Νάσος Βακάλης: "Ο Έλληνας σκιτσογράφος που πήρε ΕΜΜΥ"

18.09.2007
Ευτυχώς, υπάρχουν κάποιοι Έλληνες που όντως διαπρέπουν στο Χόλιγουντ και είναι σταρ στον τομέα τους. Τρανό παράδειγμα ο Νάσος Βακάλης, που σκιτσάρει διάσημα καρτούν για τον Στίβεν Σπίλμπεργκ.

Από τον Αλέξανδρο-Ρωμανό Λιζάρδο

Αποφάσισες να φύγεις από την Ελλάδα στην ηλικία των 18. Τι ήταν αυτό που σε τράβηξε μακριά από την πατρίδα;

«Ήθελα να σπουδάσω animation και τότε δεν ήξερα κάποια σχολή εδώ στην Ελλάδα. Μάλλον, πήγα σε μία και απογοητεύτηκα από την παρουσίαση, οπότε έψαξα να βρω κάποια στο εξωτερικό».

Το animation κατάφερε να διεκδικήσει τη θέση που του αξίζει περίπου 10 χρόνια πριν, όταν δημιουργήθηκε και ειδική κατηγορία υποψήφιων ταινιών στα Όσκαρ.

«Η αναβίωση του animation χρονολογείται πριν από την εμφάνιση του φαινομένου Shrek. Είχε αρχίσει από την ταινία Roger Rabbit και κορυφώθηκε με τη δημιουργία της ταινίας Lion king τουλάχιστον ένα χρόνο πριν από την έξοδο του Τζέφρι Κάτσενμπεργκ από την Disney. Η Dreamworks animation είναι δική του δημιουργία. Όσον αφορά στην τεχνική, το animation έκτοτε και κυρίως την περίοδο του 2D animation ήταν ένας συνδυασμός τέχνης και τεχνικής. Αυτό σήμερα με το 3D animation δεν έχει αλλάξει, η εισαγωγή όμως, για παράδειγμα, των computers και των προγραμμάτων τύπου Maya έχει δώσει ιδιαίτερο βάρος στην τεχνική του στησίματος των ταινιών. Παλιά μπορούσες να κάνεις τέχνη με ελάχιστη γνώση τεχνικής, σήμερα χωρίς γνώση τεχνικής δεν μπορείς να παράγεις 3D animation τέχνη».

Πώς είναι η συνεργασία σου με τον Σπίλμπεργκ;

«Ο Σπίλμπεργκ ερχόταν συχνά στην περίοδο 2D animation, τώρα όμως τον βλέπουμε σπάνια. Κυρίως έβλεπε τα animatic (πρόχειρα στησίματα της ταινίας από τα storyboards) και έκανε γενικές παρατηρήσεις. Δεν τον ενδιέφερε το ειδικό, αυτό ήταν δική μας δουλειά. Αυτό που τον απασχολούσε ήταν κυρίως ο τόνος της ταινίας. Ως άνθρωπος είναι ιδιαίτερα ευγενικός».

Πριν από λίγα χρόνια απέσπασες βραβείο ΕΜΜΥ για μια τηλεοπτική (broadband) σειρά animation. Πόσο άλλαξε τη ζωή σου αυτό το τόσο σημαντικό βραβείο;

«Δεν την άλλαξε ιδιαίτερα. Χαίρομαι βέβαια που πήρα το βραβείο και μου έχουν γίνει κάποιες προτάσεις, αλλά επί της ουσίας δεν έχει αλλάξει τίποτα».

Φέτος θα έχουμε τον «Ratatouille» της Pixar/Disney. Τι έχουν πάθει όλοι και φτιάχνουν ιστορίες με ποντίκια;

«Αυτή την ερώτηση την κάνουν πολλοί. Άμα παρακολουθούσε κανείς τη διαφημιστική καμπάνια του Flushed away, θα έβλεπε ότι από μια στιγμή και μετά οι αρουραίοι χαρακτήρες της ταινίας μετονομάστηκαν σε κατοικίδια ποντικάκια. Γενικά, το ποντίκι πουλάει καλά, αλλά όχι ο αρουραίος. Αυτά μας λένε οι δημοσκοπήσεις».

Το καλοκαίρι ήρθες στην Ελλάδα για να «παραδώσεις» μερικά από τα πρώτα επεισόδια της τηλεοπτικής σειράς κινουμένων σχεδίων που θα προβάλλει η ΕΡΤ με βασικό ήρωα το ποντικάκι...

«Ένα επεισόδιο γίνεται για την ακρίβεια, ένα Christmas special πάνω σε ένα παραμύθι του Ευγένιου Τριβιζά. Αν αυτό πάει καλά, ίσως υπάρξει και συνέχεια».

Η παραγωγή animation μπορεί να έχει δύναμη και στην Ελλάδα ή είναι μια ουτοπία;

«Έχετε συνειδητοποιήσει την οικονομία αυτών των χωρών; Για όνομα του Θεού. Η Γαλλία είναι μία από τις δύο χώρες στον κόσμο που φτιάχνει επιβατικά αεροπλάνα και δεν θα φτιάχνει animation; Αυτά τα μεγέθη είναι τεράστια για την Ελλάδα και το ενδιαφέρον του ελληνικού κοινού μηδαμινό. Πήγα πριν από τέσσερα χρόνια να δω το Shrek 2 με τη γυναίκα μου Κατερίνα και η υπάλληλος που έκοβε τα εισιτήρια με προειδοποίησε ότι είναι παιδική ταινία. Όσο αυτές οι ταινίες αντιμετωπίζονται έτσι, δεν θα γίνει τίποτα».

ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΝΑΣΟΣ ΒΑΚΑΛΗΣ

  • Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα.
  • Σπούδασε στο τμήμα Film and Video του Pratt Institute στη Νέα Υόρκη. Πήρε το ΒFΑ στις Καλές Τέχνες και στο Κινούμενο Σχέδιο από το California Institute of the Arts.
  • Το 1995 η Warner Bros του πρόσφερε τη θέση του υπευθύνου για το σχεδιασμό και την κίνηση του πρωταγωνιστικού χαρακτήρα της Kayley στην ταινία κινουμένων σχεδίων «Quest for Camelot».
  • Το 1998 τον προσέλαβαν στην εταιρεία Dreamworks, την οποία μόλις είχαν ιδρύσει ο Στίβεν Σπίλμπεργκ και ο Τζέφρι Κάτσενμπεργκ, και συνεργάστηκε με το σκηνοθέτη της πολυσυζητημένης παραγωγής «Ρrince of Εgypt» Στιβ Χίκνερ.
  • Στην Dreamworks ολοκλήρωσε την παραγωγή «Joseph king of dreams» και σχεδίασε storyboards για τις ταινίες «Οutlaws», «Τusker» και «Spirit stallion of the cimarron».
  • Στην Αθήνα επίσης κυκλοφόρησε το comic book «Τήνελλα Καλλίνικε» με θέμα τους Ολυμπιακούς Αγώνες στην αρχαιότητα.
  • Το 2006 βραβεύτηκε από την Εθνική Ακαδημία Τηλεόρασης των ΗΠΑ με ΕΜΜΥ.
  • Σήμερα ζει με τη γυναίκα του στο Λος Άντζελες, όπου συνεχίζει τη συνεργασία του με την Dreamworks.