Η ιστορία του σύμπαντος του Σταρ Τρεκ ξεκινάει από την αρχή (;) ακολουθώντας τους Κερκ και Σποκ από τα πρώτα τους βήματα στην Ακαδημία μέχρι την κρίσιμη μάχη τους απέναντι στον εξωγήινο Νέρωνα και τις ορέξεις του για εξαφάνιση του ανθρώπινου (κι όχι μόνο) είδους.
Δεν αγάπησα ποτέ μου το Σταρ Τρεκ. Πάντα ένιωθα πως έβαζε τις βαρύγδουπες ιδέες και τα αδέξια πολιτικά μηνύματα πάνω από τους άψυχους ανθρώπους-σκηνικά ενός αφόρητα βαρετού και ασφυκτικά καθαρού μέλλοντος. Η ιδιαίτερα εσωτερική "Οργή του Καν" του (μη φαν) Νίκολας Μέγιερ έδειξε για πρώτη φορά τη δύναμη που έκρυβε μέσα της η σάγκα και παρέμενε όλα αυτά τα χρόνια η σημαντικότερη στιγμή ολόκληρου του franchise.
Μέχρι την έλευση του Τζ. Τζ. Έιμπραμς. Ο τηλεοπτικός δημιουργός του "Alias" και του "Lost", που έκανε σκηνοθετικό ντεμπούτο στο σινεμά με την τρίτη και καλύτερη των "Επικίνδυνων Αποστολών", έρχεται κι αυτός ως δηλωμένος μη φαν του Τρεκ, και με το καθαρό και ψύχραιμο βλέμμα του εξωτερικού παράγοντα καταφέρνει να διακρίνει και να αναδείξει τη δύναμη της ιστορίας, επανεφευρίσκοντάς την.
Το "Σταρ Τρεκ" του (πάνω σε ένα σενάριο των μόνιμων συνεργατών του, Ρομπέρτο Όρτσι και Άλεξ Κούρτσμαν) αποτελεί φωτεινή στροφή μετά σκοτάδι του εμπορικού και μη κινηματογράφου κατόπιν της 11ης Σεπτεμβρίου, προσφέροντας ένα όραμα ελπίδας, ιδεαλισμού και αληθινού ηρωισμού. Αλλά το κάνει δίχως να κοπανάει τον θεατή στο κεφάλι με τους συμβολισμούς του, φροντίζοντας ταυτόχρονα να διαθέτει τα στοιχεία που ο Έιμπραμς έχει αποδείξει οτι κατέχει ιδανικά, δηλαδή μια άσβεστη δίψα για εντυπωσιακές σκηνές δράσης με επιπτώσεις στη δραματική πορεία των χαρακτήρων, και πάνω από όλα εξαιρετική δουλειά πάνω σε αυτούς ακριβώς τους χαρακτήρες. (Aλλά και με στιγμές που λάμπουν και οι β' ρόλοι, με τον Σκότι του Σάιμον Πεγκ να ξεχωρίζει με άνεση.)
Η ιστορία εκκινεί μέσα από τα μάτια των δύο κεντρικών ηρώων της, ενός Κερκ που από παιδί νιώθει πως είναι προορισμένος για περισσότερα και μεγαλύτερα πράγματα από όσα καταφέρνει, κι ενός Σποκ που βρίσκεται στο περιθώριο της ζωής του ως Βάλκαν λόγω του ανθρώπινου αίματος που τρέχει στις φλέβες του.
Η πορεία των δύο, όπως αντικατοπτρίζεται τόσο στους περιφερειακούς χαρακτήρες (την παράσταση κλέβει ο Καρλ Έρμπαν ως γιατρός "Μπόουνς" ΜακΚόι και κολλητός του ταραξία Κερκ), όσο κυρίως στις ηλεκτρισμένες μεταξύ τους σκηνές όπου χαρτογραφείται μια συναρπαστική φιλία, αποτελεί τη σπονδυλική στήλη ολόκληρου του φιλμ. Το οποίο, χρησιμοποιώντας τον ίδιο τον κακό της (ο Έρικ Μπάνα ως Νέρων, ένα καρτούν με πληγωμένη καρδιά και άσβεστη οργή για εκδίκηση) ως MacGuffin, καταφέρνει κάτι μοναδικό στην ιστορία του Sci Fi: να φανταστεί ένα προϋπάρχον σύμπαν εξαρχής, σεβόμενος όμως και δίχως να σβήνει ούτε δευτερόλεπτο της μεγάλης ιστορίας του. Reboot και sequel, μαζί!
Στην πραγματικότητα ο Έιμπραμς δημιουργεί, μέσω της επανένταξης στο καστ ενός θρυλικού μέλους του πρωτότυπου Τρεκ, μια περιπέτεια για ένα νέο και ευρύτερο κοινό που όμως θα δημιουργήσει ρίγη ανατριχίλας στους παλιούς φανς.
Το "Σταρ Τρεκ" είναι μια ενθουσιώδης κινηματογραφική εμπειρία γεμάτη χιούμορ, δράση και συναίσθημα, που ταξιδεύει τον (μυημένο ή μη) θεατή σε διαφορετικούς κόσμους, ένας αληθινός λόγος ύπαρξης του σινεμά επιστημονικής φαντασίας. Στα χέρια του Έιμπραμς και της ομάδας του, το "Σταρ Τρεκ" θα ευημερήσει, και σίγουρα θα μακροημερεύσει.
Θοδωρής Δημητρόπουλος