Εγκαίνια αναδρομικής του Plossu στο Μουσείο Φωτογραφίας

03.12.2007
Εγκαινιάστηκε στο πλαίσιο του 48ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης η πρώτη αναδρομική έκθεση του κορυφαίου Γάλλου φωτογράφου Bernard Plossu στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.
Εγκαινιάστηκε στο πλαίσιο του 48ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης η πρώτη αναδρομική έκθεση του κορυφαίου Γάλλου φωτογράφου Bernard Plossu στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.

Το έργο του Bernard Plossu, όπως συγκροτήθηκε μέσα από τα χιλιόμετρα που διένυσε στα ατέλειωτα ταξίδια του, περιέχει στοιχεία αναμφισβήτητα κινηματογραφικά... Το σημείο που τον δένει με το σινεμά είναι ότι μπορεί να υπαινίσσεται την απουσία, να δίνει ρυθμό στην αφήγηση - ακόμη και εάν αυτή διαρκεί ένα καρέ - να φτιάχνει ιστορίες που αναζητούν τη συμμετοχή του θεατή.

Ο επιμελητής της έκθεσης Βαγγέλης Ιωακειμίδης αναφέρει:

«Σε μία αναδρομική έκθεση ο θεατής μπορεί να ανακαλύψει το κέντρο βάρους του συνολικού έργου, όπως του χαρίζεται μέσα από την πολυτέλεια του χρονικού ταξιδιού. Αυτό όμως που συμβαίνει εδώ, στις 150 φωτογραφίες της έκθεσης που παρουσιάζονται - εκ των οποίων πολλές είναι και ανέκδοτες - θα γινόταν ακόμη και αν η έκθεση περιελάμβανε ελάχιστα έργα.

Δεν υπάρχει κέντρο βάρους στο έργο του Plossu, γιατί ο Bernard Plossu είναι το έργο του: κάθε έργο αποτελεί απόφαση του χαρακτήρα του, όπως αυτός έχει σμιλευτεί και όπως βιώνει κάθε σκηνή που υπάρχει. Δεν υπάρχει ύφος γραφής το οποίο τελειοποιείται. Οι φωτογραφίες του είναι οι σημειώσεις της ζωής του.

«Νιώθω ότι το μοναδικό πράγμα που βρίσκεται πιο κοντά στο είδος φωτογραφίας που εγώ κάνω είναι η γραφή. Κρατώ σημειώσεις για οτιδήποτε βλέπω: πρόκειται για καλό συμπλήρωμα της εικονοπλασίας. Κι αυτό εξάλλου είναι η φωτογραφία: σημειώσεις. Το χειρότερο πράγμα που μπορείς να πεις για μια φωτογραφία είναι ότι μοιάζει σαν ζωγραφιά

Η χρήση βέβαια της λέξης «σημείωση» είναι παραπλανητική. Εδώ δεν πρόκειται για σημειώσεις που περιμένουν να επεξεργαστούν. Ο Plossu έχοντας βρει τη δική του φωνή καταφέρνει οι σημειώσεις του να αποτελούν έργα τέχνης. Αναφέρεται σε σημειώσεις, γιατί δεν ακολουθεί μία θεματική.

Ζει και βγάζει φωτογραφίες. Αυτό που εκτιμά κανείς είναι η ίδια σπάνια προσωπικότητά του, η οποία βλέπει έτσι τον κόσμο και έχει και το ταλέντο να τον συλλαμβάνει με μία κίνηση - φιλτράροντας και δημιουργώντας ταυτόχρονα. «Σημειώσεις» του από τα ταξίδια του στο Μεξικό, στην Αφρική, στην Ινδία, στην Καλιφόρνια, στο Νέο Μεξικό, στην Ευρώπη, στη Ν.Αμερική και στην Ελλάδα.

Σημειώσεις μιας ζωής ενός δημιουργού που μέσα στο βλέμμα του βρίσκεται ενσωματωμένη η σύνθεση, ο ρυθμός, η ανάγκη του να σκέφτεται, να αισθάνεται τον παλμό κάθε χορδής και να κατανοεί.»




BERNARD PLOSSU

Γεννιέται το 1945 στο Νότιο Βιετνάμ.

1958: Στη Σαχάρα με τον πατέρα του. Πρώτες φωτογραφίες με μια μηχανή Brownie Flash. Μύηση στην έρημο, στο ταξίδι.

1965-1966: Ζει και φωτογραφίζει στο Μεξικό. Από την παραμονή του εκεί θα γεννηθεί το Μεξικανικό Ταξίδι, που δημοσιεύεται δεκαπέντε χρόνια αργότερα.

1967-1977: Ζει στην Καλιφόρνια (ως μπήτνικ και χίππυ).

1975: Ταξίδια στην Αφρική: συνάντηση με τους νομάδες Πεούλ Μπορόρο στο Νίγηρα. Εφαρμόζει ένα λιτό φωτογραφικό ύφος, «χωρίς ύφος», με ένα φακό 50 χιλ. στερεωμένο σε μηχανή 35 χιλ.

1977-1985: Ζει στο Νέο Μεξικό, όπου γεννιέται ο γιος του Shane. Οριστική επιστροφή στη Γαλλία το 1985.

1987: Περιοδεύουσα έκθεση (έως το 1989) οργανωμένη στις Ηνωμένες Πολιτείες από τον Tim Eaton, με τίτλο The African Desert.

1988: Μεγάλο Κρατικό Βραβείο της Φωτογραφίας, Παρίσι.

1989-1992: Ζει στην Ανδαλουσία με τη νέα του σύζυγο, τη Francoise Nuñez, και τα παιδιά τους, Joaquim και Manuela.

1988: Αναδρομική έκθεση στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Κέντρο Ζωρζ Πομπιντού: Les Paysages Intermediaires (Τα Ενδιάμεσα Τοπία).Υποτροφία Villa Médicis Hors les Murs (Ινδία, Τουρκία, Μάλι).

1992: Εγκαθίσταται και ζει έκτοτε στην πόλη Σιοτά (κοντά στη Μασσαλία). Αναδρομική έκθεση, υπό την αιγίδα της AFAA και την επιμέλεια του Gilles Mora, η οποία περιοδεύει στην Ευρώπη (Σάλτζμπουργκ, Ίνσμπρουκ, Βαρκελώνη, Λισσαβώνα, Παρίσι).

1997: Αναδρομική έκθεση στο IVAM Instituto Valenciano de Arte Moderna της Βαλένθια (Ισπανία), υπό την επιμέλεια του Juan Manuel Bonet και του Josep Vicent Monzo.

1992-2005: Υλοποιεί φωτογραφικά πολυάριθμες ιδέες που αφορούν την Ευρώπη, τη Μεσόγειο και την περιοχή της Μασσαλίας.