Τα «Καπνομάγαζα» συνεχίζουν το ταξίδι τους

28.01.2008
Η έκθεση «Καπνομάγαζα: Αινίγματα, Τάξη και Κενότητα» του Καμίλο Νόλλα, σε επιμέλεια του Θανάση Μουτσόπουλου, παρουσιάζεται 01-16 Φεβρουαρίου 2008, στην Αίθουσα Νεώριον Τέχνης (Σπύρου Τσικνιά 54, Αγρίνιο, τηλ.: 2641052505).
Η έκθεση «Καπνομάγαζα: Αινίγματα, Τάξη και Κενότητα» του Καμίλο Νόλλα, σε επιμέλεια του Θανάση Μουτσόπουλου, παρουσιάζεται 01-16 Φεβρουαρίου 2008, στην Αίθουσα Νεώριον Τέχνης (Σπύρου Τσικνιά 54, Αγρίνιο, τηλ.: 2641052505).

Καπνομάγαζα, Καμίλο Νόλλας (GR)
Επιμελητής: Θανάσης Μουτσόπουλος
Διοργάνωση: Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αγρινίου - Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης
Χορηγός έκθεσης & έκδοσης: Scandinavian Tobacco Hellas
Παραγωγή: Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης / Διάδρασις
Εγκαίνια: Σάββατο 2 Φεβρουαρίου

Το Σεπτέμβριο του 2003 ο Καμίλο Νόλλας προσκλήθηκε από το Δήμο Αγρινίου να φωτογραφίσει τις καπναποθήκες που βρίσκονται μέσα στην πόλη. Ξεκίνησε την εργασία χωρίς να έχει ιδιαίτερη γνώση, σχετική με την ιστορία του καπνού. Η φωτογράφηση και η έρευνα τον οδήγησαν αργότερα στο Βόλο κι από εκεί στη Δράμα, στην Καβάλα και στην Ξάνθη. Στη Βόρεια Ελλάδα, τα καπνεργοστάσια τα λένε καπνομάγαζα.

Η περιπλάνηση μέσα στις αχανείς αίθουσες, που κάποτε έσφυζαν από ζωή, τον έκανε να ανακαλύψει πόσο σημαντική υπήρξε στην Ελλάδα, όχι μόνο η καλλιέργεια του καπνού, αλλά και το εμπόριό του. Σε κάθε αποθήκη που έμπαινε εκείνο που τον εντυπωσίαζε ήταν το μέγεθος. Αυτά τα πολυώροφα κτίρια, με τα ψηλοτάβανα μονόχωρα σαλόνια, τα κλιμακοστάσια, τα αναβατόρια, τους ατελείωτους διαδρόμους και τις εκτός λειτουργίας μηχανές, κέντρισαν το ενδιαφέρον μου. Ο τρόπος που έμπαινε το φως από τα μισάνοιχτα παντζούρια, η πατίνα στα πέτρινα ντουβάρια, τα νοτισμένα πατώματα από την υγρή μυρωδιά του καπνού τον οδήγησαν στην απόφαση να επικεντρώσει τη φωτογράφησή μου στους εσωτερικούς χώρους.

Πρόκειται για μία εργασία, για την οποία χρειάστηκε χρόνος έως ότου ολοκληρωθεί. Αφιέρωσε τον απαιτούμενο χρόνο, φωτογραφίζοντας με φιλμ. Αν και το φιλμ είναι φθαρτό, με ένα κλικ το θέμα μπορεί να περάσει στην αιωνιότητα. Η λήψη κάθε φωτογραφίας δεν έχει ανοχές σε τεχνικά λάθη και απαιτεί προσοχή. Η συγκέντρωση είναι έντονη.

Η ενότητα των φωτογραφιών καθορίστηκε από την προηγούμενη κοινή χρήση αυτών των κτιρίων, αλλά και από τη σημερινή τους, η οποία είναι διαφορετική κατά περίπτωση. Αποτελεί τμήμα ενός ευρύτερου σχεδίου καταγραφής όλων των καπναποθηκών της Ελλάδος, στο οποίο θα παρουσιάζεται η βιομηχανική κληρονομιά που μας άφησε η καλλιέργεια του καπνού. Απώτερος σκοπός είναι να διατηρηθούν προτού καταρρεύσουν ή γκρεμιστούν αυτά τα μνημεία, τα οποία επιβεβαιώνουν ότι το εμπόριο του καπνού συνιστά αναπόσπαστο κομμάτι της οικονομικής και πολιτιστικής ιστορίας του τόπου μας.