Η τελευταία φορά που τα μέλη των James είχαν βρεθεί μαζί στην ίδια σκηνή πριν από τη φετινή συμφιλίωση και επαναδραστηριοποίηση ήταν τον Δεκέμβριο του 2001 στην αποχαιρετιστήρια συναυλία τους στο Μάντσεστερ.
Εκτοτε ο τραγουδιστής του συγκροτήματος Τιμ Μπουθ διακήρυττε σε κάθε ευκαιρία ότι το ενδεχόμενο της επανασύνδεσης δεν περνά καν από το μυαλό του. Αυτό που περνούσε από το μυαλό του ήταν η σόλο καριέρα (σε συνεργασία με τον παραγωγό Λι Μάντι Μπέικερ και τον συνθέτη Κέβιν Κέριγκαν), η οποία απέδωσε το άλμπουμ Bone, οι σειρήνες του Χόλιγουντ (μετά μια σειρά ταχύρυθμων μαθημάτων ηθοποιίας βρέθηκε με τον μικρό ρόλο του μοχθηρού Κου Ζατς στο Batman begins και έπεται συνέχεια στο σίκουελ The dark knight) και η ενασχόλησή του με τον διαλογισμό, τη διδασκαλία της θεραπευτικής χορευτικής πρακτικής των πέντε ρυθμών και άλλα εναλλακτικά φιλοσοφικά ρεύματα. Στο μεταξύ η γυναίκα του Κέιτ τού χάρισε έναν δεύτερο γιο, τον Λούκα Μπλου, ο οποίος γεννήθηκε 15 χρόνια μετά τον πρωτότοκο Μπεν.
Ο μόνος που ήθελε να κρατήσει τους James ενεργούς παρά την αποχώρηση του Μπουθ ήταν ο Τζιμ Γκλένι. Η προσπάθεια έπεσε όμως στο κενό, καθώς οι Σαούλ Ντέιβις και Μάικλ Κούλας δεν έβλεπαν τον λόγο να υπάρχουν James χωρίς τη γνώριμη φωνή τους στο μικρόφωνο.
Τι μεσολάβησε, λοιπόν, και έπεισε τον Μπουθ ν αλλάξει γνώμη; Συνήθως τα κίνητρα πίσω από τέτοιου είδους επανασυνδέσεις είναι η κακή οικονομική κατάσταση των μελών, ο τραγουδιστής όμως των James δεν θα επέστρεφε ποτέ σε μια πραγματικότητα που είχε απορρίψει στο παρελθόν μόνο και μόνο για να φουσκώσει τις καταθέσεις του στην τράπεζα. «Υπάρχουν διάφοροι λόγοι που μ έπεισαν ότι αξίζει τον κόπο να επανασυνδεθούν οι James», διασαφηνίζει ο ίδιος.
«Ο βασικότερος είναι ότι είδα τον Τζιμ (Γκλένι) να ξαναβρίσκει την εσωτερική ισορροπία του. Είχε προβλήματα με τα ναρκωτικά και αυτός ο πατροπαράδοτος ροκ εν ρολ τρόπος ζωής που ακολουθούσε ήταν η κύρια αιτία για την ένταση η οποία επικρατούσε μέσα στο συγκρότημα. Χάρηκα τόσο πολύ που ο Τζιμ και ο Λάρι (Γκοτ) ήταν καλά, ώστε δεν μπορούσα να τους πω όχι όταν μου ζήτησαν να κάνουμε μια προσπάθεια να τα ξαναβρούμε. Από εκεί και πέρα, όταν συναντηθήκαμε, η πρόβα πήγε απίστευτα καλά και απλά συνεχίσαμε. Οταν διαλυθήκαμε, οι James ήταν μια δυσλειτουργική οικογένεια, αλλά δεν παύει να είναι η μπάντα που ήμουν μια ολόκληρη ζωή και είναι η δεύτερη οικογένειά μου. Αλλωστε, παρά τα προβλήματα που υπήρχαν, οι σχέσεις μας σε προσωπικό επίπεδο παρέμειναν φιλικές».
Εικόνες: Αυτό σημαίνει ότι πέρα από τις συναυλιακές υποχρεώσεις σας θα μπείτε στο στούντιο για να ηχογραφήσετε και νέο άλμπουμ;
Τιμ Μπουθ: Βέβαια. Ηδη να φανταστείς έχουμε στη διάθεσή μας γύρω στα 30 τραγούδια. Αν όλα πάνε καλά, πιστεύω ότι στις αρχές του 2008 θα έχουμε έτοιμη την καινούρια δουλειά για να βγει στα δισκοπωλεία.
