Είχατε διαβάσει το «Νησί» πριν σας ανατεθεί να το μεταφέρετε στο γυαλί;
Οχι, το διάβασα αφού με κάλεσε το Mega για να μου ζητήσει να το μεταφέρω για την τηλεόραση. Φυσικά, μόλις το διάβασα, δέχτηκα αμέσως την πρόταση γιατί το μυθιστόρημα δεν είχε μόνο δραματουργικό ενδιαφέρον, αλλά και ιστορικό.
Φοβηθήκατε το «στοίχημα» αυτό, που ανάλογό του δεν είχατε βάλει έως τότε;
Δεν θα ’λεγα ότι φοβήθηκα. Ηταν για μένα μια πρόκληση, ένα στοίχημα που ήθελα να βάλω με τον εαυτό μου και να το κερδίσω.
Η Ελενα Ακρίτα είπε σε συνέντευξή της στο Radar! ότι είχε ενοχληθεί από την απαίτηση της συγγραφέως να γράψετε έξι φορές το σενάριό σας. «Το βιβλίο της δεν μου άρεσε καθόλου. Θύμωσα πολύ όταν διάβασα ότι ζήτησε να γραφτεί έξι φορές το σενάριο. Ας γράψει εκείνη έξι φορές το βιβλίο της!».Τι απαντάτε;
Καταρχάς ευχαριστώ πολύ την Ελενα, που αν και συνάδελφος είχε τη λεβεντιά να πει τόσο καλά λόγια για μένα. Η αλήθεια όμως είναι πως η Βικτόρια ποτέ δεν μου ζήτησε να γράψω έξι φορές το σενάριο. Το σενάριο προσαρμόστηκε έξι φορές γιατί όσο γραφόταν, η σκηνογραφική ομάδα έκανε έρευνα γύρω από τα θέματα που αφορούσαν την ιστορία -φάρμακα, θεραπείες, ιστορικά γεγονότα, τοπικές συνήθειες και έθιμα- και αναπροσαρμόστηκαν σκηνές. Επίσης ο σκηνοθέτης μου ζήτησε να προσθέσω σκηνές που κατά τη γνώμη του θα σκιαγραφούσαν καλύτερα ορισμένους ήρωες οι οποίοι στο βιβλίο της Χίσλοπ δεν είχαν αναπτυχθεί όσο ήθελε.
Λένε επίσης ότι δεν υπήρξε χημεία μεταξύ σας και μάλιστα σχολιάστηκε ότι στον αέρα της εκπομπής «Ανατροπή» όπου πήγατε οι σχέσεις σας ήταν εξαιρετικά τυπικές.
Ράδιο Αρβύλα! Με τη Βικτόρια είχα εξ αρχής και συνεχίζω να έχω πολύ καλή σχέση. Μια χαρά χημεία είχαμε. Την έχω φιλοξενήσει σπίτι μου, έχουμε ξενυχτήσει μαζί σε νυχτερινά κέντρα στην Αθήνα, έχουμε χορέψει και πιει τα κρασιά μας στην Κρήτη. Αν αυτό λέγεται «τυπική» σχέση, τότε τι να πω; Εγώ τη νιώθω φίλη μου. Οσο για την εκπομπή του Πρετεντέρη, εκείνη είχε πρόβλημα με τη γλώσσα και προσπαθούσε να καταλάβει τους λεκτικούς ελιγμούς του Πρετεντέρη κι εγώ... ως γνωστόν είχα να κρύψω το τρακ που έχω πάντα όταν είμαι on camera!
Πιστεύατε από την αρχή ότι θα τύχει τόσο θερμής υποδοχής η δουλειά;
Στην αρχή είχα μια ανησυχία. Στην τόσο δύσκολη περίοδο που περνά η χώρα μας φοβόμουνα πως ένα τόσο βαρύ θέμα δεν θα ήταν εύκολο να έχει την αναμενόμενη υποδοχή. Ομως μόλις ξεκινήσαμε τα γυρίσματα, κάτι μαγικό συνέβη και γέμισα πίστη και αισιοδοξία γι’ αυτό που κάναμε.
