Διγενής Ακρίτας στο Ηρώδειο με υπογραφή Κούνδουρου

25.09.2002
Το λυρικό έργο "Ο Διγενής Ακρίτας και η Βασίλισσα των Αμαζόνων", ανώνυμου συγγραφέα, παρουσιάζεται την Τρίτη 1 Οκτωβρίου 2002 στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, υπό τη σκηνοθετική μπαγκέτα του Νίκου Κούνδουρου.
&00 Το λυρικό έργο "Ο Διγενής Ακρίτας και η Βασίλισσα των Αμαζόνων", ανώνυμου συγγραφέα, παρουσιάζεται την Τρίτη 1 Οκτωβρίου 2002 στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, σε σκηνοθεσία και ελεύθερη ανάπλαση για το θέατρο από το Νίκο Κούνδουρο.
Για μία και μοναδική βραδιά που διοργανώνεται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού, το κοινό του Ηρωδείου θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει μια παράσταση που συνδυάζει το λόγο με τη μουσική, το τραγούδι και το χορό με το θέατρο, το δυτικό στοιχείο με το παραδοσιακό ελληνικό και επιπλέον τα χρώματα και τους ήχους της ανατολής, με τελικό προϊόν μια "λαϊκή όπερα" για το στήσιμο της οποίας συνεργάστηκαν πολλά ηχηρά ονόματα της μουσικής και του θεάτρου, αλλά και νέοι καλλιτέχνες.

Τη μουσική υπογράφει ο Νίκος Κυπουργός, τα σκηνικά ο Δημήτρης Ζιάκας, τα κοστούμια η Αδριάνα Νεοφύτου, τις χορογραφίες η Σοφία Σπυράτου και η Νατάσα Ζούκα και τους φωτισμούς η Ελευθερία Ντεκώ.

Ο 25μελής Χορός από νέους άνδρες και γυναίκες και η Ορχήστρα Παλαιάς Μουσικής με κλασικά και παραδοσιακά όργανα πλαισιώνουν τους τραγουδιστές και τους ηθοποιούς της παράστασης και "παντρεύουν" τη μουσική και την κίνηση με το λόγο, θεατρικό ή λυρικό, χρωματίζοντας με ακουστικές και οπτικές εικόνες τις τρεις πράξεις του έργου.

Στα λυρικά μέρη, το ρόλο του Διγενή κρατά ο Διονύσης Τσακνής, της Βασίλισσας των Αμαζόνων η Λιζέτα Καλημέρη, του ποιητή ο Πάνος Αθανασόπουλος, της Ηλιογέννητης η νεαρή Μαριάννα Πολυχρονίδη,της μάνας η μέτζο-σοπράνο Σοφία Μιχαηλίδη και του Καλλίνικου ο Βασίλης Γισδάκης, ενώ στο θεατρικό μέρος, τον ποιητή ενσαρκώνει ο Γιώργο Τσάγκας. Τον ύμνο "Φως Ιλαρόν" ερμηνεύει στο φινάλε η Μαρίζα Κωχ.

