ΧΡΑΑΑΤΣ! Μόδα από χαρτί!

02.03.2007
Με κεντρικό πυρήνα τη συλλογή της ATOPOS από αμερικανικά φορέματα μιας χρήσης της δεκαετίας του ’60, η έκθεση «ΧΡΑΑΑΤΣ! Μόδα από χαρτί» εισάγει τους επισκέπτες σ’ ένα αντικείμενο άγνωστο στο ευρύ κοινό. Έχοντας ως σημείο εκκίνησης την έρευνα της ATOPOS για τα εναλλακτικά ενδυματολογικά υλικά, η έκθεση επικεντρώνεται στο χαρτί και τα υλικά νέας τεχνολογίας που μιμούνται τις ιδιότητές του.
Με κεντρικό πυρήνα τη συλλογή της ATOPOS από αμερικανικά φορέματα μιας χρήσης της δεκαετίας του ’60, η έκθεση «ΧΡΑΑΑΤΣ! Μόδα από χαρτί» εισάγει τους επισκέπτες σ’ ένα αντικείμενο άγνωστο στο ευρύ κοινό. Έχοντας ως σημείο εκκίνησης την έρευνα της ATOPOS για τα εναλλακτικά ενδυματολογικά υλικά, η έκθεση επικεντρώνεται στο χαρτί και τα υλικά νέας τεχνολογίας που μιμούνται τις ιδιότητές του.

Το «ΧΡΑΑΑΤΣ!» εξετάζει τη χρήση του χαρτιού στη σύγχρονη μόδα μέσα από την τέχνη, τη διαφήμιση, τα βίντεο, τις επιδείξεις μόδας και τις ίδιες τις δημιουργίες μερικών από τους πιο καινοτόμους σχεδιαστές της εποχής μας. Παράλληλα, υπογραμμίζει τον εφήμερο και εύθραυστο χαρακτήρα των χάρτινων ενδυμάτων, αντιπαραθέτοντας τη σύγχρονη μόδα με χάρτινα ενδύματα χωρών με παράδοση στη χρήση του χαρτιού, όπως η Ιαπωνία, η Κίνα ή οι χώρες του Ισημερινού.

Η έκθεση έχει σχεδιαστεί με προοπτική να αλλάζει σταθμούς, αντικείμενα, σκηνογραφία και οπτική. Για την πρώτη παρουσίαση της στην Αθήνα, η ATOPOS σχεδίασε τρεις διαφορετικούς χώρους. Σε συνεργασία με το Normal Studio από το Παρίσι, δημιούργησε την «Έκρηξη χρωμάτων» και το «Εργαστήριο», και με το αρχιτεκτονικό γραφείο Metamorfossis στην Αθήνα, τον «Χάρτινο κόσμο». Στην «Έκρηξη χρωμάτων», μέρος της συλλογής της ATOPOS από χάρτινα φορέματα του ’60, παρουσιάζεται σε ειδική εγκατάσταση στη γυάλινη όψη του κτηρίου. Η παρουσίαση πλαισιώνεται ηχητικά από τη σύνθεση του Γιάννη Κυριακίδη «Paperdelic».

Στον εκθεσιακό χώρο του 1ου ορόφου, η ομάδα της ATOPOS υποδέχεται το κοινό σ’ ένα «Εργαστήριο», όπου η συντήρηση των αντικειμένων και η τεκμηρίωση των νέων αποκτημάτων της συλλογής συνυπάρχουν με τα εκθέματα. Η ενορχήστρωση των λεπτομερειών που συνθέτουν την προετοιμασία μιας έκθεσης γίνεται εν τέλει μια «έκθεση σε εξέλιξη» και ο εκθεσιακός χώρος μετατρέπεται σε χώρο έρευνας και παρουσίασης.

Οι πάγκοι εργασίας γίνονται επιφάνειες έκθεσης, τα έπιπλα αρχειοθέτησης γίνονται προθήκες, δίνοντας τη δυνατότητα της διαρκούς εναλλαγής των αντικειμένων της ATOPOS δίπλα σε εκθέματα από διάφορες συλλογές του κόσμου. Το Fragile dress του Άντυ Γουόρχολ από το Brooklyn Museum της Νέας Υόρκης, το Starburst του Issey Miyake, η δημιουργία Fashion Algebra της Anna Piaggi, δημιουργίες των John Galliano, A.F. Vandevorst, Bernhard Willhelm, Hussein Chalayan, Kosuke Tsumura, Walter Van Beirendonck, Dirk Van Saene, Martin Margiela, κ.ά. εκτίθενται δίπλα σε χάρτινα ενδύματα από την Ιαπωνία ή την Κίνα, χάρτινες δημιουργίες από το Νεπάλ, ενδύματα υγειονομικής και βιομηχανικής χρήσης και βίντεο.

Ειδική ενότητα αποτελούν οι πρωτότυπες δημιουργίες, αναθέσεις της ATOPOS σε σχεδιαστές μόδας και καλλιτέχνες, που πραγματοποιήθηκαν με χρήση φορεμάτων από τη δεκαετία του ’60. Οι δημιουργίες αυτές υπογράφονται, μεταξύ άλλων, από τους Robert Wilson, Bas Kosters, Γιώργο Ελευθεριάδη, Ειρήνη Μίγα, Michael Cepress, Άγγελο Πλέσσα, Γιάννη Βαρελά, Βασίλη Μπαρμπαρίγο. Τέλος, ο «Κόσμος του χαρτιού» στο 2ο όροφο είναι ένας ειδικά διαμορφωμένος χώρος προβολής δύο πρωτότυπων βίντεο του Βρετανού Marcus Tomlinson, των Breath και Pen to Paper.


Η έκθεση συνοδεύεται από εικονογραφημένο κατάλογο, στον οποίο κείμενα μιας ομάδας ειδικών αναλύουν τις διαφορετικές πτυχές της σχέσης του χαρτιού με το ένδυμα. Στο πρώτο μέρος, ο επιμελητής της έκθεσης Βασίλης Ζηδιανάκης προτάσσει έναν εικαστικό πρόλογο με την ονομασία «Η χάρτη» (φύλλο χαρτιού στα αρχαία ελληνικά). Η εικαστική αυτή σύνθεση καλεί τους αναγνώστες να απολαύσουν τις χάρτινες δημιουργίες της έκθεσης που αντιπαραβάλλονται με εικαστικές αναφορές από ένα ευρύτερο φάσμα της ιστορίας της μόδας.

Στη συγγραφή του καταλόγου έχουν συμβάλει με κείμενά τους οι: Christina Leitner (καθηγήτρια στο Arts University Linz), Alexandra Palmer (επιμελήτρια στο Τμήμα Μόδας του Royal Ontario Museum), Μυρσίνη Πήχου (επιμελήτρια της συλλογής της ATOPOS), Κυριακή Λέντζη (συντηρήτρια αρχαιοτήτων και έργων τέχνης), Λύδια Καμίτση (καθηγήτρια Αρχαιολογίας της Μόδας στη Σορβόννη), Kaat Debo (επιμελήτρια στο Μουσείο Μόδας της Αμβέρσας), και Akiko Fukai (διευθύντρια του Kyoto Costume Institute).