Πολλοί φοβήθηκαν ότι το θέμα ή ο δραματικός χαρακτήρας της σειράς θα φόβιζαν το κοινό και θα γύριζε την πλάτη του. Τελικά αντ' αυτού υπήρξε μια μανία τηλεθέασης! Πού οφείλεται αυτό, νομίζετε;
Στο υψηλό επίπεδο της δουλειάς από κάθε άποψη: Το στόρι, οι υπέροχοι ηθοποιοί από τον πρώτο έως τον τελευταίο, η ατμοσφαιρική φωτογραφία του Βαγγέλη Κατριτζιδάκη, τα εξαιρετικά σκηνικά του Αντώνη Χαλκιά, η άψογη ηχοληψία των Μαρίνου Αθανασόπουλου και Βαγγέλη Παπαδόπουλου, η μουσική του Μίνωα Μάτσα, η εξαιρετική σκηνοθεσία του Θοδωρή Παπαδουλάκη και τέλος η αμέριστη συμπαράσταση όλων των Κρητικών που μας βοήθησαν να πραγματώσουμε το «όνειρό μας».
Υπήρξαν κάποιοι με άλλη... αισθητική που μίλησαν για αργή σκηνοθεσία, κινηματογραφικά σκοτεινά πλάνα και άνευρους διαλόγους. Τι απαντάτε;
«Σ’ όποιον αρέσουμε, για τους άλλους δεν θα μπορέσουμε». Ευτυχώς για μας, απεδείχθη πως στην Ελλάδα υπάρχουν πολλοί άνθρωποι, όλων των ηλικιών με τη δική μας αισθητική. Αυτό έδειξε περίτρανα η τηλεθέαση επί 26 εβδομάδες. «Η εκδίκηση του καλού», όπως είπε και ο φίλος μου Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης.
Για τους ίδιους «γνωστούς άγνωστους» το κόστος της σειράς ήταν απαγορευτικό και το σχολίασαν ποικιλοτρόπως. Αν δεν είχαν δοθεί όμως αυτά τα χρήματα, το αποτέλεσμα θα ήταν άλλο;
Σίγουρα! Ηταν μια πολύ ακριβή παραγωγή. Σε αυτές τις περιπτώσεις η γνώμη μου είναι πως αν θες να το κάνεις σωστά, βάζεις τα λεφτά και το κάνεις, αλλιώς καλύτερα να μην το κάνεις καθόλου. Ετσι και με την αγαπημένη μου «Μεγάλη Χίμαιρα» του Καραγάτση. Μια υπέροχη ιστορία, ένα συγκλονιστικό μυθιστόρημα που κάποια στιγμή πρέπει να γίνει σενάριο για ταινία ή τηλεοπτική σειρά. Είναι κρίμα να μη δοθούν τα χρήματα που χρειάζονται για να γυριστεί ένα τέτοιο αριστούργημα.
Γράψατε ερωτικές σκηνές που δεν υπήρχαν στο βιβλίο. Σας ζητήθηκαν για το θελκτικό του πράγματος ή θεωρήσατε ότι ήταν αναγκαίες για την εξέλιξη κι ανέλιξη των καταστάσεων;
Ποτέ δεν μου ζητήθηκε κάτι τέτοιο. Στο βιβλίο αναφέρονται ερωτικές συνευρέσεις του Μανόλη με την Αννα και με τον άντρα της τον Αντρέα και εγώ τις μετέφερα στο σενάριο περιγράφοντας ως «με πάθος» ή «έκανε έρωτα με τον άντρα της και είχε την εικόνα του εραστή της». Για το πάθος και την αισθαντικότητα των ερωτικών σκηνών ευθύνεται αποκλειστικά (θετικά) ο σκηνοθέτης.
Σε πρώτο ρόλο τα talent shows για τραγούδι, χορό, μαγειρική. Σημεία των καιρών, μόδα που θα περάσει ή η εύκολη λύση;
Τι να πω; Μoυ αρέσει και ο χορός και το τραγούδι και το ωραίο φαγητό, αρκεί να είναι στη σωστή δόση. Δεν θέλω να υποτιμούν τη νοημοσύνη μου ούτε να με «μπουκώνουν» με όλα αυτά νομίζοντας πως έτσι θα ξεχάσω τα ουσιαστικά που με απασχολούν και με πονάνε.
Τα κανάλια δίνουν έμφαση σε «Αληθινές Ιστορίες» είτε στον Alpha, είτε στον ANT1...
Θεματολογικά ενδιαφέρουν τον περισσότερο κόσμο. Η διαφωνία μου είναι ότι είναι πολύ ερασιτεχνικά και επιδερμικά γραμμένα, παιγμένα και γυρισμένα.
Μετά το «Νησί» θα περίμενε κανείς ότι το επόμενό σας χτύπημα θα ήταν πάλι στο Mega, όμως συζητάτε στην ΕΤ1.
