Ο Κ. Κερεστετζής και η μυστική αναπνοή του Α. Όρους

31.12.2013
Την Παρασκευή 24 Ιανουαρίου 2014 στην Αίθουσα Τέχνης Γαβράς θα πραγματοποιηθούν τα εγκαίνια της ατομικής έκθεσης ζωγραφικής «ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ», του Κωνσταντίνου Κερεστετζή, η οποία θα διαρκέσει μέχρι το Σάββατο 8 Φεβρουαρίου 2014.

Ο Κωνσταντίνος Κερεστετζής μετά την διαμονή του στην Κωνσταντινούπολη και την ολοκλήρωση των έργων εκεί, επισκέφθηκε το Άγιον Όρος σε μια μακράς διάρκειας επίσκεψη, που κρατάει μέχρι σήμερα... Με αφορμή τη νέα του αυτή δουλειά, όπου αποτυπώνει στιγμές της μοναχικής ζωής, είχαμε μία συζήτηση μαζί του.

e-go: Τι θα δούμε στο « Άγιο Όρος»;

K. Κερεστετζής: Θα δούμε τα πρώτα έργα της νέας ενότητας έργων που ξεκινά με θέμα το Αγιον Όρος. Θα παρουσιάσω κάποια μοναστήρια, εσωτερικούς χώρους των μονών, όσο και πορτραίτα μοναχών. Είναι έργα που γίνανε σε δυο διαφορετικές περιόδους, το2012 και το 2013 βλέποντας το Όρος τόσο μέσα στο ανοιξιάτικο και καλοκαιρινό φως όσο και μέσα από στη χειμωνιάτικη ατμόσφαιρα του.

e-go: Πως εμπνευστήκατε μια έκθεση ζωγραφικής γύρω από το Άγιο Όρος; Τι είναι αυτό που σας «τράβηξε» σε αυτό;

K. Κερεστετζής: Δεν ξεκίνησε αυτή η σειρά όχι με σκοπό να γίνει κάποια έκθεση. Αυτό προέκυψε στη συνέχεια σαν αποτέλεσμα της ποιότητας και της ποσότητας από αυτήν την εργασία. Στο Όρος πήγα για προσωπικούς λόγους προσπαθώντας να βάλω μια τάξη μέσα μου που εκείνη τη περίοδο βρισκόμουν σε δύσκολη ψυχολογική κατάσταση. Η εκεί παραμονή μου με ωφέλησε βαθύτατα, ανάρρωσα θα έλεγα και η ζωγραφική μου μπόρεσε να ξαναβρεί το δρόμο της.

e-go: Μιλήστε μας λίγο για τη διαδικασία της δημιουργίας αυτής της έκθεσης.

K. Κερεστετζής: Μια έκθεση δε δύναται να εκφράσει το πλάτος και το βάθος που κρύβει μέσα της μια θεματική ενότητα σαν αυτή του Αγίου Όρους, διότι επρόκειτο για κάτι τόσο μεγάλο και ζωντανό που χρειάζεται πολύ δουλειά για να μπορέσει να προσεγγίσει κανείς το τι πραγματικά σημαίνει Όρος για αυτόν. Εδώ έχουμε το ξεκίνημα αυτής της περιπέτειας που με τη βοήθεια του Θεού εύχομαι να προχωρήσει σε βάθος.

e-go: Τι είναι αυτό που κρατάτε σαν πολυτιμότερο βίωμα μέσα σας από το Άγιο Όρος;

K. Κερεστετζής:Το πολυτιμότερο που μπορεί να βρει κανείς στο Αγιον Όρος είναι η νίψη, η νοερά προσευχή. Κάποιος παλιός γέροντας την αποκαλούσε ως τη μυστική αναπνοή του Όρους. Αυτό μπορεί να το πλησιάσει κανείς μόνο μέσα από τη ζωντανή και πνευματική επικοινωνία με τους μοναχούς γιατί αυτοί είναι που εργάζονται με τρόπο πρακτικό νυχθημερόν και γνωρίζουν τα μυστικά αυτής της εσωτερικής προσπάθειας του ανθρώπου προς αναζήτηση του θείου μέσα του.

e-go: Πως βιώνετε σαν άνθρωπος, αλλά και σαν καλλιτέχνης τη μοναχική ζωή; Θα μπορούσατε να την ασπαστείτε για όλη σας τη ζωή;

K. Κερεστετζής: Κοιτάξτε, έχει ενδιαφέρον το γεγονός ότι το Αγιον Όρος από μακριά είναι ένα βουνό, όσο πλησιάζεις φαίνονται τα μοναστήρια οι σκήτες και τα κελιά και αν πλησιάσεις περισσότερο βλέπεις του μοναχούς και αν πλησιάσεις ακόμα πιο πολύ βλέπεις τη πολύ μεγάλη ποικιλία με τη οποία ο κάθε μοναχός εννοεί την άσκηση και τη καλογερική ζωή και αυτό είναι πολύ φυσικό να συμβαίνει καθότι πρόκειται για κάτι ζωντανό και δυναμικό και όχι για κάτι στατικό και συμβατικό. Τώρα σαν ζωγράφος, αλλά και κάθε καλλιτέχνης θα έλεγα είναι υποχρεωμένος να αναζητήσει και να αναπτύξει τη δική του ασκητική, αλλιώς δε μπορεί να καρποφορήσει η τέχνη με τρόπο γνήσιο και ουσιαστικό.

e-go: Στοχεύετε κάπου εκθέτοντας τα έργα σας; Ποιος είναι ο απώτερος σκοπός σας;

K. Κερεστετζής: Πάντα το πρώτο και ουσιαστικότερο κίνητρο για τη παρουσίαση μιας σειράς έργων είναι η ανάγκη της επικοινωνίας του καλλιτέχνη με το κοινό του. Ένα έργο που δεν κοινωνείται είναι σαν να μην υπάρχει. Πάνω σε αυτή τη βάση λοιπόν με αφορμή αυτήν την έκθεση θα ήθελα να θυμίσω στους έλληνες ζωγράφους ότι υπάρχει και το Άγιον Όρος σαν τόπος άσκησης, περισυλλογής και καλλιτεχνικής δημιουργίας όπου η ψυχή βρίσκει πραγματικά μεγάλη ωφέλεια.

e-go: Τι πιστεύετε πως μπορούν να προσφέρουν τα έργα σας στον σύγχρονο Έλληνα που θα επισκεφθεί την έκθεση;

K. Κερεστετζής: Πρώτα από όλα προσδοκώ ότι θα τον τέρψουν αισθητικά και ψυχικά. Αν η τέχνη δεν μπορεί να εκπληρώσει αυτόν τον πρωταρχικό σκοπό τότε απέτυχε ως τέχνη.

Γεωργία Οικονόμου