Με την ευκαιρία των 120 χρόνων από τη γέννηση του Giorgio de Chirico (10 Ιουλίου 1888) και των 30 από το θάνατό του (20 Νοεμβρίου 1978), η έκθεση 'Ο GIORGIO DE CHIRICO ΚΑΙ ΟΙ ΜΟΥΣΕΣ ΤΟΥ' στο Μουσείο Μπενάκη σηματοδοτεί την πρώτη σε βάθος ανάλυση της προσωπικής και καλλιτεχνικής σχέσης του ζωγράφου με τις γυναίκες.
Μαζί με το συνοδευτικό κατάλογο διερευνούν μια από τις πηγές έμπνευσής του, δηλαδή τις πραγματικές και ιδεατές Μούσες (παραδοσιακές, μυθολογικές και αθάνατες), οι οποίες συντρόφευσαν τον de Chirico, καθόλη τη διάρκεια της προσωπικής και καλλιτεχνικής του Μεταφυσικής Οδύσσειας (περ. 1910-1978).
Η αιώνια και συνεχώς εξελισσόμενη αρμονική σχέση του δημιουργού με τη μυθολογική μορφή της Αριάδνης (την αληθινή Μούσα του - το κλειδί του μεταφυσικού Διαφωτισμού και της Γνώσης) εξετάζεται παράλληλα με τις σημαντικότερες γυναικείες μορφές της ζωής του, συμπεριλαμβανομένης της μητέρας του και των δύο συζύγων του, Raissa Gourevich και Isabella Far Pakszwer.
Μελετώντας διαφορετικά σύνολα έργων και τεχνοτροπικές περιόδους, η έκθεση σκιαγραφεί την εικονική μεταμόρφωση της Αριάδνης, καθώς αυτή σταδιακά προσλαμβάνει τη φυσική όψη των πραγματικών Μουσών του de Chirico. Η βαθμιαία μυθολογική και μεταφυσική «μετουσίωσή» της, οδηγεί στον παρόμοιο εξανθρωπισμό της Αριάδνης, η οποία μετατρέπεται σε μια ζωντανή και αληθινή γυναίκα του εικοστού αιώνα.
Η έκθεση που αποτελείται από 100 έργα από τη συλλογή του Fondazione Giorgio e Isa de Chirico, την άλλοτε προσωπική συλλογή του Giorgio de Chirico, αναλύει την εικονογραφικά γοητευτική και ουσιαστικά περίπλοκη σχέση του ζωγράφου με τις γυναίκες στις ακόλουθες ενότητες:
1. Η Παραδοσιακή Μούσα με τη μορφή της Ζωγραφικής
2. Η Μυθολογική Μούσα με τη μορφή της Αριάδνης
3. Η Γήινη Μούσα με τη μορφή πραγματικών γυναικών
4. Η Αιώνια Μούσα με τη μορφή της Αθανασίας
Η επιλογή των έργων (περίπου 75 πίνακες ζωγραφικής, 15 σχέδια και ακουαρέλες και 10 γλυπτά) περιλαμβάνει έναν αριθμό τεχνοτροπικά αναγνωρίσιμων νέο-μεταφυσικών έργων του de Chirico (1960-1970), καθώς επίσης και κάποιων λιγότερο γνωστών και σπανίως εκτεθειμένων «παραδοσιακά» ζωγραφικών έργων, ανάμεσα στα οποία συγκαταλέγονται γυναικεία πορτραίτα του εικοστού αιώνα και γυμνά εμπνευσμένα από τον Rubens (1940-1950).
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Victoria Noel-Johnson
ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ: Ινστιτούτο Giorgio de Chirico-Βόλος, Ινστιτούτο Giorgio & Isa de Chirico-Ρώμη, Μουσείο Μπενάκη
ΤΟΠΟΣ: Κτήριο οδού Πειραιώς
ΠΟΤΕ: Μάρτιος - Ιούνιος 2009