Προς το παρόν τα οικονομικά του Mega δεν τους επιτρέπουν άλλη μια ακριβή παραγωγή. Ετσι συναντήθηκα με τους αρμόδιους της ΝΕΤ, που ήθελαν να τους προτείνω μια σειρά, και κατέθεσα τη Ραχήλ. Η πρωταγωνίστρια είναι 18-20 ετών. Η ιστορία είναι κοινωνικοερωτική και οι πρωταγωνιστικοί ρόλοι εκτός από τη Ραχήλ είναι ένας πενηντάρης και ένα ζευγάρι γύρω στα 35. Λαμβάνει χώρα ως επί το πλείστον σ’ ένα νησί. Την πρωταγωνίστρια, αν τελικά γίνει, την έχουμε μάλλον βρει. Το άλφα και το ωμέγα σε μια σειρά νομίζω πως είναι το σωστό καστ και οι συντελεστές: Σκηνοθέτης και συνεργείο!
Σας ενδιαφέρει να γράψετε για το θέατρο, για τον κινηματογράφο; Είναι επόμενοι στόχοι σας;
Θα ήθελα να γράψω ένα θεατρικό. Αν δεν «κάτσει» η Ραχήλ φέτος, θα ξεκινήσω ένα θεατρικό που έχω στον νου κι ο Θεός βοηθός (με έχει βοηθήσει πολλές φορές...).
Ο γιος σας σπούδασε σκηνοθεσία και σενάριο. Θλετε πολύ να συνεργαστείτε στο μέλλον, σωστά;
Θέλω πάρα πολύ. Είναι πολύ ταλαντούχος. Γράφει και πολύ ωραία. Ηδη δουλεύουμε μαζί τη «Ραχήλ».
Κατεβήκατε στο Σύνταγμα με τους «Αγανακτισμένους» ή όχι;
Κατέβηκα δύο μέρες και θα ξανακατέβω.
Πιστεύετε ότι βγαίνει κάποιο αποτέλεσμα από όλο αυτό;
Δεν ξέρω. Αλλά δεν έχει σημασία. Νιώθω πως πρέπει να είμαι παρούσα. Είμαι πολύ απογοητευμένη από την κατάντια της χώρας μας.
Αθήνα, ανοχύρωτη πόλη. Δύσκολα κανείς τη διαβαίνει. Εσείς;
Περπατώ στους ρημαγμένους δρόμους της πόλης μου και μου έρχονται δάκρυα στα μάτια. Προδώσαμε την ιστορία μας, καταπατήσαμε όλες τις αξίες που μας δίδαξαν οι πρόγονοί μας, ρημάξαμε τον πολιτισμό μας, σπιλώσαμε τη δόξα που κληρονομήσαμε, ατιμάσαμε τ’ όνομά μας.
Data Bank
- Η Μιρέλλα Παπαοικονόμου σπούδασε Αγγλική Φιλολογία και διαφήμιση, διακόσμηση και σκηνογραφία στη Σχολή Βακαλό.
- Εχει εργαστεί αποτελεσματικά στον χώρο της διαφήμισης και ως κειμενογράφος και ως art director, ενώ δούλεψε στο Εθνικό και στη Στοά ως σκηνογράφος αλλά και ως ενδυματολόγος.
- Το ’84 έγραψε το πρώτο της σενάριο, το «Μικροί Μεγάλοι», για την ΕΤ1.
- Οι μετοχές της έπιασαν κόκκινο με τις «Γυναίκες» το ’91 και με την «Αναστασία», που το ’93 έκανε ρεκόρ τηλεθέασης με τους Μηνά Χατζησάββα, Μυρτώ Αλικάκη και Αλκη Κούρκουλο σε δυνατό ερωτικό τρίγωνο.
- Μεγάλη επιτυχία σημείωσαν και τα «Μη φοβάσαι τη φωτιά», «Απών», «Λόγω Τιμής», «Η ζωή που δεν έζησα», «Λένη» κ.λπ.
- Η Μιρέλλα έχει έναν γιο, που ασχολείται με τη σκηνοθεσία και το σενάριο.
Προσεχώς
Η Μιρελλα παπαοικονομου έχει καταθέσει στη ΝΕΤ πρόταση για σίριαλ, τη «Ραχήλ». Μια κοινωνικοερωτική ιστορία που λαμβάνει χώρα σε ένα ελληνικό νησί και με κεντρικό πρόσωπο μια 20χρονη κοπέλα.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΟΥΖΙΩΤΗΣ