Εξόχως ενδιαφέρον είναι το ρεπερτόριο του Από Μηχανής Θεάτρου και της Εταιρείας Θεάτρου Συν-Επί (+,Χ) για τη σεζόν που μας έρχεται (2011-2012).
Βαθιά επηρεασμένο από την εθνική κρίση που βιώνουμε, οι υπεύθυνοι του θεάτρου πιστεύουν πως το θέατρο είναι το ικανότερο όχημα που με οδηγό τη γλώσσα μπορεί να ενδυναμώσει την ελπίδα και την πίστη ότι υπάρχει μέλλον. Σ’ αυτή στηρίζονται η ιστορία, η παράδοση, ο πολιτισμός και συνεπώς η εθνική ταυτότητα.
Γι΄ αυτό το λόγο το ρεπερτόριο της θεατρικής σεζόν 2011-2012 περιορίζεται σε ένα άπαικτο στην Ελλάδα κλασικό έργο (Χένρικ Ίψεν), ένα σύγχρονο γαλλικό (Εμμανουέλ Νταρλέ) σε πρώτη παρουσίαση και τα υπόλοιπα είναι τρία σύγχρονα ελληνικά θεατρικά κείμενα σε πρώτη παρουσίαση και δύο σημαντικότατα νεοελληνικά λογοτεχνικά κείμενα των αρχών του εικοστού αιώνα στα πλαίσια των μελοδραματικών αναγνώσεων που εξελίσσονται και παρουσιάζονται θεατροποιημένα.
Αναλυτικότερα:
Γιώργος Βέλτσος, Ρημάζει
Πρώτη παρουσίαση
Ρημάζει, ζει-με-το-ρήμα, καταρρέει δηλαδή, αυτό. Διότι αυτό μιλά, και λέει ότι ρημάζει. Δεν υπάρχει το υποκείμενο, δεν γίνεται λόγος για το «εγώ», αυτό, ούτε αρσενικό ούτε θυληκό, χάνει προοδευτικά τη δύναμή του (ρημάζει), αλλά την ίδια στιγμή εμπαίζει τα διπολικά ζεύγματα γιατί αυτό ζει με το ρήμα. Ουδέτερο λοιπόν, όπως το νοεί ο Ρόναλντ Μπαρτ, μέσος όρος δηλαδή, ενεργητικό και παθητικό και συγχρόνως, διαρκώς μετέωρο σε ένα αέναο πήγαινε-έλα, ανάμεσα στο ελάχιστο και το ελάχιστο, εκείνη την (α)νυπαρξία που γίνεται ωστόσο πράξη γιατί ό,τι είναι πλέον δυνατό δεν είναι άλλο από εκείνο το «δεν είμαστε τίποτα, είμαστε το παν» που ψάλλει η Διεθνής και που τραγουδά με τον τρόπο του το Ρημάζει.
Το στοίχημα του Γιώργου Βέλτσου να υποστηρίζει σε όλα του τα κείμενα την απόσταση από τον τρεχούμενο ρεαλισμό και να εντοπίζει ποιητικά τη διαφυγή από τη σκηνή και την πράξη μέσα από έργα όπου ό,τι εγγράφεται δεν είναι το ίχνος της αντίθεσης ανάμεσα στην κατάφαση και την άρνηση, αλλά η διολίσθηση από παγιωμένα νοήματα και προκαταλήψεις.
