Από τον ΓΙΑΝΝΗ ΠΟΛΕΜΗ
Επώνυμοι στην υπηρεσία του καταναλωτή ή, για να ακριβολογούμε, στη διάθεση των διαφημιστικών εταιρειών, προκειμένου να προσελκύσουν τους καταναλωτές. Κλασική δοκιμασμένη συνταγή που εδώ και χρόνια εφαρμόζουν με επιτυχία οι μάγοι του marketing και δεν την αλλάζουν με τίποτα.Για ποιο λόγο; Μα απλούστατα γιατί ένα διάσημο πρόσωπο μπορεί να πείσει πολύ πιο εύκολα το κοινό για τη χρησιμότητα ενός προϊόντος από οποιονδήποτε άλλο. Από τη δεκαετία του 60, όταν η Αλίκη Βουγιουκλάκη διαφήμιζε την μπίρα FIX με ένα ποτήρι στο χέρι, σίγουρα έχουν αλλάξει πολλά. Η φιλοσοφία ωστόσο του celebrity promotion παραμένει η ίδια. Ποιοι είναι, όμως, οι επώνυμοι που έχουν υποκύψει στον πειρασμό της διαφήμισης; Μην ξεχνάμε άλλωστε πως κι εδώ ισχύει το «show me the money», επί το ελληνικότερον «είναι πολλά τα λεφτά Άρη»!
Γυναίκες για... γυναίκες
Ο χώρος της ομορφιάς και της μόδας, αν και δεν είναι πλέον αποκλειστικό προνόμιο των γυναικών, εξακολουθεί να απευθύνεται κυρίως σε αυτές. Έτσι, είναι λογικό οι διαφημιστικές εταιρείες, όταν θέλουν να προωθήσουν προϊόντα ομορφιάς, είτε πρόκειται για καλλυντικά είτε για ρούχα είτε για κοσμήματα και αξεσουάρ, να επιλέγουν όμορφες επώνυμες γυναίκες.
Ποιος θα ξεχάσει τις καμπάνιες γουναρικών και πέδιλων, στις οποίες πρωταγωνίστησαν η Μάρθα Καραγιάννη και η Μιμή Ντενίση αντίστοιχα;
Η Παναγιώτα Βλαντή, εντυπωσιακή όσο ποτέ άλλοτε, φωτογραφήθηκε για τη χειμερινή κολεξιόν του οίκου Forel. Δύο λήψεις έχουν... κλέψει μέχρι στιγμής την παράσταση, αλλά και το ενδιαφέρον των γυναικών. Αυτή με την μπλε ιβουάρ τουαλέτα και μια δεύτερη με κατακόκκινο παλτό και κότσο. Αξίζει να σημειώσουμε ότι πριν από την Παναγιώτα κεντρικό πρόσωπο της καμπάνιας της εν λόγω εταιρείας ήταν η Σμαράγδα Καρύδη.
Στην υπηρεσία της ομορφιάς και η, πρόσφατα τραγουδίστρια, Τζούλια Αλεξανδράτου. Το μοντέλο-ηθοποιός ανέλαβε τη διαφημιστική καμπάνια της εταιρείας Nak. Από την άλλη, η Ζέτα Μακρυπούλια συνεχίζει τα εξωτερικά ταξίδια, καθώς αυτό είναι το concept σε κάθε διαφημιστική εκστρατεία της εταιρείας Raxevsky, που εδώ και χρόνια έχει αναλάβει η πανέμορφη ηθοποιός.
Η κολλητή της Βέτα, κατά κόσμον Ελισάβετ Κωνσταντινίδου, εδώ και δύο σεζόν διαφημίζει τα ρούχα εταιρείας με μεγαλύτερα νούμερα, καθώς το στυλ της ηθοποιού ταυτίζεται με κάποιες κυρίες που έχουν παραπανίσια κιλά. Σύντομα θα δούμε σε διαφήμιση γνωστού οίκου κοσμημάτων και την πανέμορφη Ιταλίδα δημοσιογράφο του Star Φλορίντα Πετρουτσέλι.
