Ο Γκόγια συναντά τον Μπετόβεν στο Τελλόγλειο

30.09.2011
Οι "εκκωφαντικοί ήχοι δύο θαυμάσιων κωφών", συγκίνησαν τη διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, και δέχτηκε ασμένως να διαθέσει 211 χαρακτικά του Φρανσίσκο Γκόγια στη μεγάλη έκθεση "Γκόγια και Μπετόβεν", που φιλοξενεί από τις 19 Οκτωβρίου του 2011 και έως τις 29 Ιανουαρίου του 2012 το Τελλόγλειο Ιδρυμα Τεχνών του Α.Π.Θ.

Οι "εκκωφαντικοί ήχοι δύο θαυμάσιων κωφών", συγκίνησαν τη διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, και δέχτηκε ασμένως να διαθέσει 211 χαρακτικά του Φρανσίσκο Γκόγια στη μεγάλη έκθεση "Γκόγια και Μπετόβεν", που φιλοξενεί από τις 19 Οκτωβρίου του 2011 και έως τις 29 Ιανουαρίου του 2012 το Τελλόγλειο Ιδρυμα Τεχνών του Α.Π.Θ.

Στα 211 χαρακτικά που χωρίζονται σε τέσσερις ενότητες, "Καπρίτσια" (1799, 80 χαρακτικά), "Δεινά του Πολέμου" (1810-1820, 80 χαρακτικά), "Παροιμίες" (1819-1823, 18 χαρακτικά), "Ταυρομαχίες" (1816, 33 χαρακτικά), θα προστεθούν έξι ελαιογραφίες από το Μουσείο Καλών Τεχνών του Μπιλμπάο που δίνουν μια εικόνα για την εποχή και τη θεματογραφία ενός από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της Ισπανίας, που με το έργο του σφράγισε και καθόρισε την ευρωπαϊκή τέχνη στα τέλη του 18ου και στις αρχές του 19ου αιώνα.

Παράλληλα με τα έργα του Γκόγια, το Τελλόγλειο φιλοξενεί αυτόγραφα, έγγραφα, μικροαντικείμενα και ενθύμια του Μπετόβεν από το ομώνυμο μουσείο της Βόννης, καθώς ο Ναπολέων, ο Ουέλινγκτον, η ταραγμένη Ευρώπη, ο αγώνας για την ελευθερία, αποτελούν, όπως και στον Γκόγια, πηγές δημιουργικής έμπνευσης για έργα-σταθμούς για τη μετεξέλιξη της σύγχρονης μουσικής.

Οι δύο σύγχρονοι "τιτάνες" συνδέονταν με την ίδια τραγική μοίρα, ήταν κωφοί, και παράλληλα, χωρίς να συνυπάρξουν, πέθαναν με έναν χρόνο διαφορά, στα 1827 ο Μπετόβεν, στα 1828 ο Γκόγια.

"Είναι συγκινητικό το πόσο θετικά βλέπουν την Ελλάδα και τον πολιτισμό οι ξένοι. Για όλα τα έργα που ήρθαν από το εξωτερικό, δηλαδή από τα μουσεία του Μπιλμπάο και της Βόννης δεν μας ζητήθηκαν χρήματα για ενοίκιο και ήταν πολύ μειωμένα τα ασφάλιστρα, αφού όλοι αντιλήφθηκαν τα σοβαρά οικονομικά μας προβλήματα", ανέφερε χθες η καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης και γενική γραμματέας του Δ.Σ. του Τελλόγλειου Ιδρύματος Τεχνών, Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά, συμπληρώνοντας πως μετά τις εκθέσεις για τον Πικάσο, τον Μιρό και τον Τουλούζ Λοτρέκ -η επισκεψιμότητα σε αυτή την έκθεση ξεπέρασε τις 90.000 άτομα και τα έσοδα τις 45.000 ευρώ-, το Τελλόγλειο επανέρχεται με ένα μεγάλο αφιέρωμα σε σπουδαίους δημιουργούς της σύγχρονης τέχνης.

"Ο Γκόγια στο Τελλόγλειο" έχει κεντρικό θέμα το έργο του ώριμου καλλιτέχνη, του "πρώτου μοντέρνου ζωγράφου της εποχής μας", ο οποίος μετά την κώφωσή του αποτυπώνει με ξεχωριστό τρόπο στο έργο του την ανθρώπινη τραγωδία και γίνεται επίκαιρος, όσο ποτέ άλλοτε, αφού ασχολείται με την απάτη, τη διαφθορά, την αδικία, τη βλακεία, τον πόλεμο και τον θάνατο.

Οπως και οι προηγούμενες εκθέσεις, έτσι και αυτή, θα συνοδευτεί από πολυάριθμες παράλληλες εκδηλώσεις που θα σχετίζονται με το θέατρο, τη μουσική, τον χορό, τη λογοτεχνία, τον κινηματογράφο, την ιατρική, κ.ά. σε μουσεία και πολιτιστικούς χώρους της Θεσσαλονίκης.

Ο επιμελητής της έκθεσης, Παναγιώτης Μπίκας, σημείωσε ότι ο Γκόγια έκανε όλα τα χαρακτικά μόνος του, ενώ αναφέρθηκε ιδιαίτερα στις έξι ελαιογραφίες, ανάμεσά τους και το Πορτρέτο Νεαρής Γυναίκας, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη.

ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ Με στόχο να προσελκύσει τους νέους και όσο το δυνατόν περισσότερο κόσμο το Τελλόγλειο καθιερώνει γενική είσοδο -για την έκθεση "Γκόγια και Μπετόβεν", αλλά και για τις μόνιμες εκθέσεις του- 5 ευρώ, και 2,5 ευρώ για νέους μέχρι 32 ευρώ, ενώ φοιτητές, ΑΜΕΑ και άνεργοι θα μπαίνουν δωρεάν.
ΜΑΡΙΑ ΡΙΤΖΑΛΕΟΥ