ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΙΑΝΝΗ ΠΟΛΕΜΗ
«Ελληνοποιήσεις» στη χώρα μας δεν γίνονται για λόγους μόνο ψηφοθηρίας, αλλά και τηλεθέασης Μπερδευτήκατε; Δεν μιλάμε βέβαια για τους υπεύθυνους προγράμματος των τηλεοπτικών σταθμών, αλλά για το γεγονός ότι με οδηγό τη λαϊκή παροιμία «στην αναβροχιά καλό και το χαλάζι» τα τελευταία χρόνια αυτοί στρέφονται στις εμπνεύσεις ξένων σεναριογράφων.
Επί σειρά ετών απολαμβάναμε ως πρωτότυπα σενάρια ευφυή ριμέικ, αλλά με εμφανές κλοπιράιτ, καθώς οι δικοί μας σεναριογράφοι φαίνεται πως έχουν στερέψει από ιδέες! Είπαν, λοιπόν, οι υπεύθυνοι: Γιατί να ακριβοπληρώνουμε τους Έλληνες και να μας πουλάνε προσαρμογές ταινιών και σειρών, ενώ μπορούμε να πάρουμε το αυθεντικό και να αναθέσουμε εμείς τη διασκευή δίνοντας λιγότερα χρήματα; Στον ολοένα αυξανόμενο ανταγωνισμό τα κανάλια επενδύουν σε concepts ξένων σειρών που δίνουν έναν αέρα σιγουριάς και ασφάλειας με σαφώς μειωμένα κόστη. Πόσο συχνά, άλλωστε, μπορούν να γεννηθούν μεγάλες επιτυχίες τύπου «Παρά Πέντε» ή να αντιγραφούν κλασικά μοτίβα σεναρίων όπως αυτό της συγκατοίκησης («Τρεις χάριτες»), της αντροπαρέας («Και οι παντρεμένοι έχουν ψυχή», «50-50»), των αταίριαστων ερωτικών σχέσεων («Ψίθυροι καρδιάς», «Η αγάπη ήρθε από μακριά») ή των ερωτικών τριγώνων («Αναστασία», «Κλείσε τα μάτια»);
Μετά την άνοδο και την πτώση των reality shows οι μεταφορές ξένων concepts είναι η νέα αγαπημένη ενασχόληση των διευθυντών προγράμματος. Δεν είναι βέβαια κάτι καινούργιο στην ελληνική τηλεοπτική πραγματικότητα, ωστόσο τα τελευταία δύο χρόνια έχει πάρει την έκταση που γνωρίζουμε και, φυσικά, αναμένεται να πάρει ακόμη μεγαλύτερη την επόμενη τηλεοπτική περίοδο. Την αρχή έκανε πριν από χρόνια το Mega, όταν έχοντας δοκιμάσει άπειρες συνταγές για να χτυπήσει τα δύο «υπερόπλα» του ΑΝΤ1, τη «Λάμψη» και το «Καλημέρα ζωή», αποφάσισε να αγοράσει τα δικαιώματα μιας ξένης σειράς και να την προσαρμόσει στα ελληνικά δεδομένα.
Η «Απαγορευμένη αγάπη» με τον περιβόητο έρωτα δύο νέων που μαθαίνουν πως είναι αδέρφια (Μάριος Αθανασίου, Ελίνα Ακριτίδου) μπορεί ποτέ να μην έπιασε τα νούμερα των δύο καθημερινών σειρών του Νίκου Φώσκολου, ωστόσο έπιασε νούμερα που ποτέ δεν είχε δει το μεγάλο κανάλι μέχρι τότε στην απογευματινή ζώνη, με αποτέλεσμα να αποτελεί ακόμη και σήμερα τη μακροβιότερη σαπουνόπερα του σταθμού.
Ακολούθησαν το «Σ αγαπώ, μ αγαπάς», με τους Δήμητρα Παπαδοπούλου και Θοδωρή Αθερίδη, που αργότερα αγοράστηκε και από τον ΑΝΤ1 με πρωταγωνιστές τους Τάσο Χαλκιά, Άννα Παναγιωτοπούλου, αλλά και το «Τhe Νanny», ελληνιστί «Η νταντά», με τη Μαρία Λεκάκη, που διασκέδασε τους τηλεθεατές του Mega για δύο τηλεοπτικές σεζόν.
Στα χνάρια του Μega
Η δυναμική είσοδος του Alpha πριν από μερικά χρόνια στο πεδίο της ελληνικής μυθοπλασίας έκοψε μερίδιο της πίτας από τους δύο μέχρι τότε «μονομάχους» της prime time, δηλαδή το Mega και τον ΑΝΤ1. Η πληθώρα ελληνικών σειρών, τα... χιλιομασημένα σενάρια και η αποτυχία των περισσότερων από αυτά οδήγησαν τα κανάλια στην αναζήτηση νέων λύσεων.