Είναι αλήθεια ότι δουλεύεις παράλληλα και το σόλο άλμπουμ σου;
Ναι. Με τον Λι και τον Κέβιν, που με βοήθησαν και στο Bone. Το πιθανότερο είναι μάλιστα ότι οι δύο αυτές δουλειές θα κυκλοφορήσουν περίπου την ίδια περίοδο.
Δεν σε ανησυχεί από εμπορικής πλευράς να έχεις καινούριο υλικό σχεδόν ταυτόχρονα τόσο με τους James όσο και σόλο;
Οχι ιδιαίτερα. Εχω αναλάβει κάποιες ευθύνες τόσο απέναντι στους James όσο και απέναντι στα άτομα με τα οποία συνεργάζομαι όταν είμαι σόλο και δεν θα ήθελα να δώσω αφορμή σε κανένα από τα δύο μέρη να πουν ότι ρίχνω το βάρος προς τη μία ή την άλλη πλευρά.
Ακόμη κι έτσι δεν φοβάσαι ότι ο φόρτος της εργασίας που επωμίζεσαι μπορεί να λειτουργήσει σε βάρος της ποιότητας;
Ποτέ μου δεν φοβήθηκα την πολλή δουλειά. Ας πούμε ότι έχω μάθει να λειτουργώ κάτω από συνθήκες μεγάλης πίεσης.
Ο διαλογισμός και οι θεραπευτικές πρακτικές χορού με τα οποία ασχολείσαι θεωρείς ότι σε βοηθούν στις επαγγελματικές υποχρεώσεις σου;
Δεν ξεκίνησα τον διαλογισμό για να κάνω ευκολότερη τη δουλειά μου ως τραγουδιστή. Πολλοί φαντάζονται ότι πριν βγω στη σκηνή πέφτω στα γόνατα και αρχίζω τις ασκήσεις, αλλά τα πράγματα δεν είναι έτσι. Αυτό τον καιρό για την ακρίβεια είναι τόσο περιορισμένος ο χρόνος μου, που δεν μπορώ πραγματικά να αφιερωθώ σ' αυτά που έκανα παλιότερα. Από την άλλη πλευρά, δεν υπάρχει λόγος να με στηρίξει οτιδήποτε για να ασχοληθώ με τη μουσική. Ασχολούμαι με τη μουσική επειδή έχω τη φυσική ανάγκη να το κάνω. Γίνεται τόσο αυθόρμητα όπως το ρέψιμο. Είναι ο τρόπος που έχω για να εκφραστώ και να αντιληφθώ τι συμβαίνει γύρω μου.
Οταν αποχώρησες από τους James φοβήθηκες ότι υπήρχε ενδεχόμενο να τερματιστεί η καριέρα σου στη μουσική;
Η σκέψη που μου πέρασε από το μυαλό εκείνη την εποχή ήταν ότι έχω τελειώσει με το εμπορικό κομμάτι της μουσικής, όχι με την ίδια τη μουσική. Επίσης αισθάνθηκα ελεύθερος να κάνω πράγματα που ήθελα να κάνω από καιρό, αλλά δεν μπορούσα γιατί ένιωθα πάντα το βάρος της ευθύνης τού να βρίσκεσαι σ' ένα συγκρότημα και να ξέρεις ότι από σένα εξαρτώνται άλλα έξι άτομα. Ηθελα ν ασχοληθώ με την ηθοποιία και να γράψω ένα σενάριο. Πίστευα ότι και τα δύο χρειάζονταν πολύχρονη δουλειά, αλλά τελικά μου πήρε μόλις δύο χρόνια για να τα καταφέρω.
Ο Μόρισεϊ ήταν παλιότερα από τους πιο θερμούς υποστηρικτές των James και προσωπικός φίλος σου. Μιλάτε ακόμη;
Εχω πολλά χρόνια να τον δω. Οι σχέσεις μας ήταν όμως πολύ καλές και ξέρω ότι αν έπεφτε τυχαία ο ένας πάνω στον άλλο σήμερα, θα ήταν εξίσου καλές και σήμερα. Νομίζω ότι με έβλεπε σαν ένα καλόβολο, αγαθό πνεύμα. Συνηθίζαμε να κάνουμε βόλτες στα νεκροταφεία του Μάντσεστερ και άλλα τέτοια ενδιαφέροντα.
