Ο κόσμος της CoCa-Cola

18.07.2007
Για περισσότερα από 120 χρόνια, η Coca-Cola βάζει μέσα σε ένα μικρό γυάλινο μπουκάλι μια μοναδική και κρυφή συνταγή. Τώρα ήρθε η στιγμή να χωρέσει όλη την ιστορία της σε ένα μοναδικό μουσείο, που όχι μόνο φιλοξενεί σπάνια εκθέματα και στιγμιότυπα από την πορεία της στην Ιστορία, αλλά καμαρώνει και στην Ατλάντα σαν ένα από τα πιο σημαντικά αξιοθέατα της πόλης.

Από τον Γιάννη Παπαϊωάννου

Αν κάποιες πόλεις ξεχωρίζουν επειδή κρύβουν κάποια μεγάλα μυστικά τότε η Ατλάντα ξεχωρίζει επειδή είναι η πατρίδα ενός διάσημου αλλά καλοφυλαγμένου μυστικού: είναι η πατρίδα της Coca-Cola. Ιδιαίτερες συστάσεις δεν χρειάζονται για το διασημότερο αναψυκτικό του κόσμου, κι ενώ μερικά ακόμα ονόματα μπορούν να διεκδικήσουν λίγη από τη φήμη της πόλης (όπως το αρχηγείο του CNN ή το μεγαλύτερο ενυδρείο του πλανήτη, το Georgia Aquarium), η Ατλάντα παραμένει η γενέτειρα μιας συνταγής που έχει εξελιχθεί όχι απλά στο πιο γνωστό δροσιστικό προϊόν του πλανήτη, αλλά στη δεύτερη πιο αναγνωρισμένη λέξη διεθνώς (η πρώτη είναι το «ΟΚ»). Με τέτοιες σκέψεις να σε στέλνουν πίσω στην Ιστορία της πόλης, ξεκίνησε αυτό το ταξίδι στην πρωτεύουσα της Τζόρτζια, με προορισμό το «Νέο Κόσμο της Coca-Cola».

«Το New World of Coca-Cola είναι μια φυσική έκφραση όλων όσων αντιπροσωπεύει η Coca-Cola. Από το πώς φέρνουμε αυτό το προϊόν στην καθημερινή ζωή μέχρι αυτό που αντιπροσωπεύουμε ως επιχείρηση και φυσικά τη δέσμευσή μας για την ανανέωση, την απόλαυση και τη διασκέδαση.» Ο δίμετρος CEO της εταιρίας, Neville Isdell, κρατάει το γνωστό γυάλινο μπουκαλάκι στο χέρι του, πίνει μια γουλιά και ετοιμάζεται να συνεχίσει το λόγο του. Βρισκόμαστε στο πάρκο Pemberton Place, στην καρδιά του downtown της Ατλάντα, λίγα μέτρα από το Ολυμπιακό Πάρκο, και πίσω από τον πρόεδρο της εταιρίας στέκεται το New World of Coca-Cola. Αν και οι επισκέπτες περιμένουν να βουτήξουν στους παγωμένους από τον κλιματισμό διαδρόμους και στο memorabilia που κρύβει το μουσείο, καρτερικά ακούνε τον πρόεδρο να καλωσορίζει τον κυβερνήτη της Τζόρτζια, τη δήμαρχο της πόλης και τον αντιπρόεδρο της εταιρίας, για να κόψουν όλοι μαζί την κορδέλα των εγκαινίων.

Το να είσαι από τους πρώτους δημοσιογράφους και άρα πιο προνομιούχους επισκέπτες ενός τέτοιου μουσείου σου εξασφαλίζει μια έγκυρη αλλά συνάμα και πιο «απαιτητική» βόλτα. Η πρώτη αίσθηση που ένιωσα όταν πέρασα την πύλη ήταν γνώριμη. Οχι επειδή το θρυλικό λογότυπο έπαιζε παντού σε όλες τις γλώσσες του κόσμου ούτε γιατί η τεράστια πολική αρκούδα που σε υποδέχεται μου θύμισε μία από τις πιο καλοφτιαγμένες καρτούν διαφημίσεις, αλλά επειδή τα πάντα γύρω σου υπόσχονται ένα ταξίδι στο χρόνο ή μάλλον ένα ταξίδι σε αγαπημένες αναμνήσεις που όλοι λίγο πολύ έχουμε ζήσει συντροφιά με αυτό το προϊόν. Από το αρχικό Lobby όπου τα τεράστια έθνικ μπουκάλια σου ξυπνάνε τη δίψα μέχρι την πρώτη επαφή στο σκοτεινό χολ των αναμνήσεων, το New World of Coca-Cola αρχίζει να φανερώνει τον πλούτο του, χωρισμένο σε μικρότερα παραρτήματα, απ όπου η Ιστορία ξεδιπλώνεται μέσα από εκατοντάδες λογότυπα και διαφημιστικά πόστερ ενός προϊόντος που έχει φτάσει μέχρι και την πιο απομακρυσμένη γωνιά του κόσμου. Κάπου εκεί βρίσκονται οι αυθεντικές αφίσες του 1933 με τον Κλαρκ Γκέιμπλ και την Τζόαν Κρόφορντ να καμαρώνουν ως τα πρώτα κινηματογραφικά αστέρια που διαφήμισαν το προϊόν, ενώ λίγο πιο δίπλα στέκεται το «Ξυπόλυτο αγόρι» του Νόρμαν Ρόκγουελ, ένας πίνακας του 1931 που χρησιμοποιήθηκε για το ημερολόγιο της ίδιας χρονιάς. Στην επόμενη πόρτα σε περιμένει το «εργοστάσιο της ευτυχίας». Το «Ηappiness Factory» θεωρείται από τους ανθρώπους της Coca-Cola ίσως μία από τις πιο πετυχημένες διαφημιστικές καμπάνιες του προϊόντος. Αν το όνομα δεν σας λέει κάτι ιδιαίτερο, σκεφθείτε την πρόσφατη διαφήμιση που κάποιος ρίχνει το κέρμα και όσο περιμένει το μπουκάλι να πέσει βλέπουμε τι γίνεται μέσα στο «εργοστάσιο της ευτυχίας». Σε μια κινηματογραφική αίθουσα 250 θέσεων, το εργοστάσιο αποκαλύπτει τα μυστικά του. Μέσα σε 8 λεπτά έχεις μάθει τα ονόματα των ηρώων και το ρόλο που έχει ο καθένας για να μπορέσει κάθε μπουκάλι να φτάσει ακέραιο στον προορισμό του. Πρόκειται για τη διαφήμιση με τη μεγαλύτερη επίδραση στο κοινό παγκοσμίως. Η ξενάγηση στο μουσείο μπορεί μετά από την προβολή να εξελιχθεί όπως εσείς θέλετε. Μπορεί δηλαδή ένα εργοστάσιο εμφιάλωσης να μη φαίνεται τόσο ελκυστικό, αλλά μια βόλτα ανάμεσα σε ρομπότ που έχουν αναλάβει ένα δύσκολο έργο και σε σωλήνες που περνάνε μπουκάλια πάνω από το κεφάλι σου για να καταλήξουν στον καταναλωτή, σε περνάει αστραπιαία μέσα στο χρόνο από τη στιγμή που ο John Pemberton την έδινε για 5 σεντς το ποτήρι.