Τη σκυτάλη από τη Σοφία Καρβέλα για τα Mastic Spa πήρε η Ελεονώρα Μελέτη, που είναι η νέα πρέσβειρα νεανικής και φυσικής ομορφιάς. Τα πλούσια μαλλιά της Μάρας Δεσύπρη της είχαν χαρίσει τη θέση της εκπροσώπου των σαμπουάν και προϊόντων Pantene Pro V και γνωστοί δημοσιογράφοι και ηθοποιοί με πρόβλημα τριχοφυϊας στο κεφάλι έγιναν οι πρεσβευτές και τα ζωντανά παραδείγματα για τα κέντρα μεταμόσχευσης μαλλιών. Ανάμεσά τους ο Άγγελος Πυριόχος, ο Στέφανος Κωνσταντινίδης και ο Γιώργος Κορτζής.
Στην υπηρεσία της καθημερινότητας
Μια ακόμη αγαπημένη εφεύρεση των διαφημιστών είναι γνωστά και δημοφιλή πρόσωπα, που ωστόσο τα νιώθει κοντά του ο κόσμος, να διαφημίζουν χρηστικά προϊόντα ή τρόφιμα. Η Τατιάνα Στεφανίδου διαφημίζει την καρτοκινητή της Carrefour, ενώ ο σύζυγός της Νίκος Ευαγγελάτος μεγάλο φροντιστήριο ξένων γλωσσών. Στο πρόσφατο παρελθόν η δημοσιογράφος ήταν το πρόσωπο της καμπάνιας γνωστής αλυσίδας αξεσουάρ και κοσμημάτων, ενώ ο παρουσιαστής του κεντρικού δελτίου ειδήσεων του ΑΝΤ1 έχει διαφημίσει στο παρελθόν και υπολογιστές. Από την άλλη, ο συνάδελφός του Στέλιος Κούλογλου τα αυτοκίνητα Lexus.
Για τις προσφορές στα προϊόντα των σούπερ μάρκετ Lidl μας ενημερώνουν ο Ιωάννης Παπαζήσης και η Κατερίνα Λέχου, ενώ ο γιος του άντρα της τελευταίας στους «Ευτυχισμένους μαζί» Θανάσης, κατά κόσμον Άρης Τσάπης, μας μιλάει για τη γεύση του γάλακτος Δέλτα. Ο τηλεοπτικός αδερφός του, τώρα, Γιαννάκης (Σάββας Σαλίπας) προτίμησε τις τράπεζες και συγκεκριμένα τον καταθετικό λογαριασμό «Μεγαλώνω», σχεδιασμένο για παιδιά. Μάλλον ακολούθησε το παράδειγμα της Άλκηστης Πρωτοψάλτη, που πέρυσι ήταν το κεντρικό πρόσωπο στην καμπάνια της τράπεζας Millenium.
Με τα χρηματοπιστωτικά έχει ασχοληθεί στο παρελθόν και ο Γρηγόρης Αρναούτογλου, όπως και με τα απορρυπαντικά, ακολουθώντας το παράδειγμα κάθε προσώπου της πρωινής ζώνης που σέβεται τον εαυτό του και τη σχέση του με τη νοικοκυρά, όπως είχαν κάνει πριν η Ρούλα Κορομηλά με το Dixan και ο Γιώργος Παπαδάκης με το Αriel.
