Στην καλλιτεχνική φύση έχει προτεραιότητα η Τέχνη ή ο έρωτας; Πόσα είναι διατεθειμένος να θυσιάσει ο καλλιτέχνης; Πως προσδιορίζεται ο καλλιτέχνης και πως το έργο Τέχνης;
Ο θεατρικός οργανισμός Altra Terra μετά την πολύ επιτυχημένη, καλλιτεχνικά και εμπορικά, παρουσίαση της παράστασης «Τα Φτερά του Έρωτα» των Wim Wenders και Peter Handke, μέσα σ’ ένα λεωφορείο στους δρόμους της πόλης, συνεχίζει την περιήγηση της μέσα στους διαδρόμους της Τέχνης με «Το Άγνωστο Αριστούργημα» του Ονορέ ντε Μπαλζάκ, το οποίο θα παρουσιαστεί, από Παρασκευή 7 Σεπτεμβρίου έως και Κυριακή 30 Σεπτεμβρίου 2007 στο Μουσείο Μπενάκη (Κουμπάρη 1, Κολωνάκι) για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων.
Για πρώτη φορά, ένα μουσείο ανοίγει τις πόρτες και όλες τις αίθουσές του, σε μία περιήγηση με τη μορφή θεατρικού δρώμενου. Συνδυάζοντας ένα πολυάριθμο σύνολο ηθοποιών με τη σύγχρονη τεχνολογία και διάφορες μορφές τέχνης -από τη λογοτεχνία μέχρι τη ζωγραφική και από τη μουσική μέχρι τον κινηματογράφο-, ο σκηνοθέτης Γρηγορης Χατζακης, κάνει μια αναδρομή στην Τέχνη προσεγγίζοντας σχεδόν όλα τα καλλιτεχνικά ρεύματα.
Κινητήριος δύναμη αυτής της διαδρομής το μυθιστόρημα του Ονορέ ντε Μπαλζάκ «Το Άγνωστο Αριστούργημα», το οποίο θίγει διαχρονικά ερωτήματα σχετικά με την Τέχνη μέσα από την συνάντηση τριών ζωγράφων. Ο μεγάλος σε ηλικία και κύρος ζωγράφος Φρενχόφερ, αποτελεί πηγή γνώσης και έμπνευσης για τους νεαρότερους ζωγράφους. Ο Φρανσουά Πορμπύς, νεαρότερος σε ηλικία, αν και ήδη αναγνωρίσμενος ζωγράφος της Αυλής της Μαρίας των Μεδίκων, εμφανίζεται να θεωρεί τον Φρενχόφερ «δάσκαλο» και καθοδηγητή του την ίδια στιγμή που ο φτωχός νεοφώτιστος Νικολά Πουσσέν, αργότερα κύριος εκφραστής του γαλλικού κλασικισμού, κάνει τα πρώτα του βήματα.
Μια γυναίκα, η Ζιλέτ, ο καταλύτης της ιστορίας, γίνεται η έριδα ανάμεσα στην ματαιοδοξία και τον έρωτα όταν ένα εκπληκτικό «κρυφό» δημιούργημα μπορεί να πάρει τη θέση της στη ζωή του καλλιτέχνη.
«Το Άγνωστο Αριστούργημα» γράφτηκε το 1831 και εκδόθηκε για πρώτη φορά στην επιθεώρηση «L’ Artiste» σε δύο μέρη, το πρώτο με τίτλο «Μαιτρ Φρενχόφερ» και το δεύτερο ως «Κατρίν Λεσκώ». Στο διήγημα ο Μπαλζάκ εκθέτει, ουσιαστικά, τις απόψεις του για την Τέχνη και επηρεάζει σημαντικά μερικούς από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες του 19ου και 20ου αιώνα. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι ο Πάμπλο Πικάσσο, 100 χρόνια περίπου μετά τη συγγραφή του βιβλίου, στα μέσα της δεκαετίας του 1930, εγκαταστάθηκε στο μέγαρο όπου διαδραματίζεται η ιστορία όπου και ζωγράφισε την Guernica.
Συντελεστές :
Σύλληψη - Σκηνοθεσία: Γρηγόρης Χατζάκης
Θεατρική Προσαρμογή: Γρηγόρης Χατζάκης
Σκηνογραφική Επιμέλεια: Δανάη Χατζάκη
Σχεδιασμός Φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης
Κινησιολογική Επιμέλεια: Έλενα Γεροδήμου
Πρωτότυπη Μουσική: Neon
Live DJ Set: Elmyr
Μουσική Επιμέλεια: DJ Bluebox
Eπιμέλεια Animation: Βαγγέλης Χριστοδούλου
Επιμέλεια Μαλλιών: Βαγγέλης Χατζής
Παίζουν:
Κλέων Γρηγοριάδης, Μάκης Μπενάκης, Ρόζα Προδρόμου & 15 ακόμη ηθοποιοί.
Στην καλλιτεχνική φύση έχει προτεραιότητα η Τέχνη ή ο έρωτας; Πόσα είναι διατεθειμένος να θυσιάσει ο καλλιτέχνης; Πως προσδιορίζεται ο καλλιτέχνης και πως το έργο Τέχνης;