Ο άνθρωπος που έβαλε το σοφιστικέ look στο Χόλιγουντ

01.04.2008
Ξεκίνησε απο τηλεοπτικά σίριαλ για να μπεί στο hall of fame παίζοντας τους πιο ασυνήθιστους ρόλους. Εκείνο που τον συντρόφευε πάντα σ’ αυτή την πορεία ήταν το στιλ του. Το οποίο δεν το έχασε ποτέ. Μπορεί η ερμηνεία του Ντάνιελ Ντέι Λιούις να του στέρησε φέτος το Όσκαρ Α’ αντρικού ρόλου, όμως ο Τζόνι Ντεπ παραμένει ο μοναδικός ηθοποιός που, αν και ζει σε απόσταση ασφαλείας από το Χόλιγουντ, παίζει με τους κανόνες του star system. Για να μπορεί έτσι να τους ανατρέπει καλύτερα.

Η ζωή του Τζoνι Ντεπ χωρίζεται σε δύο περιόδους: την προ και τη μετά Τιμ Μπάρτον εποχή. Το όνομά του Αμερικανού σκηνοθέτη ήταν το password που έκανε τον Αμερικανό ηθοποιό να διασχίσει σε ρυθμούς spreed την απόσταση που χωρίζει το δημοφιλές «teen idol» της τηλεοπτικής σειράς «21 Jump Street» με τα τζιν παντελόνια και το τσουλούφι με τα μαλλιά που ξεκινούν πάνω από το σβέρκο, και τον Έντουαρντ στον Ψαλιδοχέρη, όπου ο Ντεπ έβγαλε στην επιφάνεια την μπίτνικ ως και grunge πλευρά του. Και φυσικά ο ρόλος που κάλυψε μια για πάντα το τηλεοπτικό του παρελθόν ήταν αυτός του rock’n’roll εκκεντρικού πειρατή. Άλλωστε ο ίδιος πολύ αργότερα παραδέχτηκε την επιθυμία του να «θάψει» το άχαρο τηλεοπτικό του ντεμπούτο: «...Ήταν μια πολύ άβολη κατάσταση, την οποία δεν μπορούσα να χειριστώ. Δεν ήταν καθόλου φτιαγμένη με τους όρους μου».

Αν προσέξει όμως κάποιος τις φωτογραφίες του Ντεπ προς το τέλος της εποχής «Jump Street», θα παρατηρήσει ότι από τότε ακόμη δίπλωνε τα μανίκια του σκουρόχρωμου κοντομάνικου Δ-shirt του προς τα πάνω ενώ συνδύαζε το τζιν παντελόνι του με μαύρες μπότες κι όχι αθλητικά παπούτσια, όπως έκαναν οι περισσότεροι συνομήλικοί του. Αυτές οι μικρές λεπτομέρειες ήταν που του έδιναν ένα ιδιαίτερο στιλ και τον έκαναν να διαφέρει. «Δεν νομίζω ότι ασχολείται περιστασιακά με τη μόδα. Νομίζω ότι είναι ο απόλυτος leader της μόδας», έχει δηλώσει γι’ αυτόν η Penny Rose, σχεδιάστρια των κουστουμιών στο «Πειρατές Της Καραϊβικής». Και συνεχίζει: «Το look του σταματάει πάντα το βλέμμα των άλλων. Είναι έξυπνο και τελείως προσωπικό». Ή σαν τις δύο τελευταίες τζούρες από τα στριφτά τσιγάρα που συνηθίζει να καπνίζει: ωμό και γενναιόδωρο.

Πριν ο Τζoνι πάρει τ’ όπλο του - Η οικογένεια του Τζόνι Ντεπ ήταν ακριβώς το αντίθετο από αυτό. Δεν είχε τίποτα το διαφορετικό. Ο πατέρας του ήταν δημόσιος υπάλληλος, ο οποίος δούλευε σαν πολιτικός μηχανικός, ενώ η μητέρα του, Betty Sue, δούλευε για πολλά χρόνια ως σερβιτόρα σε τοπική καφετέρια. Στο τέλος κάθε βάρδιας ο Τζόνι ήταν αυτός που μετρούσε τα ψιλά της. «Έβριζε σαν ναυτικός, έπαιζε χαρτιά και κάπνιζε τσιγάρα», θα πει ο Αμερικανός ηθοποιός για το μέλος της οικογένειάς του που τον επηρέασε περισσότερο. Η οικογένειά του ήταν μια τυπική οικογένεια της εργατικής τάξης που επωφελήθηκε από την υπερ-προσφορά φθηνών ακινήτων στην Αμερική των ’50s. Ζούσαν μια ζωή των προαστίων. Τα όνειρά τους καθορίζονταν κι αυτά από τα σύνορα της περιοχής τους. Με μια δουλειά «Νine to five» έκαναν το στίχο των Talking Heads πραγματικότητα: «Υou can live in a beautiful house with a beautiful wife». Ο Τζόνι, το τέταρτο και τελευταίο παιδί της οικογένειας, ζούσε σαν να ήταν το μικρότερο μέλος ενός καρτ-ποστάλ που απαθανάτιζε το αμερικάνικο όνειρο.