Έχοντας ήδη στο πρόγραμμά του την επιτυχημένη «Βέρα στο δεξί», το Mega θέλησε να επεκτείνει την κυριαρχία στην απογευματινή ζώνη με μία ακόμη καθημερινή σειρά. Το concept της «Μαρίας της άσχημης» (The ugly Betty) ήταν το ιδανικό: συνδύαζε το κλασικό παραμύθι του ασχημόπαπου ιδανικό για απογευματινή ώρα σαπουνόπερας με μοντέρνα στοιχεία, δηλαδή απήχηση στα νεανικά-εμπορικά κοινά και είχε ήδη σημειώσει μεγάλη επιτυχία στο εξωτερικό. Πράγματι, η επιτυχία ήταν τέτοια, που πέρυσι το Mega με μια σχετικά φθηνή παραγωγή θριάμβευσε την πρώτη ώρα της prime time (21.00-22.00), ζώνη κατά την οποία στο παρελθόν είχαν δαπανηθεί εκατομμύρια ευρώ με συχνά αμφίβολα αποτελέσματα.
Η επιτυχία αυτή του Mega κι ενώ ήταν ήδη στον «αέρα» του Alpha το επιτυχημένο «Αν μ αγαπάς», που στην Ιταλία σημειώνει τεράστια επιτυχία, οδήγησε στη φετινή έκρηξη νόμιμων τηλεοπτικών «ελληνοποιήσεων», γιατί υπάρχουν και οι παράνομες, από κάποιους σεναριογράφους που κλέβουν ξένες ιδέες και τις πλασάρουν ως δικές τους στους διευθυντές προγράμματος των καναλιών.
Ωστόσο, για όποιον επιλέγει να μεταφέρει τα ξένα concepts στα ελληνικά δεδομένα, δεν υπάρχει απόλυτη ασφάλεια επιτυχίας. Το «πακέτο» πρέπει να επιλέγεται με κριτήρια που να ταιριάζουν στις δικές μας τηλεοπτικές συνθήκες και να αποδίδεται σωστά από την εταιρεία παραγωγής και τους σεναριογράφους.
Η ελληνική πραγματικότητα
Όσον αφορά τους Έλληνες σεναριογράφους, διακρίνονται πλέον σε τρεις κατηγορίες: Σ αυτούς που θεωρούν εξαιρετικά έξυπνες τις «ελληνοποιήσεις» και πρόκληση την προσαρμογή των σεναρίων στα ελληνικά δεδομένα, σ' αυτούς που το κάνουν καθαρά και μόνο για τον επιούσιο και, τέλος, σ' αυτούς που το αρνούνται πεισματικά και χαρακτηρίζουν τις συγκεκριμένες σειρές «μασημένη τροφή».
Τη φετινή τηλεοπτική περίοδο απόλυτα επιτυχημένες κρίνονται οι «ελληνοποιήσεις» του Mega. Η «Μαρία» συνεχίζει να φέρνει υψηλά νούμερα τηλεθέασης, ενώ το κανάλι καταγράφει υψηλές επιδόσεις και με την άλλη καθημερινή σειρά, το «Μια στιγμή δυο ζωές» (Αμόρ Ντεσκαράντο), και πρωταγωνιστή τον Γιάννη Παπαζήση. Επίσης, οι δύο «ελληνοποιημένες» family κωμωδίες που επιλέχθηκαν για την prime time («Λατρεμένοι μου γείτονες», «Ευτυχισμένοι μαζί») μαζί με τα «Μαύρα μεσάνυχτα» του Πάνου Κοκκινόπουλου είναι οι σειρές με την υψηλότερη τηλεθέαση.
Αντίθετα, οι επιλογές του ΑΝΤ1 και του Alpha στις «ελληνοποιήσεις» απέτυχαν παταγωδώς. Οι εγχώριοι τηλεθεατές δεν εκτίμησαν το αγγλοσαξονικό χιούμορ του «Coupling», με αποτέλεσμα η σειρά του ΑΝΤ1 να μεταφερθεί αρχικά Σάββατο και στη συνέχεια να «κοπεί»! Αντίστοιχα, η προσπάθεια του καναλιού της Κάντζας να μεταφέρει το επιτυχημένο ιταλικό «Vivere» στην απογευματινή του ζώνη με τον τίτλο «Ζωή ξανά» και πολλούς γνωστούς πρωταγωνιστές (Κώστας Καζάκος, Λάκης Κομνηνός) δεν βρήκε πρόσφορο έδαφος. Η σειρά προβάλλεται πλέον μόνο μία φορά την εβδομάδα, τα απογεύματα της Κυριακής, και μέχρι το Πάσχα θα ολοκληρωθεί.
