Πυγμαλίωνας: Τα φετίχ και οι εμμονές του καλλιτέχνη σε μία... όπερα

06.10.2015
Όπερα θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε στο θέατρο Πόρτα δια χειρός Πάρι Μέξη, που είναι ένας από τους πιο ευφάνταστους και καταξιωμένους δημιουργούς στο χώρο της όπερας. Ο λόγος για τον «Πυγμαλίωνα» του Ζαν-Φιλίπ Ραμώ.

Η Ομάδα μουσικού θεάτρου Ραφή, μετά την επιτυχημένη πορεία της όπερας «Сendrillon» της Pauline Viardot (σε πρώτη πανελλήνια παρουσίαση), στρέφει το βλέμμα της στο γαλλικό μπαρόκ με την όπερα-μπαλέτο "Pygmalion" του J.P. Rameau. Ο φόβος και το πάθος, η διαρκής αγωνία και τα αδιέξοδα του καλλιτέχνη μεταμορφώνονται σε ένα μπαρόκ οπερατικό κομψοτέχνημα από τον σημαντικότερο εκπρόσωπο του είδους.

Ο γνωστός μύθος του γλύπτη που ερωτεύεται την ίδια του τη δημιουργία μεταπλάθεται σε μια διήγηση για την επιθυμία, το ανικανοποίητο και το τίμημα που αξιώνει η εκπλήρωση των ονείρων. Η δράση μεταφέρεται στη χρυσή εποχή του Χόλυγουντ, των film noir και της ποτοαπαγόρευσης.

Τη σκηνοθεσία και τα σκηνικά σχεδιάζει ο Πάρις Μέξης, έργα του οποίου έχουν παρουσιαστεί στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών (Ιφιγένεια εν Αυλίδι του Γκλούκ), το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Θεοδώρα του Χέντελ), το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου (Το Έρημο Νησί του Χάυντν), κ.α.

Οι φωτισμοί του Γιώργου Τέλλου συνθέτουν ένα ατμοσφαιρικό decadent περιβάλλον: τα φετίχ και οι εμμονές του βασανισμένου καλλιτέχνη Πυγμαλίωνα παίρνουν σάρκα και οστά. Τη μουσική ερμηνεύει ένα gypsy jazz κουιντέτο, αποτελούμενο από σημαντικούς jazz και κλασικούς σολίστ, σε μια πρωτότυπη μεταγραφή από τον μαέστρο Μιχάλη Παπαπέτρου με τον αυτοσχεδιασμό, ως δομικό συστατικό του μπαροκ και της jazz, να βρίσκεται στον πυρήνα της νέας προσέγγισης. Τη χορογραφία, σε μια σύγχρονη ανάγνωση της οπερας- μπαλέτου, αναλαμβάνει η χορογράφος Ιωάννα Αποστόλου, γνωστή από τη συνεργασία της με την Αγγελική Στελλάτου και τη Yelp Dance Company.


ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ

Ο «Πυγμαλίωνας» είναι μια μονόπρακτη όπερα της κατηγορίας acte de ballet που έκανε πρεμιέρα στο Chateau de Fontainebleau στις 27 Αυγούστου του 1748, σε λιμπρέτο του

Μπαγιό ντε Σοβό, εμπνευσμένο από τις Μεταμορφώσεις του Οβίδιου. O γλύπτης Πυγμαλίωνας φιλοτεχνεί το γλυπτό μιας νεαρής γυναίκας, το οποίο και ερωτεύεται παράφορα. Ενώ η αγαπημένη του Σεφίζ τον εκλιπαρεί να επιστρέψει σ' αυτήν, εκείνος ζητάει από τη θεά του έρωτα να εμφυσήσει ζωή στο γλυπτό. Το άγαλμα ζωντανεύει, χορεύει και τραγουδά. Η θεά εκφράζει τον θαυμασμό της στην καλλιτεχνική ευφυΐα του Πυγμαλίωνα και την πίστη του στη δύναμή της.

Αυτό το ξεχασμένο για χρόνια μικρό αριστούργημα του Ραμώ– όπως άλλωστε και τα περισσότερα έργα του– έμειναν στην αφάνεια για ολόκληρο τον 19ο αιώνα και επανήλθαν στις ευρωπαϊκές όπερες μετά το 1903.

Σκηνοθεσία- Σκηνογραφία: Πάρις Μέξης

Μουσική διεύθυνση- ενορχήστρωση: Μιχάλης Παπαπέτρου

Χορογραφία: Ιωάννα Αποστόλου

Φωτισμοί: Γιώργος Τέλλος

Κοστούμια: Παύλος Θανόπουλος

Βοηθός σκηνοθέτη: Εύα Οικονόμου-Βαμβακά

Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας

Τραγουδούν οι:

Αναστασία Κότσαλη (Αmour)

Μάιρα Μηλολιδάκη (Cephise)

Λητω Μεσσήνη (Statue)

Δημήτρης Ναλμπάντης (Pygmalion)

Συμμετέχει η Εύα Οικονόμου-Βαμβακά

Μουσικοί: Σπύρος Ροντογιάννης (σοπράνο σαξόφωνο), Στέλλα Τσάνη (βιολί), Αντώνης Χατζηνικολάου (jazz κιθάρα), Γιώργος Αρνής (κοντραμπάσο), Μιχάλης Παπαπέτρου (πιάνο)

INFO:

Θέατρο Πόρτα: Μεσογείων 59, 115 26 Αθήνα τηλ.: 210 77 11 333

ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ

23/10, 24/10, 30/10, 31/10, 6/11, 7/11

ΗΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ

Παρασκευή και Σάββατο στις 21.15

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Κανονικό 15€

Φοιτητικό, AMEA, άνω των 65, Πολυτέκνων 10€

Ανέργων 8€

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

55λεπτά