Με την προσωπική μας υγιεινή έχουν ασχοληθεί ο Νίκος Αναστόπουλος με το Rexona, o Νίκος Κούρκουλος με την οδοντόπαστα Aim, η Βάνα Μπάρμπα με το Lux και ο Κώστας Σόμμερ με το αποσμητικό Old Spice. Επιστρέφοντας στα είδη διατροφής, μεγάλη απήχηση, όπως αποδείχθηκε, είχε η καμπάνια για τα πατατάκια Lays με τον Αντώνη Ρέμο και πιο πρόσφατα ο Ηλίας Μαμαλάκης με την Trata και το τυρί Philadelphia. Αντίθετα, η δήλωση του Φώτη Σεργουλόπουλου στο παρελθόν «Είμαι μακαρονάς, τι να κάνουμε» μάλλον δεν έπεισε και πολλούς, αν κρίνουμε το σύντομο της συνεργασίας του με την εταιρεία των ζυμαρικών.
Για την ιστορία, πάντως, στην ιδιωτική τηλεόραση η πρώτη που διαφήμισε τρόφιμα ήταν η Λιάνα Κανέλλη, με τα κατεψυγμένα της Froza, ενώ ποιος δεν θυμάται επί κρατικού μονοπωλίου τον Χάρρυ Κλυνν να διαφημίζει τα Φουντούνια και τη Σερενάτα.
Μιλάμε τραγουδώντας
Ο μεγάλος πακτωλός βέβαια των χρημάτων παίζεται με την τηλεφωνία και τους τραγουδιστές. Στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν έχουμε να κάνουμε με ένα μεμονωμένο σποτ η μια καταχώριση σε περιοδικό, αλλά με ένα μεγάλο πακέτο, που περιλαμβάνει πολλά: αποκλειστικές χορηγίες σε συναυλίες και νυχτερινά κέντρα, τηλεοπτικές διαφημίσεις, ολοσέλιδα σε περιοδικά και εφημερίδες, αφίσες στους δρόμους, αποκλειστικά τραγούδια και ringtones. Τα περισσότερα χρήματα λέγεται πως έχει πάρει στο παρελθόν ο Σάκης Ρουβάς από τη Vodafone, που μάλλον αποδείχθηκαν λίγα μπροστά στο γεγονός ότι σε ένα από τα σποτ της εταιρείας γνώρισε τη γυναίκα της ζωής του και μητέρα του παιδιού του Κάτια Ζυγούλη. Εδώ και χρόνια ο Μιχάλης Χατζηγιάννης συνεργάζεται αποκλειστικά με τον ΟΤΕ και την Cosmote, η Δέσποινα Βανδή με τη Wind, ενώ η Άννα Βίσση ήταν το κεντρικό πρόσωπο της καμπάνιας της Cosmote όταν άλλαξε λογότυπο η εταιρεία. Μην ξεχνάμε βέβαια ότι η εν λόγω εταιρεία ήταν χορηγός της τραγουδίστριας και στη Eurovision. Με την Cosmote, πάλι, έχει συνεργαστεί στο παρελθόν και ο Αντώνης Ρέμος, ενώ στη διαφημιστική καμπάνια της Vivodi Telecom κεντρικό πρόσωπο ήταν η Έλενα Παπαρίζου. Με την ίδια εταιρεία έχει συνεργαστεί και η Τζίνα Αλοιμόνου-Βαρδινογιάννη.
Αξίζει βέβαια να σημειωθεί πως εταιρείες και δίκτυα καταστημάτων επενδύουν και στα πρόσωπα πολύ προβεβλημένων ηθοποιών. Θεωρείται μεγάλη επιτυχία της Wind η αποκλειστική συνεργασία που είχε κλείσει με σύσσωμο το team του «Παρά πέντε», ενώ ποιος δεν θυμάται πριν από χρόνια τον Αντώνη Καφετζόπουλο να μας παρακινεί για μια «βόλτα στο Γερμανό». Ανάλογη διαφήμιση έκανε και ο Πέτρος Φιλιππίδης, ενώ κάποιοι, όπως ο Θανάσης Τσαλταμπάσης με τη Wind, οφείλουν την αναγνωρισιμότητα και τη δημοφιλία τους σε μεγάλο βαθμό στις τηλεοπτικές διαφημίσεις. Διαφήμιση του κινητού Νokia με φόντο την Ακρόπολη είχε κάνει στο παρελθόν η Ράνια Θρασκιά.