Στη συνέντευξη τύπου που παραχώρησαν οι συντελεστές της παράστασης την Τετάρτη, 25 Σεπτεμβρίου, ο Νίκος Κούνδουρος σχολίασε την μικρή προσέλευση των εκπροσώπων των μέσων ενημέρωσης, σε αντιδιαστολή με την "απαρτία" που σημειώθηκε από την πλευρά των καλλιτεχνών και επιδόθηκε, χειμαρρώδης, στην περιγραφή και ανάλυση της προσωπικής του σύλληψης του μύθου και της λαϊκής παράδοσης του Διγενή Ακρίτα: "Η αρχική σύλληψη προήλθε από την προσωπική μου εμμονή με την την περίοδο του σκοτεινού ελληνικού μεσαίωνα και το κατόρθωμα της επιβίωσης της γλώσσας, της θρησκείας και του πολιτισμού μας μέσα από την αναγεννησιακή πνοή της Επτανησιακής και Κρητικής κυρίως λαϊκής γραμματείας και καλλιτεχνικής παράδοσης. Πέρισυ με τον Ερωτόκριτο, φέτος με το Διγενή, του χρόνου ίσως με τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο, επιχειρώ να υμνήσω το ελληνικό πνεύμα που επιβίωσε από τη βαρβαρότητα και το σκοταδισμό της τουρκικής κυριαρχίας", δήλωσε ο σκηνοθέτης, επισημαίνοντας ότι "ο Διγενής είναι ένα πρόσωπο φανταστικό, που ενσαρκώνει τους καημούς του ελληνικού γένους, την προαιώνια ανησυχία για την υπεράσπιση των συνόρων μας από τον εξ ανατολάς κίνδυνο, τον οποίο δεν αντιμετωπίζουμε ως στοιχείο του παρελθόντος, αλλά ως ένα ιστορικό συνεχές μιας αρχαίας αντιπαλότητας που αφορά και στο σήμερα."
O Νίκος Κυπουργός, διαφοροποιήθηκε από αυτήν την προσέγγιση, τονίζοντας την ενωτική διάσταση του ανατολικού με το δυτικό στοιχείο μέσω της διττής προέλευσης του ήρωα Δι-γενή, ο οποίος είλκε την ελληνική καταγωγή από την Καππαδόκισσα μητέρα του, ενώ ο πατέρας του υπήρξε, σύμφωνα με την παράδοση, εκχριστιανισμένος Σαρακηνός.
Ως προς το ρόλο της μουσικής μέσα στο έργο,περιέγραψε πώς το παιχνίδι των δύο γενών ανακλάται και στη μουσική σύνθεση, που συνδυάζει ηχοχρώματα από τον ευρύτερο χώρο των Βαλκανίων, duetti παραδοσιακών οργάνων (λύρα, λαούτο, ούτι, λάφτα, ταμπουράς) από την Κρήτη και τον Πόντο και δυτικότροπα στοιχεία που φέρουν πλέον τα σύγχρονα ελληνικά μουσικά έργα. "Η παράσταση είναι λαϊκή όσο και όπερα", δήλωσε ο συνθέτης, σχολιάζοντας τη συνύπαρξη λυρικών φωνών με πιο παραδοσιακές χροιές στα τραγούδια της παράστασης.

Περιπέτεια χαρακτηρίστηκε από το Διονύση Τσακνή, ο ρόλος του Διγενή και η συνεργασία με τον Κούνδουρο. Από τη σκοπιά του ερμηνευτή και όχι του συνθέτη, όπως είχε συνηθίσει σε προηγούμενες δουλειές του στο θέατρο, αναφέρθηκε στη σκληρή δουλειά όλων των συντελεστών, αλλά και στην πρόκληση του ρόλου του, καθώς ενσαρκώνει έναν άνδρα που, πέρα από την ιδιότητα του πολεμιστή, διαλέγεται και με τις ταυτότητές του, ως γιος, σύζυγος και εραστής.

Όλοι οι συντελεστές συμφώνησαν ότι παρά τη μικρή βοήθεια από την Πολιτεία ήταν μικρή και τον εξαιρετικά περιορισμένο χρόνο, η παράσταση στήθηκε με πολύ μεράκι και η ανταπόκριση του κόσμου αναμένεται θερμή. Η συνέντευξη έκλεισε μελωδικά, με έναν ύμνο τραγουδισμένο με ευαισθησία από τη μοναδική φωνή της Μαρίζας Κωχ.

Στην παράσταση συμμετέχουν επίσης οι: Αναστασία Εδεν, Αγγέλα Γερασκλή, Ειρήνη Αγγέλου, Γιάννης Βουλγαράκης, Στέργιος Ιωάννου και Θήβη Μεγάλου, καθώς και οι μουσικοί Ευγένιος Βούλγαρης, Δώρα Πετρίδη, Τασούλα και Στρατής Μαμαλάκης.

Τιμές εισιτηρίων: 80, 60, 50, 30 και 20 ευρώ.