπορεί να μιλά στο τηλέφωνο ευγενικά, όμως ο τόνος της φωνής της να είναι απίστευτα υποτιμητικός! Το ίδιο αγενώς μπορεί να απαντά σε μερικά e-mail».

Μυρτώ Α., επιχειρηματίας

Σκέψου: Όταν δεν βλέπουμε τον άλλο κατά πρόσωπο, μπορούμε να φερθούμε με τρόπο αγενή, κάτι που δεν θα κάναμε στην προσωπική επαφή. Το ίδιο συμβαίνει όταν, "ταμπουρωμένοι" πίσω από την οθόνη του υπολογιστή, τα συναισθήματά μας ξεφεύγουν πιο εύκολα από τον έλεγχό μας.

Δοκίμασε:

Α. Βάλε μια φωτογραφία σου ή ένα καθρεφτάκι στο γραφείο σου. Θα σε βοηθήσει να μην ξεχνιέσαι.

Β. Γράψε το "θυμωμένο" e-mail, αλλά μην το στείλεις. Ξανακοίταξέ το ύστερα από μισή ώρα.

Γ.Όταν νιώθεις εκνευρισμένη, κλείσε τα μάτια, σκέψου κάποιον που σε αγαπά πολύ και πάρε μερικές βαθιές εισπνοές και εκπνοές. Θα ηρεμήσεις.

Κολπάκι 5. Όχι στα δυο μέτρα - δυο σταθμά

«Είναι άδικο να γκρινιάζουν όταν υπάρχει πολλή δουλειά και να ξεχνούν τα διαστήματα που κάθονται, όταν δεν υπάρχει κίνηση. Εγώ, όμως, και τότε τους πληρώνω».

Χριστιάννα Π., ιδιοκτήτρια καταστήματος

Σκέψου: Αν δεν είσαι ευχαριστημένη από τα χρήματα που παίρνεις, είναι εντιμότερο να ψάξεις αλλού δουλειά.

Δοκίμασέ το:

Τις περιόδους που υπάρχει λίγη δουλειά, δες αν μπορείς να είσαι χρήσιμη σε κάποια άλλη εργασιακή δραστηριότητα. Το αφεντικό θα εκτιμήσει την πρότασή σου.