Το Μουσείο «Jeu des Ρommes» στο Παρίσι παρουσιάζει την πρώτη μεγάλη ρετροσπεκτίβα του θρυλικού φωτογράφου Ρίτσαρντ Άβεντον, που γίνεται 4 χρόνια μετά τον θάνατό του, και περιλαμβάνει 270 έργα του (1946-2004).
Ο Ρίτσαρντ Άβεντον γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη από εβραιορωσική οικογένεια. Υστερα από κάποιες πρώτες φωτογραφήσεις που έκανε με τη «ρόλεϊφλεξ» κάμερα που του είχε χαρίσει ο πατέρας του, τον ανακάλυψε ο Αλεξέι Μπρόντοβιτς, ο διευθυντής του περίφημου «Χάρπερς Μπαζάαρ».
Το 1946, ο Άβεντον έστησε το δικό του στούντιο κι άρχισε να παίρνει φωτογραφίες και για άλλα περιοδικά, όπως η «Βογκ» και το «Λάιφ». Ήταν εκείνος που έδειξε πρώτος μοντέλα που εξέφραζαν συναισθήματα, γελούσαν, κινούνταν και δεν στέκονταν ανέκφραστα στην κάμερα σαν μαριονέτες.
Το 1966 ο Άβεντον μετακόμισε από το «Χάρπερς Μπαζάρ» στη «Βογκ». Την περίοδο αυτή έκανε δύο θρυλικά φωτό σετ για τους «Μπιτλς», χρησιμοποιώντας την τεχνική του σολαρίσματος.
Πορτρέτα καουμπόι
Είχε γίνει πλέον πολύ γνωστός στο χώρο, με αποτέλεσμα τα διάσημα ονόματα της σόου μπιζ να διαγκωνίζονται για το ποιος θα πρωτοέρθει στο στούντιό του να τον φωτογραφίσει με το χαρακτηριστικό μεγάλο «φορμά» των 8 επί 10.
Ομως η πιο ξακουστή του δουλειά ήταν τα πορτρέτα των καουμπόι, μεταλλωρύχων, περιπλανώμενων κι άλλων χαρακτήρων της Δυτικής Αμερικής, τα οποία συγκέντρωσε σε ένα βιβλίο με τίτλο «Στην αμερικανική Δύση».
Επρόκειτο για ένα πρότζεκτ διάρκειας 6 ετών, το οποίο θεωρείται σήμα κατατεθέν της τέχνης του πορτρέτου του 20ού αιώνα και το «μάγκνουμ όπους» του φωτογράφου. Ο Αβεντον επαινέθηκε για το ότι αντιμετώπισε τα άσημα μοντέλα του με την ίδια φροντίδα και αξιοπρέπεια με την οποία φωτογράφιζε τους μεγάλους σταρ.
Οπως έλεγε ο ίδιος: «Η φωτογραφία δεν είναι μια αναπαράσταση. Από τη στιγμή που ένα συναίσθημα ή ένα γεγονός έχει μετατραπεί σε φωτογραφία, παύει να είναι γεγονός και γίνεται μια άποψη».
Κείμενο Α.Σταμάτης
Επιμέλεια ΧΤσατσαράγκου