Το στιλ του Αμερικανού star είναι ποτισμένο από μια δυνατή δόση εξωτισμού, η οποία πιθανότατα προέρχεται από τον παππού του από την πλευρά της μητέρας του, που ήταν καθαρόαιμος Ινδιάνος Cherokee. Αυτές οι ρίζες πρέπει να του έδωσαν τα έντονα ζυγωματικά αλλά και το πολύ ιδιαίτερο αυτό πρόσωπο που αργότερα επρόκειτο να γίνει εξώφυλλο στα μεγαλύτερα περιοδικά του πλανήτη. Εκτός όμως από τις ινδιάνικες, ο Ντεπ έχει ακόμη ιρλανδικές και γερμανικές ρίζες. Όταν ήταν παιδί μάλιστα, ήθελε να μένει συνεπής απέναντι στην ινδιάνικη κληρονομιά του όταν έπαιζε μια εκδοχή των cowboys εναντίον των Ινδιάνων στην οποία ο Ινδιάνος του αρνιόταν να πεθάνει. Ανεξάρτητα από τις φορές που ο παιδικός του φίλος Sal Jenko τον πυροβολούσε με το πλαστικό πιστόλι του. Αυτή η καταγωγή επίσης μπορεί να του έδωσε αυτό το πνεύμα της ανεξαρτησίας μέχρι και ανυπακοής στους κανονισμούς. Γιατί το στιλ του είναι όπως και οι ρόλοι που επιλέγει: επαναστατικό.

Την προέλευση του στιλ του μπορεί να την ανακαλύψει κάποιος αναζητώντας τους παιδικούς του ήρωες. «Ήθελα να γίνω ο Bruce Lee. Ήθελα να είμαι σε ομάδα ?SWΑΤ? (κάτι σαν τα δικά μας ΜΑΤ)». Στα πέντε του ήθελε να μοιάσει στον Daniel Boone (έναν πρωτοπόρο και εξερευνητή του 19ου αιώνα του οποίου οι ανακαλύψεις τον έκαναν λαϊκό ήρωα). Μεγαλώνοντας τα ενδιαφέροντά του άλλαζαν. Οι μουσικές του προτιμήσεις όμως παρέμεναν σταθερές. Μία από τις μουσικές του εμμονές ήταν το συγκρότημα «Κiss», για τους οποίους το «performance» και η εικόνα ήταν τόσο σημαντικά όσο η μουσική. Ο αμέσως επόμενος σημαντικότερος ήρωάς του ήταν ο Evel Kneivel, ένας κασκαντέρ που έκανε τα πλήθη να ουρλιάζουν με τα κατορθώματά του, όπως το να πηδάει μια σειρά από αυτοκίνητα με μία κωλοφτιαγμένη chopper. Μετά πέρασε μια περίοδο εμμονής με τον Vincent Van Gogh, του οποίου το έργο αλλά και η ζωή, όπως έχει δηλώσει, τον επηρέασαν πολύ.

Ο Boheme του 21ου αιώνα - Αυτές είναι μερικές από τις επιρροές που διαμόρφωσαν το μετέπειτα στιλ του Αμερικανού ηθοποιού: μποέμ με μαντίλια, καπέλα που δεν πήγαιναν τόσο αυστηρά ασορτί με το υπόλοιπο σύνολο, φουλάρια που αποπνέουν τον αέρα των ταξιδιών του ηθοποιού στην αμερικανική ύπαιθρο και το γαλλικό Νότο. Αυτό το μποέμ στιλ δείχνει έναν άνθρωπο που γνώρισε την επιτυχία ακολουθώντας ένα δρόμο που δεν ήταν ο πιο πολυταξιδεμένος. Ήταν όμως αυτός που τον οδήγησε στην κορυφή του Χόλιγουντ. Γιατί, όπως η καριέρα του, έτσι και το στιλ του Ντεπ χάραξαν μια πορεία που μέχρι τότε δεν είχε ακολουθήσει κανένας άλλος. Στην αρχή παράτησε το σχολείο για να γίνει rock star. Η μεγαλύτερή του επιτυχία ήταν ν’ ανοίγει τις συναυλίες του Iggy Pop με το συγκρότημα «Τhe kids». Εκεί γνώρισε την πρώτη μεγάλη αγάπη στη ζωή του και γυναίκα του, τη Λόρι Άλισον, μακιγιέζ. Αυτή ήταν που τον έπεισε να ασχοληθεί με την ηθοποιία. Ακολούθησε η γνωριμία του με τον Νίκολας Κέιτζ και οι πρώτες υποκριτικές του απόπειρες. Ένα χρόνο πριν βγει το «Πλατούν» ?στο οποίο και συμμετείχε? ο Τζόνι και η Λόρι χωρίζουν με φιλικούς όρους.

