Ο Παρθενών και η Δυτική Ζωφόρος: Αποκατάσταση και Συντήρηση

15.05.2001
Το Ελληνικό Ιδρυμα Πολιτισμού και το Μουσείο Mimara παρουσιάζουν στο Ζάγκρεμπ την έκθεση "Ο Παρθενών και η Δυτική Ζωφόρος: Αποκατάσταση και Συντήρηση" με αφορμή την επίσημη επίσκεψη του Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας, κ. Κωνσταντίνου Στεφανόπουλου στην Κροατία.
Το Ελληνικό Ιδρυμα Πολιτισμού και το Μουσείο Mimara παρουσιάζουν στο Ζάγκρεμπ την έκθεση "ο Παρθενών και η Δυτική Ζωφόρος: Αποκατάσταση και Συντήρηση" με αφορμή την επίσημη επίσκεψη του Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας, κ. Κωνσταντίνου Στεφανόπουλου στην Κροατία.
Τα εγκαίνια θα γίνουν στις 24 Μαΐου και η έκθεση θα παραμείνει ανοιχτή για το κοινό έως τις 17 Ιουνίου. Εκτίθεται η Δυτική Ζωφόρος - εκμαγείο από τεχνητό μάρμαρο κατασκευασμένο από μήτρες των αρχών του 19ου αιώνα που υπάρχουν στο Βρετανικό Μουσείο. Η ζωφόρος αποτελείται από 16 τεμάχια ύψους ενός μέτρου και συνολικού μήκους 21,2 μέτρων και κατασκευάστηκε με δαπάνες του ΕΙΠ. Το εκμαγείο συμπληρώνουν αρχιτεκτονικά σχέδια με κατόψεις, αναπαραστάσεις, αποτυπώσεις των Μανόλη Κορρέ, Ν. Τογανίδη, Κ. Ζαμπά, Π. Κουφόπουλου, προπλάσματα, εκμαγεία, φωτογραφίες και άλλα τεκμήρια που αφηγούνται την ιστορική πορεία του μνημείου - συμβόλου της Αθηναϊκής Δημοκρατίας, την αρχαιολογική έρευνα, τα αναστηλωτικά προγράμματα και τα έργα συντήρησης που δέχτηκε και δέχεται ο Παρθενώνας.
Η έκθεση αυτή αποτελεί τμήμα της μεγάλης έκθεσης Παρθενών Αρχιτεκτονική και Συντήρηση που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το φθινόπωρο του 1966 στην Οζάκα της Ιαπωνίας και απέσπασε εγκωμιαστικές κριτικές από τα ιαπωνικά μέσα ενημέρωσης. Οργανώθηκε σε συνεργασία με την Επιτροπή Συντηρήσεως των Μνημείων της Ακρόπολης. Περιλαμβάνει μια επιλογή τεκμηρίων από το έργο έρευνας, αναστήλωσης και συντήρησης που συντελείται στην Ακρόπολη, και αναδεικνύει την πιο πρόσφατη (1993) δραστική παρέμβαση που έγινε στον Παρθενώνα: την απομάκρυνση της Δυτικής Ζωφόρου, του τελευταίου μεγάλου καλλιτεχνικού συνόλου που είχε παραμείνει επί του ναού. Παρουσιάζει επίσης την έρευνα για την ανακάλυψη μιας ασφαλούς μεθόδου αβλαβούς καθαρισμού της γλυπτικής επιφάνειας του μαρμάρου από τους ρύπους.
Το κοινό της έκθεσης αντιλαμβάνεται ότι η σημερινή ερείπωση και φθορά του μνημείου είναι αποτέλεσμα ανθρωπίνων κυρίως ενεργειών και λιγότερο της αντοχής του. Με σύμμαχο το χρόνο και τα φυσικά φαινόμενα, αλλά με εχθρό τον άνθρωπο, ο Παρθενώνας δέχτηκε ανεπανόρθωτους τραυματισμούς.