Ο Όρμος

20.12.2010
Ντοκιμαντέρ για μία ομάδα ακτιβιστών, που αποκαλύπτει το σκοτεινό μυστικό ενός μικρού όρμου στην Ιαπωνία, ρισκάροντας ακόμη και την προσωπική τους ασφάλεια. Το μυστικό που σοκάρει δεν είναι μόνο θανάσιμο για τα ίδια τα δελφίνια αλλά και για την ανθρώπινη υγεία. Βραβείο Οσκαρ για Καλύτερο Ντοκιμαντέρ

Ο Ρίτσαρντ Ο' Μπάρι ήταν κάποτε γνωστός ως ένας από τους καλύτερους εκπαιδευτές δελφινιών στον κόσμο. Ο "Flipper", το ?γελαστό? δελφίνι που έδωσε το όνομά του στο δημοφιλές τηλεοπτικό σόου, σύστησε τα συμπαθή θηλαστικά στο ευρύ κοινό, καθιερώνοντας έτσι το καλοκάγαθο image τους. Ωστόσο, όταν ο Ρίτσαρντ συνειδητοποίησε τον βασανισμό των δελφινιών σε αιχμαλωσία, παραιτήθηκε και αφιερώθηκε στην προστασία τους. Σαράντα χρόνια μετά, παραμένει εξίσου αφοσιωμένος στον σκοπό του και αυτή τη φορά συμμαχεί με τον ελληνικής καταγωγής σκηνοθέτη Λούη Ψυχογιός για να αποκαλύψουν τη σοκαριστική αλήθεια που κρύβεται σε έναν απόμερο όρμο της Ιαπωνίας.

Σε αυτόν το απροσδιόριστο και τρομακτικό ?όρμo? λαμβάνει χώρα μια σφαγή άνευ προηγουμένου: χιλιάδες δελφίνια προσελκύονται με υπερήχους, παγιδεύονται και σφαγιάζονται, στο όνομα της ιαπωνικής αλιευτικής υπερ-δύναμης. Οι αποκαλύψεις όμως δε σταματούν εκεί. Τα σκοτωμένα δελφίνια διακινούνται από τους αλιείς προς βρώση (παρότι η σάρκα τους περιέχει υδράργυρο), αφού όμως πρώτα ?βαφτίζονται? φάλαινες. Και ποιοι τα τρώνε; Οι Ιάπωνες μαθητές στα σχολικά τους γεύματα.

Ο Ψυχογιός ξεσκεπάζει μεθοδικά ένα σκάνδαλο κολοσσιαίων διαστάσεων, χωρίς να πέφτει στιγμή θύμα της ευκολίας ή του μελοδραματισμού. Παραμένοντας πιστός στην κινηματογραφική καταγραφή της ιστορίας του, καταφεύγει σε κατασκοπικές πρακτικές, κρυφές κάμερες και νυχτερινές λήψεις με την βοήθεια της τολμηρής ομάδας του. Το αποτέλεσμα, που θυμίζει περισσότερο τις ταινίες ?Μπορν? παρά τα αφιερώματα του National Geographic, είναι ένα σπαραχτικό ντοκιμαντέρ με κοινωνικό-πολιτικές προεκτάσεις, για γερά στομάχια. Εξάλλου, πρόκειται για μία από τις σπάνιες περιπτώσεις που τα γούστα της Ακαδημίας συνέπεσαν με την κοσμική δικαιοσύνη.

Φαίδρα Βόκαλη