Υπόθεση: Μια δεκεμβριάτικη μέρα του 1925 η Βέρα Γκρουντ παίρνει το τρένο από το Βερολίνο με κατεύθυνση το Βορρά και στόχο να βρει ένα πατέρα που δε γνώρισε ποτέ. Θα βραθεί σε μια παγωμένη αφιλόξενη Στοκχόλμη. Παράλληλα, σε μια παλιά έπαυλη ο καθηγητής Σάουμπεργκ, πάλαι ποτέ διακεκριμένο μέλος των επιστημονικών Ακαδημιών της πατρίδας του και ιδρυτής του θρυλικού Ομίλου του Εγκεφάλου, ξεφυλλίζει τα παλιά του αρχεία . Η Βέρα και ο καθηγητής ούτε που μπορούν να φανταστούν πόσο κοινή και δραματική θα είναι η μοίρα τους.
"Όλο το Φθινόπωρο του 1917 ο σουηδικός λαός δεν συζητούσε τίποτα άλλο από τίτλους όπως: "Αισχροί ερευνητικοί εγκέφαλοι", "Ο παραλογισμός της στατικής ευτυχίας" και "Η ακμή και η παρακμή ενός βιολόγου της ψυχής". Ακούραστοι επιστολογράφοι έστελναν τις επιστολές τους στις εφημερίδες, ακόμη και μετά την τη "δυσάρεστη" έκτακτη συνεδρίαση του Ιατρικού Συμβουλίου.
Αυτός ο τελευταίος επιθετικός προσδιορισμός ανήκε εξάλλου στον ίδιο το Σάουμπεργκ, όταν εκείνο το βράδυ στάθηκε όρθιος μπροστά στον καθρέφτη της κραβατοκάμαρας με μια έκφραση που δεν ταίριαζε ακριβώς στο πρόσωπό του.
Στα αριστερά του διέκρινε έκπληκτος τη σύζυγό του Χάνα, εντελώς γυμνή καιμε τα σημάδια από τον κορσέ στο στομάχι της και μάλιστα εκέινη τη στιγμή κατά την οποία με το νυχτικό της στα χέρια κρυβόταν ξανά πίσω από το παραβάν και τον ρωτούσε πώς ήταν η συνάντηση, "Δυσάρεστη! Δυσάρεστη!", ακούστηκε η διφορούμενη απάντηση." (Απόσπασμα από το βιβλίο.)
Το "Στοκχόλμη Νουάρ" είναι ένα ιδιαίτερο μυθιστόρημα που συνδυάζει τις τεχνικές του αστυνομικού μυθιστορήματος, με εκπλήξεις και εναλασσόμενη πλοκή, με τις μεθόδους και την έρευνα ενός ιστορικού μυθιστορήματος ιδεών. Η γλώσσα του είναι πλούσια και δημιουργεί στον αναγνώστη έντονες εικόνες που τον μεταφέρουν στην ατμόσφαιρα της περιόδου των αρχών του 20ου αιώνα, κατά την οποία εκτυλίσσεται η ιστορία.
Σκοτεινα σημεία που φωτίζονται σταδιακά, στοιχεία- κλειδιά που κάνουν την εμφάνισή τους και φανταστικές ανακαλύψεις, συνθέτουν ένα παζλ που "παίζει" με τη βιολογία του σώματος και της ψυχής και τα ιατρικά επιτεύγματα που αμφιταλαντεύονται ανάμεσα στην ιδιοφυία και την παραφροσύνη. Ο προβληματισμός γύρω από την έννοια της ψυχής και την επικοινωνία της με το σώμα, διαπερνά τις σελίδες του βιβλίου του Φιορέτου με τρόπο, ωστόσο, προσιτό και ανθρώπινο μάλλον παρά φιλοσοφικό χαρακτήρα.
Ο Άρης Φιορέτος γεννήθηκε το 1960 στο Γκέτεμποργκ της Σουηδίας. Σπούδασε Ιστορία της Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο Γέιλ των Ηνωμένων Πολιτειών και στο Πανεπιστήμιο της Στοκχόλμης. Εργάστηκε ως μεταφραστής, ως επιμελητής κειμένων και ως αρθρογράφος σε διάφορα σουηδικά περιοδικά.
Ως συγγραφέας έγινε γνωστός από το 1991 με τα πεζοτράγουδα Delandets bok και ακολούθησαν αρκετά δοκίμια (Den gra boken,1994 και Εn bok om fantomer, 1996) και μια συλλογή από νουβέλες (Vanitasrutinerna,1998). Το "Στοκχόλμη Νουάρ" είναι το πρώτο του μυθιστόρημα.
Εκδόσεις: Καστανιώτη 2002
Τίτλος: Στοκχόλμη Νουάρ
Συγγραφέας: Άρης Φιορέτος
Μετάφραση (από τα σουηδικά): Γρηγόρης Ν. Κονδύλης
Σελίδες: 378 ISBN: 960-03-3239-8
Μια δεκεμβριάτικη μέρα του 1925 η Βέρα Γκρουντ παίρνει το τρένο από το Βερολίνο με κατεύθυνση το Βορρά και στόχο να βρει ένα πατέρα που δε γνώρισε ποτέ.Παράλληλα, σε μια παλιά έπαυλη ο καθηγητής Σάουμπεργκ, πάλαι ποτέ διακεκριμένο μέλος των επιστημονικών Ακαδημιών της πατρίδας του και ιδρυτής του θρυλικού Ομίλου του Εγκεφάλου, ξεφυλλίζει τα παλιά του αρχεία.