Η μόδα σε κρίση

27.08.2009
Η κρίση χτύπησε για τα καλά την πόρτα των ατελιέ γνωστών οίκων! Ποιος το περίμενε, αλήθεια, ότι κάποια στιγμή θα φτάναμε να το δούμε και αυτό... Οίκους μόδας του εξωτερικού και διάσημους μόδιστρους να σκέφτονται πολύ σοβαρά το επόμενο βήμα τους, αλλά, κυρίως, πώς θα αντιμετωπίσουν το πρόβλημα.

Από τον ΒΑΣΙΛΗ ΛΟΥΚΑ

Η κρίση χτύπησε για τα καλά την πόρτα των ατελιέ γνωστών οίκων! Ποιος το περίμενε, αλήθεια, ότι κάποια στιγμή θα φτάναμε να το δούμε και αυτό... Οίκους μόδας του εξωτερικού και διάσημους μόδιστρους να σκέφτονται πολύ σοβαρά το επόμενο βήμα τους, αλλά, κυρίως, πώς θα αντιμετωπίσουν το πρόβλημα. Την ίδια στιγμή που έχουν αρχίσει να «πέφτουν κανόνια» σε διεθνές επίπεδο, ενώ δεν είναι λίγοι οι κολοσσοί του χώρου που βρίσκονται μόλις ένα βήμα πριν από την καταστροφή!

Το ιδιαίτερα ενοχλητικό κλίμα που έχει δημιουργηθεί λόγω της οικονομικής κρίσης έχει πλέον αγγίξει χιλιάδες άτομα που ζούσαν και εργάζονταν εδώ και δεκαετίες στο χώρο της διεθνούς μόδας. Ξαφνικά είτε έχασαν τη δουλειά τους τους τελευταίους μήνες είτε ζουν διαρκώς με την απειλή της απόλυσης.

Τεράστια χρέη, μείωση των αποθεμάτων, απειλές για κλείσιμο καταστημάτων, λιανική πώληση σε κατάσταση πανικού, σκηνικό φόβου παντού, δραστική μείωση των δαπανών... Μέσα σε όλα αυτά πού να ρισκάρουν για την εφαρμογή νέων σχεδίων! Στο pret-a-porter τα δεδομένα έχουν αλλάξει...

Ελπίζοντας στην ανάκαμψη
Τίτλοι και οίκοι όπως οι Benetton, Marks & Spencer, Woolworths είναι μερικοί μόνο από εκείνους που έχουν σηκώσει λευκή σημαία εδώ και καιρό και έχουν παραδοθεί στη μοίρα τους. Το μόνο που περιμένουν πώς και πώς μάλλον φαντάζει όνειρο και δεν είναι άλλο από την ανάκαμψη και την έξοδο από την κρίση, που μοιάζει να είναι μονόδρομος για τη σωτηρία τους.

Αλήθεια, έχετε σκεφτεί πόσο δύσκολο είναι να ξεκινήσει η οικονομική ανάκαμψη σε μια περίοδο που κορυφαίοι οίκοι μόδας και ιδιαίτερα σημαντικά ονόματα αλλά και πρωτοκλασάτες φίρμες βρίσκονται στη δίνη του κυκλώνα των οικονομικών προβλημάτων;

Το κραχ είναι προ των πυλών, τη στιγμή που πολλές γνωστές μετοχές βρίσκονται είτε υπό αναστολή διαπραγμάτευσης στα διεθνή χρηματιστήρια, όπως εκείνο του Μιλάνου, ή απλώς κινούνται σε καθεστώς αβεβαιότητας. Κανείς δεν ξέρει τι μέλλει γενέσθαι με όλα εκείνα τα πασίγνωστα ονόματα που μέχρι πρότινος φάνταζαν κραταιά στο παγκόσμιο χρηματιστήριο της μόδας.

Φίρμες όπως ο Roberto Cavalli και ο Versace οδηγούνται με μαθηματική ακρίβεια στην αναζήτηση μεθοδικών τρόπων διαχείρισης της περιουσίας τους. Παράλληλα, ο οίκος Christian Lacroix, που ανήκει σε αμερικανική εταιρεία επενδύσεων, δεν κρύβει ακόμη και το ενδεχόμενο πτώχευσης, καθώς τα χρέη εκατομμυρίων έχουν φτάσει ήδη σε διψήφιο νούμερο.