Η επόμενη τηλεοπτική περίοδος
Στο Mega έχουν ήδη πάρει το «πράσινο φως» για το Σεπτέμβρη οι «Λατρεμένοι μου γείτονες», το «Ευτυχισμένοι μαζί» και το «Μια στιγμή δυο ζωές», ενώ έχει ήδη ξεκινήσει η επεξεργασία δύο ακόμη concepts. Το ένα αφορά τη μεταφορά της σειράς «Νobody lives here», μιας εξαιρετικά επιτυχημένης αμερικάνικης σειράς του δικτύου Fox, που βασίζεται στην ιδέα της συγκατοίκησης κάποιων ζευγαριών σε μια πολυκατοικία με ανατρεπτικό τρόπο. Τη μεταφορά του σεναρίου στα ελληνικά δεδομένα έχει αναλάβει ο Βασίλης Σπηλιώπουλος.
Στον Alpha θα συνεχιστεί για τρίτη σεζόν το «Αν μ αγαπάς» με αλλαγές στους πρωταγωνιστές, όπως προστάζει και το πρωτότυπο ιταλικό σενάριο, ενώ στον ΑΝΤ1 δεν έχει ληφθεί προς το παρόν καμία οριστική απόφαση, λόγω της συνολικής αναδιάρθρωσης του προγράμματος που αποφασίστηκε πρόσφατα. Όσον αφορά τη δημόσια τηλεόραση, η ΕΤ1 θα συνεχίσει και για δεύτερο κύκλο την προβολή των «Χρυσών κοριτσιών» (Ντίνα Κώνστα, Μίρκα Παπακωνσταντίνου, Ελένη Γερασιμίδου), παρά τα χαμηλά νούμερα τηλεθέασης του πρώτου κύκλου.
Δεν είναι όμως μόνο αυτά. Οι διευθυντές προγράμματος αναμένεται να δώσουν μεγάλη μάχη στο τηλεοπτικό παζάρι των Κανών που θα ξεκινήσει σε μερικές εβδομάδες. Όπως κάθε χρόνο, τηλεοπτικοί σταθμοί και ιθύνοντες αναμένεται να στρέψουν το ενδιαφέρον τους σε τηλεοπτικά προϊόντα της Ιταλίας, της Ισπανίας και της Λατινικής Αμερικής, που θεωρούνται τα πλέον κοντινά στη δική μας τηλεοπτική ιδιοσυγκρασία
Την ίδια στιγμή και προφανώς λόγω έλλειψης νέων ιδεών τα κανάλια προσανατολίζονται σε ένα νέο πείραμα: ριμέικ και σίκουελ σειρών που γνώρισαν μεγάλη επιτυχία στο παρελθόν. Παρά την αποτυχία του πειράματος του «Γιούγκερμαν», η σεναριογράφος του ΑΝΤ1 Κάκια Ιγερινού εξασφάλισε την τηλεοπτική μεταφορά όλων των μυθιστορημάτων της Μαρίας Ιορδανίδου και ενδεχομένως να υλοποιήσει τη δεύτερη τηλεοπτική μεταφορά της «Λωξάντρας», που είχε προβληθεί στις αρχές της δεκαετίας του 80 από την ΕΡΤ με την Μπέττυ Βαλάση. Την ίδια στιγμή πληροφορίες που μέχρι στιγμής δεν επιβεβαιώνονται θέλουν το επιτυχημένο δίδυμο Ρήγα - Αποστόλου να έχει δεχθεί πρόταση από το Mega, προκειμένου να επιστρέψουν οι «Δύο ξένοι» στις οθόνες μας, και μάλιστα υπό τον τίτλο «Όχι πια ξένοι». Μάλιστα, ο Νίκος Σεργιανόπουλος σε πρόσφατη συνέντευξή του στο ΛΟΙΠΟΝ και απαντώντας στον αν θα δεχόταν να πρωταγωνιστήσει σε ριμέικ της δημοφιλούς κωμωδίας, απάντησε: «Σαν τρελός, γιατί ακόμη με φωνάζουν Μαρκορά και αυτό με συγκινεί και μου αρέσει πάρα πολύ». Αξίζει να σημειώσουμε πως η διακοπή της σειράς πριν από μια δεκαετία έγινε με βίαιο τρόπο, αν και είχε προγραμματιστεί και νέος κύκλος επεισοδίων. Φήμες, πάντως, θέλουν και τον Γιώργο Καπουτζίδη να σκέφτεται ένα σίκουελ του «Παρά πέντε», με τη διάσημη παρέα των πέντε πρωταγωνιστών να συναντιέται αρκετά χρόνια μετά τη διαλεύκανση της υπόθεσης της δολοφονίας στη Θεσσαλονίκη.