"Χρωμογραφία" στο Αγγέλων Βήμα

15.01.2008
«ΧΡΩΜΟΓΡΑΦΙΑ» είναι ο τίτλος της έκθεσης φωτογραφίας της Αγγελικής Δεκουλάκου που παρουσιάζεται στο Αγγέλων Βήμα από την Τετάρτη 9 Ιανουαρίου, μέχρι και την Κυριακή 3 Φεβρουαρίου.
«ΧΡΩΜΟΓΡΑΦΙΑ» είναι ο τίτλος της έκθεσης φωτογραφίας της Αγγελικής Δεκουλάκου που παρουσιάζεται στο Αγγέλων Βήμα από την Τετάρτη 9 Ιανουαρίου, μέχρι και την Κυριακή 3 Φεβρουαρίου.

Η Αγγελική Δεκουλάκου στην πρώτη ατομική της έκθεση παρουσιάζει μια σειρά 32 έγχρωμων φωτογραφιών, από την ενότητα «Χρωμογραφία» η οποία έγινε στη Νότια Αμερική. Κυρίαρχο φωτογραφικό μοτίβο είναι οι ανθρώπινες προσωπογραφίες.

"Η Δεκουλάκου δεν ενδιαφέρεται ν’ αποτυπώσει τα χαρακτηριστικά των επιλεγμένων πορτραίτων, αλλά ούτε και ψάχνει μια φωτογραφική πόζα που να αναδεικνύει μια ψυχολογική κατάσταση. Εκείνο που αναζητά δεν είναι η αναγνωσιμότητα του πορτραίτου, πράγμα που θα έμοιαζε οξύμωρο ως αποτέλεσμα, αφού η φωτογράφος παραβιάζει τον κατ’ εξοχήν κανόνα της φωτογραφίας, που θέλει την ακινησία της κάμερας. Η καλλιτέχνις εσκεμμένα κουνά τη φωτογραφική της μηχανή εμπλέκοντας το τυχαίο, την παραμόρφωση του μοντέλου της, αλλά και τον κινηματογραφικό χρόνο που έρχεται σε αντίθεση με τον στιγμιαίο χρόνο που απαιτεί η λήψη μιας φωτογραφίας. Μέσα από αυτό το ηθελημένο κούνημα, «χάλασμα» της φωτογραφίας, αποδίδει στη «θολούρα» της φωτογραφικής εικόνας πρωτεύοντα ρόλο αφού εκείνο που επιδιώκει είναι η χρωματική μετάφραση του μοντέλου της, η οποία την φέρνει πολύ κοντά στη ζωγραφική. Αντί για μια φωτογραφική ακρίβεια, το αποτέλεσμα που προκύπτει, είναι η μεθοδευμένη αλλοίωση της πραγματικότητας, η οποία δεν μοιάζει να συμβαδίζει με τον τρόπο με τον οποίο κοιτάμε.
Θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι φωτογραφίες της οικειοποιούνται όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά, που θα έκαναν έναν φωτογράφο να θεωρήσει ότι η φωτογραφία του αστόχησε. Μπροστά στην απουσία καθορισμένων χαρακτηριστικών οι ανθρώπινες μορφές μετατρέπονται σε καθαρές χειρονομίες, οι οποίες αιωρούνται στον χώρο. Αυτή η χειρονομιακή καταγραφή ταυτίζεται με την χειρονομιακή χρήση της κάμερας, η οποία βασίζεται στην αυτοσχέδια κίνηση, η οποία δεν έχει τον χαρακτήρα ενός φωτογραφικού τρυκ αλλά αντίθετα πρόκειται για την προέκταση της σωματικής της κίνησης. Αν ένας κλασικός φωτογράφος δουλεύει με την ακινητοποίηση του μοντέλου του, έχοντας ελάχιστη απόκλιση από την πραγματικότητα τη στιγμή που ενεργοποιεί την φωτογραφική του μηχανή, η Αγγελική Δεκουλάκου μετακινεί την κάμερά της με έναν τρόπο ελεγχόμενο για να πετύχει τη μετατόπιση από τη φωτογραφία στη ζωγραφική...
...Oι συγκεκριμένες φωτογραφίες εμπλέκουν το χρώμα όχι όμως ως ένα άλλο στοιχείο που θα δώσει ένα συμπληρωματικό στοιχείο στην καταγραφή του μοντέλου. Η Δεκουλάκου διαλύει τις μορφές της όχι μόνο με την κίνηση, αλλά και με τη χρωματική εξάπλωση πέρα από τα περιγραφικά όρια. Αδρανοποιώντας την αφηγηματική πλευρά στις φωτογραφίες της, η καλλιτέχνης, χρησιμοποιεί πλαστικά ζωγραφικά μέσα όπως το χρώμα, για να μεταδώσει εκείνο που βλέπει. Oι φωτογραφίες της καταλήγουν σε χρωματικές διαστρωματώσεις όπου η μορφή χάνεται μέσα σ’ αυτές. Παίζοντας με τη χρωματική διαφάνεια αλλά και τις τονικότητες των χρωμάτων, οι φωτογραφίες της μοιάζουν με χειρονομιακή ζωγραφική.
Πιστεύω πως επιλέγει το χρώμα ως το μέσον όχι της καταγραφής της πραγματικότητας, αλλά ως ένα άλλο καθοριστικό στοιχείο με το οποίο δημιουργεί μια φωτογραφία-ζωγραφική. Αν στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες ο καλλιτέχνης έψαχνε την πιστότητα και την ψευδαίσθηση της πραγματικότητας, η Αγγελική Δεκουλάκου καλύπτει κάτω από ένα χρωματικό πέπλο το θέμα της και με αυτή τη χρωματική πανδαισία και φαντασμαγορία κατασκευάζει μια αυτόνομη πραγματικότητα".
Χριστίνα Πετρηνού Ιστορικός τέχνης

Ημέρες και Ώρες Έκθεσης : ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΕΚΤΟΣ ΤΕΤΑΡΤΗΣ 18:00 ? 22:00