Μια ματιά σε επίσημα στοιχεία και οικονομικά μεγέθη επιβεβαιώνει του λόγου το αληθές. Οι πωλήσεις κατρακυλούν παντού. Κάθε χρονιά μετά το 2007 κλείνει με τρομακτικές απώλειες. Μάλιστα, οι αριθμοί λένε ότι ο ρυθμός των ετήσιων απωλειών ξεπερνάει τα 2 και φλερτάρει με τα 3 δισεκατομμύρια ευρώ.

Θολό τοπίο
Στην Ιταλία εκατοντάδες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην πρωτεύουσα της μόδας, το Μιλάνο, αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα. Πολύ μεγάλη εταιρεία που έχει ιδιαίτερη ιστορία στο χώρο της ιταλικής μόδας κατέθεσε προ μηνών αίτηση χρεοκοπίας. Ταυτόχρονα, κορυφαίες και πασίγνωστες φίρμες, όπως ο οίκος Gianfranco Ferre, δεν κρύβουν πως αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα ρευστότητας. Η λεγόμενη ακριβή μόδα, άλλωστε, αποτελεί πλέον μόνο πολυτέλεια και είναι λογικό τόσο οι χονδρικές όσο και οι λιανικές πωλήσεις να έχουν πάρει την κατηφόρα.

Μάλιστα, όσο βρίσκεται σε εξέλιξη η παγκόσμια οικονομική ύφεση, τόσο περισσότερο θα βλέπουμε τον κόσμο της μόδας αλλά και της υψηλής ραπτικής σε κατάσταση συναγερμού.

«Ή μειώνεις το κόστος και τις πάγιες υποχρεώσεις ή πολύ απλά κλείνεις», λέει πασίγνωστος Έλληνας επιχειρηματίας που κινείται στο χώρο της μόδας και συνεργάζεται με κορυφαίους οίκους του εξωτερικού.

Ακυρώνουν ντεφιλέ
Στη Γαλλία το σκηνικό είναι παρόμοιο. Μεγάλοι οίκοι ακυρώνουν ντεφιλέ και επιδείξεις μόδας όπου πριν από μερικά χρόνια εμφανίζονταν όλες οι κυρίες της υψηλής κοινωνίας για να αγοράσουν μοναδικά κομμάτια των γνωστών Γάλλων σχεδιαστών. Κολοσσοί του χώρου βρίσκονται σε συνεχείς διαπραγματεύσεις έτσι ώστε να ελαχιστοποιήσουν τα έξοδά τους. Οι ένδοξες ημέρες της πασαρέλας ανήκουν στο μακρινό παρελθόν και οι πάλαι ποτέ κραταιοί μόδιστροι δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις χλιδάτων δεξιώσεων, γι’ αυτό και περιορίζονται απλώς στις απολύτως απαραίτητες παρουσιάσεις.

Κάποιοι οίκοι ζητούν ακόμη και έκτακτη επιχορήγηση για να μπορέσουν να φανούν συνεπείς στις βασικές υποχρεώσεις τους. Αν στην Ιταλία βλέπουμε απόπειρες δραστικού περιορισμού του κόστους από κολοσσούς, όπως η εταιρεία Bvlgari, που προχωρά σε άμεση μείωση των νέων επενδύσεων, ακόμη και σε επίπεδο καινούργιων σημείων πώλησης, στη Γαλλία το σκηνικό οδηγεί ξεκάθαρα στην άμεση βελτίωση των οικονομικών μεγεθών των μεγάλων ονομάτων της μόδας. «Κομμένες οι υπερβολικές διαφημίσεις, περιορισμός και στα ταξίδια είναι το μυστικό που ήδη εφαρμόζουν στη Γαλλία», μας αποκάλυψε ο επιχειρηματίας Τάσος Μαγιόπουλος, που πηγαινοέρχεται τακτικά στη γαλλική πρωτεύουσα.

Οι περικοπές συνεχίζονται
Μη φανταστείτε ότι στη Βρετανία το κλίμα είναι διαφορετικό. Το σκηνικό είναι ανάλογο, με έντονη τη φημολογία για περαιτέρω ύφεση και, φυσικά, φόβους για μεγαλύτερα προβλήματα. Παίρνουμε εδώ σαν παράδειγμα μια πασίγνωστη εταιρεία, τα Marks & Spencer, που εφαρμόζουν τη δική τους «πολιτική» αντιμετώπισης της κρίσης. Εκεί το μοντέλο που έχει υιοθετηθεί προ πολλού έχει άμεση σχέση με τις απολύσεις. Ο στόχος είναι ένας και μοναδικός: να μπορέσει η εταιρεία να πετύχει την οικονομική ανάκαμψη.