Είχατε την τύχη να σας κάνει παραγωγή ο Μπράιαν Ινο, ενώ οι REM για παράδειγμα το προσπαθούσαν για χρόνια χωρίς επιτυχία. Τι είναι εκείνο που τον κάνει τόσο ξεχωριστό στη δουλειά του;
Η ικανότητά του να έχει για παράδειγμα δέκα άτομα που μιλούν δέκα διαφορετικές γλώσσες σ' ένα στούντιο και παρ όλα αυτά να μπορεί να βάλει όλα αυτά τα άτομα να δουλέψουν αρμονικά για τον ίδιο στόχο. Και η απίστευτη κουλτούρα του. Μπορούσαμε να μιλάμε επί ώρες γύρω από ένα τραπέζι για τη γερμανική φιλοσοφία του 18ου αιώνα μ ένα ποτήρι κρασί στο χέρι.
Είσαι ευχαριστημένος από τα επίπεδα επιτυχίας που καταφέρατε με τους James ή ζηλεύεις τη μαζική απήχηση ονομάτων όπως οι Chilli Peppers ή οι RΕΜ;
Εξαρτάται από τη χρονική στιγμή που θα με πετύχεις. Είναι μερικές μέρες που σκέφτομαι τι θα συνέβαινε αν για παράδειγμα είχα δώσει το ΟΚ να κυκλοφορήσει το Sit down ως σινγκλ στην Αμερική κι ας είχε περάσει ένας χρόνος από τότε που βγήκε στη Μ. Βρετανία. Τότε είχα αρνηθεί, επειδή το θεώρησα κοροϊδία για τον κόσμο να τους σερβίρω ένα κομμάτι τόσο παλιό, αλλά σήμερα ξέρω ότι είχα άδικο. Ηταν το καλύτερο κομμάτι μας εκείνη την εποχή και θα γινόταν πιθανότατα και ο καλύτερος πρεσβευτής του υπόλοιπου υλικού. Αργότερα ανέλαβε ο Ντάνι Γκόλντμπεργκ τη Universal και ήρθε το τέλος. Ο Γκόλντμπεργκ μισούσε τους James.
Οι James
Δημιουργήθηκαν το 1981 στο Μάντσεστερ, όταν ο Πολ Γκίλμπερτσον επηρεασμένος από τις μετα-πανκ μπάντες της εποχής παρότρυνε τον φίλο του Τζιμ Γκλένι ν αγοράσει ένα μπάσο. Γρήγορα στο σχήμα εντάχθηκε ο Γκέιβαν Γουίλαν στα ντραμς και λίγο αργότερα ο Τιμ Μπουθ στα φωνητικά, τον οποίο τα υπόλοιπα μέλη συνάντησαν σε μια φοιτητική ντισκοτέκ. Η καριέρα των James ουσιαστικά ξεκίνησε το 1985, που κυκλοφόρησε το Hymn for a village. Η καταξίωση ήρθε όμως τη δεκαετία του 90, εποχή που το γκρουπ εξελίχθηκε σ' ένα από τα πιο σταθερά ονόματα της βρετανικής ποπ/ροκ σκηνής, παρά τις αρκετές αλλαγές στη σύνθεσή του. Τον Δεκέμβριο του 2001 ο Τιμ Μπουθ αποχώρησε από το συγκρότημα, όχι τόσο γιατί οι James αδυνατούσαν να επαναλάβουν την επιτυχία της ακμής τους (όταν κυκλοφόρησαν τα άλμπουμ Seven και Laid το 1992-93), αλλά επειδή οι σχέσεις του με τον μπλεγμένο όλο και περισσότερο στις διάφορες ουσίες Τζιμ Γκλένι είχε καταντήσει ανυπόφορη.
info
Οι James θα εμφανιστούν στο πλαίσιο του Fly Beeyond Festival μαζί με τους Air και την Τόρι Εϊμος την Τετάρτη 18 Ιουλίου στην αγορά του Ολυμπιακού Σταδίου.
Εισιτήρια προπωλούνται στα δισκοπωλεία Metropolis, σε όλα τα Village Cinemas και στο ticketnet.gr