Ψυχούλη: «Η αλληλεγγύη της μετριότητας στη χώρα μας - Όποιος βγει από τα ελληνικά σύνορα, θα σταδιοδρομήσει»

30.10.2015
Η πρώτη γυναίκα αρχιμουσικός που κατέγραψαν τα εγχώρια χρονικά πέθανε χθες και μαζί της έφυγε μάλλον και μια ολόκληρη εποχή στο ελληνικό κλασικό ρεπερτόριο.

Μία από τις περίφημες ρήσεις τής πάντα μαχητικής Λούλης Ψυχούλη (συνέντευξη Ελευθεροτυπία), ήταν:

«Η αλληλεγγύη της μετριότητας, παμπάλαιος θεσμός στη χώρα μας, εξακολουθεί να βασιλεύει και να θεριεύει. Αυτή καθορίζει το μέλλον των ταλαντούχων, αυτή αποφασίζει ποιος θα διακριθεί. Οποιος βγει από τα ελληνικά σύνορα, είναι βέβαιο πως θα σταδιοδρομήσει. Αρκεί να φύγει!».

Η Ψυχούλη ξεκίνησε τις σπουδές της στο Εθνικό Ωδείο, βρέθηκε όμως στη συνέχεια στο Παρίσι και στη Βιέννη -και στις δύο περιπτώσεις με διεθνείς υποτροφίες- όπου και πήρε διπλώματα Σύνθεσης και Αρχιμουσικού. Επέστρεψε στην Αθήνα το 1974 και, μαζί με τη σολίστ πιάνου Άννα Κουκουράκη, ίδρυσε το μη κερδοσκοπικό σωματείο Διεθνές Καλλιτεχνικό Κέντρο και το ομώνυμο Ωδείο Ατενέουμ (Athenaeum), στα οποία υπήρξε Πρόεδρος και Καλλιτεχνική Διευθύντρια αντιστοίχως έως τον θάνατό της.

Τιμήθηκε με το Βραβείο "Μαρίας Κάλλας" από την Ελληνική Ραδιοφωνία (1998), με το Βραβείο "Μαρία Κάλλας" στο Λος Άντζελες (1998) και με το Βραβείο «Απόλλων» από την Εταιρεία των Φίλων της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στην Ελλάδα. Όπως σημειώνει ο νυν καλλιτεχνικός διευθυντής της τελευταίας, κ. Μύρων Μιχαηλίδης, αμφότερα «αποτελούν μια μοναδική παρακαταθήκη για τις νέες γενιές λυρικών καλλιτεχνών παγκοσμίως».

Η κηδεία της αρχιμουσικού Λούλης Ψυχούλη θα γίνει το Σάββατο 31 Οκτωβρίου 2015 στις 12.00, στο 2ο Νεκροταφείο Αθηνών. Η οικογένειά της απηύθηνε έκκληση ώστε, αντί στεφάνων, να διατεθούν χρήματα υπέρ της "Κιβωτού του Κόσμου".

Διαβάστε την ανακοίνωση του Διεθνούς Καλλιτεχνικού Κέντρου και Ωδείου Athenaeum:

%PHOTO1%

To Διεθνές Καλλιτεχνικό Κέντρο και το Ωδείο Athenaeum με βαθειά θλίψη ανακοινώνουν το θάνατο της Αρχιμουσικού Λούλης Ψυχούλη, Ιδρύτριας και Προέδρου τους. Η Αρχιμουσικός που ίδρυσε στην Ελλάδα τους Διεθνείς Διαγωνισμούς Grand Prix Μαρία Κάλλας, και παρενέβη δυναμικά στον πολιτιστικό και πνευματικό χώρο υποστηρίζοντας νέους και καταξιωμένους καλλιτέχνες της κλασικής μουσικής, έφυγε σήμερα 29 Οκτωβρίου 2015.

Η εξόδιος ακολουθία θα ψαλλεί το Σάββατο 31 Οκτωβρίου 2015, στις 12:00, στο 2ο Νεκροταφείο Αθηνών. Η οικογένεια και οι συνεργάτες παρακαλούν αντί για στεφάνια να προσφερθούν δωρεές στην "Κιβωτό του Κόσμου". Το Ωδείο Athenaeum θα παραμείνει κλειστό το Σάββατο 31/10/2015.

Η Λούλη-Μαρία Ψυχούλη γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε πιάνο, αρμονία, αντίστιξη και φούγκα στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών από όπου αποφοίτησε το 1962 και στο Κονσερβατουάρ των Παρισίων, ως υπότροφος της Γαλλικής Κυβέρνησης (1962-1965), με καθηγητές τους Ζακ Février και Marguerite Long. Στη συνέχεια ως υπότροφος του Αυστριακού κράτους απέκτησε Δίπλωμα Σύνθεσης από το Κρατικό Κονσερβατόριο Βιέννης και δίπλωμα Αρχιμουσικού από τη Μουσική Ακαδημία της Βιέννης, το 1973, με καθηγητές τους Hans Swarovsky, Gustav Koslik, Franz Burkhart.
Πολύ σύντομα ξεκίνησε μια καριέρα ως συνοδός πιάνου σε διάφορες Όπερες στην Αυστρία, καθώς και προσκεκλημένος μαέστρος σε πολλές αίθουσες συναυλιών σε όλη την Ευρώπη.

