Land of Nod

18.04.2007
Αν εξαρχής δεν ήταν γνωστό πως αυτή είναι η ταινία που κέρδισε τον «Ψηφιακό Αλέξανδρο» στη φετινή πρεμιέρα του προγράμματος Digital Wave στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, θα μπορούσες να ορκιστείς πως ο δημιουργός της είναι γέννημα θρέμμα «ανεξάρτητος Αμερικανός».

Αν εξαρχής δεν ήταν γνωστό πως αυτή είναι η ταινία που κέρδισε τον «Ψηφιακό Αλέξανδρο» στη φετινή πρεμιέρα του προγράμματος Digital Wave στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, θα μπορούσες να ορκιστείς πως ο δημιουργός της είναι γέννημα θρέμμα «ανεξάρτητος Αμερικανός».

Και δεν θα ορκιζόσουν άδικα, αφού ο αυτοδίδακτος, ελληνικής καταγωγής Ευάγγελος Γιοβάνης ζει μόνιμα στις ΗΠΑ, γυρίζοντας μόνος του ταινίες από την ηλικία των έξι ετών, σαν γνήσιος απόγονος του Τζον Κασσαβέτη, του Τζιμ Τζάρμους και των εθνοπατέρων του φεστιβάλ του Σάντανς.

Το «Land Of Νod» είναι η δική του, ανησυχητικά ώριμη εκδοχή πάνω στο «είδος» της διαλογικής ταινίας, που εκτυλίσσεται μέσα και έξω από ένα εστιατόριο μεταναστών (εν προκειμένω μία πιτσαρία με το όνομα «Μamma») στην Αριζόνα. Ηρωάς της, ένας μάλλον αθώος νεαρός που αδυνατεί να κατανοήσει τον περίγυρό του. Και ταυτόχρονα, το φιλμ αποτελεί τη δική του ανάγνωση πάνω στο βιβλικό μύθο της Γης (Land) στην οποία αυτοεξορίστηκε ο Κάιν μετά τη δολοφονία του Αβελ (ο κεντρικός ήρωας της ταινίας ονομάζεται Αβελ).

Μία μάλλον παραισθησιογόνα και σε στιγμές επιτηδευμένα αλλόκοτη καταγραφή ενός μικρόκοσμου σε παρακμή, που διαρκεί περισσότερο από όσο του επιτρέπει το θέμα της, κληρονομώντας ισόποσα από τον «αμερικανικό ανεξάρτητο κινηματογράφο» τα ελαττώματα και τα προτερήματά του.

ΜΑΝΩΛΗΣ ΚΡΑΝΑΚΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