Η αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία θεάτρου χορού και άλλων τεχνών DameΒlanche, που δραστηριοποιείται στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη από το 1998, παρουσιάζει την παράσταση Ιουδίθ-αποχωρισμός από το σώμα του Howard Barker σε μετάφραση Έλσης Σακελλαρίδου και σκηνοθεσία Χρύσας Καψούλη.
Αποτελεί μια work in progress παρουσίαση του έργου που θα πραγματοποιηθεί στην κεντρική γκαλερί Skouze3 της Εύας Μαραθάκη (πλ. Αγ. Ειρήνης, Μετρό Μοναστηράκι, 2ος όροφος).
Το έργο καθιστά επίκαιρο το ιδεολόγημα της «πίστης»/ πράξης που αποσυντίθεται. Οι ηθοποιοί (ρόλοι) εναλλάσσονται συνεχώς έτσι ώστε το ζητούμενο να μην είναι η ταύτιση, δίνοντας έμφαση σε μια άλλη θεατρικότητα που είναι μέρος της έρευνας μας. Τη διάλυση του χώρου και του χρόνου θα διεγείρει η συνθήκη εικαστικής εγκατάστασης σε μια διάθεση μετάβασης από την εσωστρέφεια στην εξωστρέφεια.
Τίθεται πάντα το ερώτημα και την ίδια στιγμή αμφισβητείται το ιδεολόγημα ενός έθνους, ενός κατακερματισμένου λαού σε μια κοινωνία παγκοσμιοποίησης όπου αμφισβητούνται τα πάντα.
Συντελεστές:
Τίτλος έργου: Ιουδίθ- Αποχωρισμός απ’ το σώμα
Συγγραφέας: Howard Barker
Μετάφραση: Έλση Σακελλαρίδου
Σκηνοθεσία: Χρύσα Καψούλη
Δραματουργική Επεξεργασία: Χρύσα Καψούλη, Αλέξανδρος Μιστριώτης
Εγκατάσταση: Αντώνης Βολανάκης, Αλέξανδρος Μιστριώτης
Κοστούμια: Αντώνης Βολανάκης
Ερμηνευτές:
Υπηρέτρια: Michele Valley
Ολοφέρνης: Απόστολος Φράγκος
Ιουδίθ: Χρύσα Καψούλη
Θεατρολόγος - Βοηθός Σκηνοθέτη: Μελίνα Μαρκάκη
Διεύθυνση Παραγωγής: Γιάννης Γκουντάρας
Εκτέλεση Παραγωγής: Αριστοτέλης Σομπότης
Παραγωγή: DameBlanche
Χώρος: Skouze3 (πλ. Αγ. Ειρήνης, Μετρό Μοναστηράκι, 2ος όροφος)
INFO:
Για εννέα (9) μόνο παραστάσεις
από Τρίτη 15/12 έως 23/12/2009
Κεντρική γκαλερί Skouze3 Εύας Μαραθάκη
(πλ. Αγ. Ειρήνης, Μετρό Μοναστηράκι).
Λόγω του ιδιαίτερου χώρου της γκαλερί και του περιορισμένου αριθμού θέσεων είναι απαραίτητη η κράτηση των θέσεων στο 6977426273.
Διάρκεια της παράστασης: 75 λεπτά
Η DameBlanche επιχορηγήθηκε από το Ε.ΚΕ.ΘΕ.Χ για το έτος 2008- 2009.
Λίγα λόγια για την Ιουδίθ
Πρόκειται για τη γνωστή βιβλική ιστορία της Ιουδίθ και του Ολοφέρνη που αναφέρεται στα Απόκρυφα και που έχει αποτελέσει αγαπημένο θέμα αναπαράστασης στην ιστορία της δυτικής ζωγραφικής.
Ο ίδιος ο συγγραφέας αποκαλύπτει ότι εμπνεύσθηκε για να γράψει το έργο του από τον σχετικό πίνακα της Ιταλίδας αναγεννησιακής ζωγράφου Αρτεμισίας Τζεντιλένσκι, στη ζωή της οποίας στήριξε και ένα προηγούμενο θεατρικό του έργο τις Σκηνές από μιαν εκτέλεση (έργο που σκηνοθέτησε για την ελληνική σκηνή ο Κων/νος Αρβανιτάκης). Η αντίφαση που απεικονίζεται στον πίνακα της Τζεντιλένσκι ανάμεσα στην απαράμιλλη ομορφιά της Ιουδίθ και στην αγριότητα της σκηνής της δολοφονίας του Ολοφέρνη οδήγησαν τον Μπάρκερ να συνθέσει ένα έργο όπου το προσωπικό ερωτικό στοιχείο και ο πόθος της ηδονής συμπλέκονται με την επιτακτική πολιτική πράξη της εξουδετέρωσης του άσπονδου εχθρού.
Στο έργο του Μπάρκερ ο Ολοφέρνης μετατρέπεται σε φιλόσοφο του θανάτου και η Ιουδίθ προτάσσει την προσωπική ερωτική της επιθυμία στην πολιτική της αποστολή, δημιουργώντας μια κατάσταση λυρισμού, πάθους, έντασης και προσμονής. Η αβεβαιότητα και η ένταση της προσμονής ανάμεσα στο ερωτικό ζευγάρι ενισχύονται και περιπλέκονται ακόμη περισσότερο με την εισαγωγή από τον Μπάρκερ ενός τρίτου προσώπου, μιας υπηρέτριας που συνοδεύει την Ιουδίθ στη φονική της αποστολή.
Η υπηρέτρια παίζει με απόλυτη μαεστρία τον υποκριτικό ρόλο μιας ζενικής δούλας, ενώ πότε ύπουλα πότε στα ίσια ωθεί την Ιουδίθ στην πράξη της εκτέλεσης. Πρόκειται για ένα τρίγωνο εξουσίας που παίζει το ανελέητο παιχνίδι του επί σκηνής μέχρι που η καταλυτική μορφή της υπηρέτριας/ υποβολέα οδηγεί την Ιουδίθ, χαμένη στην ερωτική της σαγήνη, στην εκτέλεση της μοιραίας πράξης.
Στη συνέχεια η Εβραία ηρωίδα εξακολουθεί να ανθίσταται στη μεταμόρφωση της σε πολιτικό σύμβολο της πατρίδας της και προσπαθεί να συνευρεθεί ερωτικά με το αποκεφαλισμένο, κατατροπωμένο σώμα του εχθρού. Με την αποτυχία της συμβολικής αυτής πράξης η Ιουδίθ αντιλαμβάνεται τις πολιτικές συνέπειες της φονικής πράξης της και θρηνεί στην έξοδο της την αλλοτρίωση του σώματος της και της προσωπικής της επιθυμίας από την πολιτική βούληση του κράτους του Ισραήλ.