Τα ποσά βέβαια που παίζουν με τις εταιρείες κινητής και σταθερής τηλεφωνίας ποικίλλουν ανά περίπτωση. Ξεκινούν από τις 5.000 ευρώ, όταν πρόκειται για ένα σποτ μεσαίας αναγνωρισιμότητας ηθοποιού, και μπορεί να φτάσουν και τις 200.000 ευρώ για τα κλειστά συμβόλαια των μεγάλων σταρ, τα οποία βέβαια κρύβουν από πίσω πολλούς συμψηφισμούς.
Πάντως, δύο πρόσωπα που έχουν δεχθεί στο παρελθόν καταιγισμό προτάσεων, ωστόσο ποτέ δεν είπαν το τελικό «ναι», είναι η Ελένη Μενεγάκη και ο Γιάννης Πλούταρχος.
Πρωτοπόρος η βασίλισσα
Επώνυμα πρόσωπα να διαφημίζουν προϊόντα είναι πρακτική που σχεδόν συνδέεται με την ιστορία της διαφήμισης. Ακόμη και πολιτικοί παγκόσμιας εμβέλειας έχουν πει το «ναι» σε μια δελεαστικότατη πρόταση πολλών χιλιάδων δολαρίων, όπως ο Μιχαήλ Γκορμπατσόφ παλιότερα με την Pizza Hut και πρόσφατα με τη Louis Vuitton, στη φετινή καμπάνια της οποίας συμμετέχει και ο Μικ Τζάγκερ. Ο Ντέιβιντ Μπέκαμ για πολλές χιλιάδες ευρώ δεν δίσταζε ακόμη και να κάνει προκλητική φωτογράφηση σχεδόν γυμνός για γνωστή εταιρεία εσωρούχων. Ο Τομ Κρουζ έχει διαφημίσει υπερσύγχρονα gadgets στην Ιαπωνία, ενώ η Σαρλίζ Θερόν τα πετάει όλα για να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι αξία έχει μόνο άρωμα του Dior. Η Τζόαν Κρόφορντ αλλά και ο Ρόναλντ Ρέιγκαν διαφήμισαν τα τσιγάρα Chesterfield, η Ελίζαμπεθ Τέιλορ «συνδέθηκε» με διάφορα αρώματα, ενώ οι γευστικότατες σάλτσες χορταρικών δεν θα είχαν ίσως καμία πιθανότητα επιτυχίας στη σκληρή αμερικανική αγορά αν δεν λέγονταν «Πολ Νιούμαν». Μπορεί βέβαια να συμβεί και το αντίθετο, με ένα πρόσωπο να επισκιάζει το προϊόν που διαφημίζει.Κάτι τέτοιο συνέβη στις αρχές του προηγούμενου αιώνα, όταν ο Ogilvy, ίσως ο πιο ξακουστός διαφημιστής του 20ού αιώνα, διαπίστωσε πως τα 35.000 δολάρια που είχε δώσει ως αμοιβή στην τότε πρώτη κυρία Έλινορ Ρούζβελτ για να διαφημίσει αλεύρι πήγαν στράφι...
Από τις πρώτες διδάξασες βέβαια στην ιστορία της επώνυμης διαφήμισης είναι και η βασίλισσα Βικτόρια, που διαφήμισε ένα φάρμακο καθ υπόδειξη του πάπα Λέοντα του ΧΙΙΙ. Στη συνέχεια εφάρμοσε την πρακτική του προϊόντος «by appointment to», που συνεχίζεται μέχρι και σήμερα στη Μεγάλη Βρετανία και αφορούν τα προϊόντα που φέρουν τη βασιλική σφραγίδα. Φυσικά, τόσο η ίδια όσο και οι απόγονοί της προμηθεύονταν και προμηθεύονται δωρεάν όλα τα προϊόντα που φέρουν τη βασιλική υπογραφή.