Μετά το διαζύγιό του με τη Λόρι, ο Ντεπ βγαίνει με τη Σέριλ Φεν και λίγο αργότερα με τη Τζένιφερ Γκρέι. Αλλά η απόφασή του να πάρει το ρόλο του «Ψαλιδοχέρη» τον οδηγεί σ’ έναν καινούργιο έρωτα: τη συμπρωταγωνίστριά του στην ταινία Γουινόνα Ράιντερ, την οποία αποκάλεσε «the one» παρότι χώρισαν μετά από τρία χρόνια.

Η γνωριμία με τον Μπαρτον - Με τον «Ψαλιδοχέρη» υλοποιείται η συνάντηση με το σκηνοθέτη Τιμ Μπάρτον, που θα σημαδέψει την καριέρα του Τζόνι Ντεπ. Στην εισαγωγή του βιβλίου «Βurton On Βurton» ο Ντεπ θα γράψει γι’ αυτόν: «Είναι αδελφός, φίλος, πατέρας του βαφτισιμιού μου. Είναι μια μοναδική και γενναία ψυχή, κάποιος για τον οποίο θα πήγαινα μέχρι το τέλος του κόσμου. Και ξέρω καλά πως κι αυτός θα έκανε το ίδιο για μένα».Ο «Ψαλιδοχέρης», η πρώτη ταινία του Τζόνι Ντεπ με τον Τιμ Μπάρτον, βγαίνει στους κινηματογράφους ολόκληρου του κόσμου το 1990. Ως επιβεβαίωση της επιτυχίας του «Ψαλιδοχέρη» ακολούθησαν μια σειρά από ταινίες τα επόμενα πέντε χρόνια: «Τι βασανίζει τον Γκίλμπερ Γκρέιπ», «Αrizona Dream», «Στην Κόψη Του Χρόνου» και φυσικά «Ο Νεκρός» του Τζιμ Τζάρμους. Ο Τζόνι Ντεπ ξαναρχίζει τα ναρκωτικά και ξεκινά μια σχέση με την Κέιτ Μος. Η σχέση τους μοιάζει πολύ με διακόπτης, έχει πολλά «on» και «off». Στη διάρκεια αυτής της σχέσης τον συλλαμβάνει μία φορά η αστυνομία επειδή είχε σχεδόν καταστρέψει ένα δωμάτιο ξενοδοχείου στη Νέα Υόρκη.

Η ζωή στο Παρίσι - Το 1998 Ντεπ και Κέιτ Μος χωρίζουν. Αρχίζει τη σχέση του με τη Γαλλίδα τραγουδίστρια και την πιο γοητευτική «gapteeth» στον κόσμο Βανέσα Παραντί. Τη γνώρισε κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας «Ένατη Πύλη» και αποφασίζει να μετακομίσει στο Παρίσι ελπίζοντας ότι εκεί θα κάνει μια πιο φυσιολογική ζωή. Στο Παρίσι θα γεννηθούν τα δύο παιδιά του, η Λίλι Ρόουζ Μέλανι Ντεπ και τρία χρόνια αργότερα ο γιος του Τζον Τζακ Κρίστοφερ Ντεπ. Η πατρότητα αλλάζει τον Τζόνι Ντεπ. «Δεν ήταν μια συνειδητή απόφαση. Ήταν μέρος του θαυμάσιου ?ride? στο οποίο βρισκόμουν. Ήταν πεπρωμένο, κισμέτ...». Η οικογένεια μοιράζει το χρόνο της ανάμεσα στο παρισινό προάστιο του Meudon και τη βίλα τους στο «Ρlan de la Τour» μιάμιση ώρα από το Σαν Τροπέ, και τα εξώφυλλα των γαλλικών περιοδικών απεικονίζουν μια Βανέσα Παραντί πιο ευτυχισμένη από ποτέ.

Σώμα μου φτιαγμένο απο piercing - Ένα από τα 13 τατουάζ που έχει «χτυπήσει» στο κορμί του ο Αμερικανός ηθοποιός είναι και το όνομα της κόρης του Λίλι Ρόουζ. Στο μπράτσο κάτω από τον αγκώνα του έχει ένα πτηνό που πετάει πάνω από τη θάλασσα με τ’ όνομα «Τζακ», το οποίο πιθανότατα εννοεί το γιο του. Στο αριστερό μπράτσο του έχει χαράξει το «Μπέτι Σου», που περνάει σαν κορδέλα πάνω από μια καρδιά και αναφέρεται στη μάνα του. Στο δεξί του μπράτσο υπάρχει ένας Ινδιάνος που πιθανότατα θυμίζει τον παππού του από την πλευρά της μητέρας του. Τα τατουάζ του έχουν κάνει το δέρμα του ηθοποιού σαν το ζωντανό του ημερολόγιο. Ίσως γι’ αυτό το τατουάζ «Winona forever» το έκανε με πλαστική επέμβαση μετά το χωρισμό του με τη Ράιντερ «Wino forever». Δεν ξέρουμε αν θέλει πλέον να πει «Για πάντα νικητής». Αλλά ακόμα κι αν λέει αυτό, έχει δίκιο. Ο Τζόνι Ντεπ είναι νικητής ακόμα κι όταν υποδύεται τον «loser».