TAXIDERMIA: ΤΟΥ ΓΚΙΟΡΓΚΙ ΠΑΛΦΙ

20.11.2007
Τρεις Ούγγροι από διαφορετικές γενιές ζουν τις κοινωνικές και πολιτικές αλλαγές της πατρίδας τους μέσα από ακραίες, σουρεαλιστικές και σοκαριστικές προσωπικές ιστορίες

Η ταινία αρχίζει με κάποιον που αυνανίζεται και το πέος του φλέγεται καθώς εκσπερματώνει! Δεν αρκεί αυτό ως προειδοποίηση για το τι θα ακολουθήσει;

Στην πραγματικότητα η δεύτερη μεγάλου μήκους του 33χρονου Ούγγρου σκηνοθέτη, δίνει περισσότερες υποσχέσεις από αυτές που μπορεί να εκπληρώσει.

Το «Τaxidermia» είναι σπονδυλωτό, με όλα τα θετικά και τα αρνητικά που συνεπάγονται σε αυτή τη μορφή: τρεις χρονικές περίοδοι, τρία διαφορετικά σκηνοθετικά στυλ, πολλοί διαφορετικοί ηθοποιοί. Ποικιλία αλλά και κομφούζιο.

Το πρώτο μέρος μας πάει στην Ουγγαρία του 40, θυμίζει τον (ας τον πούμε) «βαλκανικό μαγικό ρεαλισμό» του Κουστουρίτσα κι έχει ήρωα έναν στρατιώτη, ειδικό στις περίπλοκες τεχνικές του αυνανισμού. Το δεύτερο διαδραματίζεται στα χρόνια του κομουνισμού, όπου ο υπέρβαρος γιος αυτού του στρατιώτη αναδεικνύεται πρωταθλητής στο αηδιαστικό σπορ της ταχυφαγίας. Εδώ το στυλ κινείται ανάμεσα στο σλάπστικ και το γκροτέσκο. Ηρωας του τρίτου μέρους είναι ένας ταριχευτής. Στο εντυπωσιακό εργαστήριό του θα δούμε τις πιο ενδιαφέρουσες εικόνες της ταινίας, μολονότι αυτές φέρουν καθαρή τη σφραγίδα του Γκρίναγουεϊ.

Σοκαριστικό και συχνά δήθεν, αλλά και πρωτότυπο μέσα στην αποκρουστική του γοητεία, το «Τaxidermia» είναι ένα έργο διχασμένο κι αναποφάσιστο- καλό το γκροτέσκο, δε λέω, μπορεί όμως να στηρίξει μια ολόκληρη ταινία;

Ορέστης Ανδρεαδάκης