Και φτάνει η στιγμή που αναρωτιέσαι: «Ωραία όλα αυτά, αλλά πού κρύβεται η πραγματική τέχνη;» Στον πρώτο όροφο. Κάπου εκεί βρίσκονται έξι τεράστια έργα του Αντι Γουόρχολ, ίσως του πιο διάσημου καλλιτέχνη που πολλάκις δόξασε τη φόρμα του μπουκαλιού της Coca-Cola στο έργο του, ενώ πιο δίπλα στέκονται κι άλλα διάσημα έργα των Χάουαρντ Φίνστερ και Χάντον Σούντμπλομ. Λίγο πιο πέρα στάθηκα αρκετή ώρα. Στην οθόνη ενός υπολογιστή, ο κάθε επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να σχεδιάσει το δικό του μπουκάλι της Coca-Cola, να βάλει πάνω το όνομά του, να γράψει μια αφιέρωση και να τυπώσει το δημιούργημά του πάνω σε ένα πραγματικό μπουκάλι, που λαμβάνει λίγο πριν φύγει. Εννοείται, βέβαια, ότι ο δικός μου σχεδιασμός πήγε χαμένος, αφού επέλεξα να βάλω το μπουκάλι που ζωγράφισα στη χειραποσκευή μου, με αποτέλεσμα να μην μπορώ να το πάρω στο αεροπλάνο της επιστροφής και να μείνει για να ξεδιψάσει κάποιον υπάλληλο του αεροδρομίου της Ατλάντα.

Λίγο πριν το τέλος, σε περιμένει μια κινηματογραφική 4D περιπέτεια σε ειδικά σχεδιασμένη αίθουσα και μια ιστορία για την αναζήτηση της μυστικής συνταγής. Ενώ μόλις έχεις γλιτώσει από τα «εικονικά» τεράστια κουνούπια που σε κυνηγάνε, βγαίνεις στο περιβόητο testing lounge και αρχίζεις τις δοκιμές. Εκεί, μπορείς να δοκιμάσεις πώς είναι η Coca-Cola στην Ταϊλάνδη είναι διαφορετική, πιστέψτε με, να γευθείς της Fanta της Λατινικής Αμερικής, να καείς από άγνωστα «πιπεράτα» αναψυκτικά που έχει δημιουργήσει η Coca-Cola και στο τέλος να αφεθείς στον καταναλωτικό παράδεισο του Coca-Cola Store, όπου όλη η vintage Αμερική ξαναγεννιέται πάνω σε T-shirts και μπάλες του μπέιζμπολ.

Η βόλτα στο New World of Coca-Cola δεν κράτησε περισσότερο από μιάμιση ώρα. Φεύγοντας έμεινε στη σκέψη μου μια ερώτηση που είδα σε ένα γαλλικό πόστερ: «Θυμάσαι την πρώτη φορά που δοκίμασες Coca-Cola;» Αν και η απάντηση δεν ήταν τόσο ξεκάθαρη μέσα στο μυαλό μου, όταν βγήκα με τα δεκάδες αναμνηστικά από το μουσείο, θυμήθηκα, ξαφνικά, ότι το πρώτο πράγμα που αισθάνθηκα πιτσιρικάς όταν δοκίμασα την πρώτη μου γουλιά Coca-Cola ήταν μια πρωτόγνωρη γεύση που θέλεις να τη συνδέσεις για πάντα στη ζωή σου με τη χαρά. Κάπως έτσι, χαρούμενα, απόλαυσα ένα παγωμένο μπουκάλι Coca-Cola κάτω από τον καυτό ήλιο της Ατλάντα.