Έχει πραγματοποιήσει πολυάριθμες εμφανίσεις με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και τη Συμφωνική Ορχήστρα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας στην Ελλάδα.

Το 1981 εμφανίζεται για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Αθηνών με Ορχήστρα του Θεάτρου Μπολσόι.

Ολοκληρώνοντας τις σπουδές της και επιστρέφοντας στην Αθήνα το 1974, ως η πρώτη γυναίκα αρχιμουσικός στην Ελλάδα, ίδρυσε μαζί με την σολίστ πιάνου Άννα Κουκουράκη το μη κερδοσκοπικό σωματείο Διεθνές Καλλιτεχνικό Κέντρο και το ομώνυμο Ωδείο Ατενέουμ (Athenaeum), στα οποία υπήρξε Πρόεδρος και Καλλιτεχνικός Διευθυντής αντιστοίχως έως σήμερα. Στο Διεθνές Καλλιτεχνικό Κέντρο Athenaeum συσπείρωσε γύρω της μία ξεχωριστή ομάδα προσωπικοτήτων από τη μουσική, την πολιτική και κοινωνική ζωή της χώρας, με κοινό ιδανικό την προσφορά στη μουσική παιδεία του τόπου και γενικότερα στην πολιτιστική του ανέλιξη. Σε αυτό το πλαίσιο ίδρυσε και καθιέρωσε τους ετήσιους Διεθνείς Μουσικούς Διαγωνισμούς της Ελλάδας για Πιάνο και Όπερα, Ορατόριο-Λιντ, οι οποίοι από το 1977, και ως ελάχιστο φόρο τιμής στην Μαρία Κάλλας αφιερώθηκαν στη μνήμη της, και από το 1994 απέκτησαν το μοναδικό στον κόσμο τίτλο «Grand Prix Μαρία Κάλλας στην Όπερα, Ορατόριο-Λιντ & Πιάνο», στο πλαίσιο της Unesco.

Το 2014, χρονιά που το Ατενέουμ έκλεισε τα 40 χρόνια του ξεκίνησε μία νέα περίοδος για τα σημαντικά και παγκοσμίου κύρους αυτά τα πολιτιστικά/καλλιτεχνικά γεγονότα με τον προγραμματισμό και διοργάνωση του 38ου Grand Prix Μαρία Κάλλας - Όπερα τον Οκτώβριο 2014 και του 39ου Grand Prix Μαρία Κάλλας - Πιάνο το Μάιο 2015.

Επίσης, με πρωτοβουλία της από το 1978 έως το 2009, θεσμοθέτησε μία ετήσια συναυλία αφιερωμένη στη μνήμη της Μαρίας Κάλλας, την ημέρα του θανάτου της (16 Σεπτεμβρίου), με τη συμμετοχή εξαιρετικών Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών. Σε αυτό το πλαίσιο και εκτός από τις άλλες συμμετοχές της, ως Μαέστρος, η Λούλη Ψυχούλη έχει διευθύνει στο Ηρώδειο τη Φιλαρμονική Χορωδία «Τζορτζ Ενέσκου» Βουκουρεστίου (Ηρώδειο 1982), την Ορχήστρα Μπαρόκ του Ατενέουμ με τη σύμπραξη μουσικών από Φιλαρμονικές Ορχήστρες Ευρώπης, τη Χορωδία της Κρατικής Φιλαρμονικής Ορχήστρας «Τρανσυλβανία» της Κλουζ (1997), τη Φιλαρμονική Χορωδία της Πράγας και τη Συμφωνική Ορχήστρα των Βαλκανικών Χωρών (2002) σε έργα Μότσαρτ, Βέρντι, Μπαχ κα.

Ακόμα, στο πλαίσιο του Ωδείου ATHENAEUM, που καταξιώθηκε αμέσως για το ζωογόνο πνεύμα που έφερε στη μουσική Παιδεία του τόπου, πρωτοστάτησε στη δημιουργία συμφωνικών και φωνητικών συνόλων όπως: Σύνολο μουσικής BAROQUE, Εργαστήρι Μελοδραματικής Αγωγής, Τετράφωνη χορωδία νέων, Παιδική χορωδία, Χορωδία Βυζαντινής Μουσικής και της Συμφωνικής Ορχήστρας Βαλκανικών Χωρών.

Τιμήθηκε με το Βραβείο Μαρίας Κάλλας με την Ελληνική Ραδιοφωνία (1998), με το Βραβείο Μαρία Κάλλας στο Λος Άντζελες (1998) και με το Βραβείο «Απόλλων» από την Εταιρεία των Φίλων της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στην Ελλάδα.

To Διεθνές Καλλιτεχνικό Κέντρο και το Ωδείο Athenaeum θα κρατήσουν πάντα ζωντανά το πνεύμα και τη μαχητικότητα της Λούλης Ψυχούλη για την ανέλιξη της πολιτιστικής και μουσικής ζωής της χώρας.