Σκηνοθεσία Ρούλα Πατεράκη
Επιμέλεια σκηνικού χώρου Νίκος Αναγνωστόπουλος
Ο Χρόνης Μπότσογλου θα παραχωρήσει ένα έργο του για τις ανάγκες της παράστασης
Μουσική Γιώργος Κουμεντάκης
Ερμηνεύει ο Γιώργος Βέλτσος
Μέγαρο Μουσικής 20 Οκτωβρίου 2011
Από Μηχανής Θέατρο 21 -26 Οκτωβρίου 2011
Εμμανουέλ Νταρλέ. Την Τρίτη στο Σούπερ-Μάρκετ
Πρώτη παρουσίαση στην Ελλάδα
Η Μαρί-Πιέρ είχε χρόνια να εμφανιστεί στη γειτονιά της παιδικής της ηλικίας. Το πατρικό της σπίτι το εγκατέλειψε τότε που αποφάσισε να γίνει «αυτή καθεαυτή» και να απομακρυνθεί από το περιβάλλον που την ήξερε ως Ζαν-Πιέρ. Αλλά εδώ και λίγους μήνες η μητέρα της πέθανε, ο ηλικιωμένος πατέρας της έμεινε μόνος, και αυτό η Μαρί-Πιέρ δεν μπορούσε να το αγνοήσει. Αποφασίζει λοιπόν να αφιερώσει μια μέρα την εβδομάδα, συγκεκριμένα την Τρίτη, στη φροντίδα του πατέρα της. Εκτοτε κάθε Τρίτη επιστρέφει στο πατρικό της…
Το έργο θα εκδοθεί μαζί με επίμετρο από τις εκδόσεις Αιγόκερως
Μετάφραση Μήνα Πατεράκη
Σκηνοθεσία Κατερίνα Μπερδέκα
Σκηνικά-Κοστούμια Νίκος Αναγνωστόπουλος
Μουσική Δημήτρης Παπαλάμπρου
Χορογραφία Αντωνίνα Βλουτή
Φωτισμοί Τάσος Παλαιορούτας
Ερμηνεύει ο Φαίδων Καστρής
Πρώτη Παράσταση 10 Νοεμβρίου 2011
Κωνσταντίνος Χρηστομάνος – Το έργο του
Α’ Μέρος: Κωνσταντίνος Χρηστομάνος, Iστορία απλή και λυπητερή, «Κερένια κούκλα»
Η «Κερένια κούκλα» αφηγείται την ιστορία ενός ερωτικού τριγώνου, με ολέθρια κατάληξη. Ενα όμορφο παλικάρι, ο ξυλογλύπτης Νίκος, παντρεύεται μια μεγαλύτερή του γυναίκα, τη Βεργινία, η οποία αρρωσταίνει βαριά όταν αποβάλει. Μια όμορφη μικρούλα, η Λιόλια, έρχεται να βοηθήσει με τις δουλειές του σπιτιού, ο Νίκος την ερωτεύεται, η Βεργινία το αντιλαμβάνεται και καθώς είναι παράφορα ερωτευμένη με το Νίκο, πηγαίνει μια ώρα αρχύτερα στον τάφο. Ο Νίκος παντρεύεται τελικά τη Λιόλια, η οποία γεννά ένα παιδί ίδιο με τη Βεργινία, που γρήγορα πεθαίνει. Η συνέχεια της ιστορίας είναι ακόμα πιο σκοτεινή.
Διδασκαλία Ρούλα Πατεράκη
Σκηνικά-Κοστούμια Νίκος Αναγνωστόπουλος
Μουσική Νίκος Πλάτανος
Φωτισμοί Αλέκος Γιάνναρος
Ερμηνεύουν οι ηθοποιοί της Εταιρείας Θεάτρου Συν-Επί (+,Χ) που συμμετέχουν στην παράσταση Το ξύπνημα των νεκρών του Χένρικ Ίψεν
Πρώτη Παράσταση 23 Νοεμβρίου 2011
Χένρικ Ίψεν, Το ξύπνημα των νεκρών
Πρώτη παρουσίαση στην Ελλάδα
Το ξύπνημα των νεκρών, το τελευταίο έργο του Ίψεν, που κυκλοφόρησε στην Κοπεγχάγη στις 19 Δεκεμβρίου του 1899, συγκαταλέγεται ανάμεσα στα σημαντικότερα έργα του. Πιθανόν να είναι το καλύτερο έργο του. Είναι το τελευταίο από τα έργα που ξεκίνησαν με Το Κουκλόσπιτο, ένας σπουδαίος δραματικός επίλογος.
Το έργο θα εκδοθεί μαζί με Επίμετρο από τις εκδόσεις Νεφέλη
Μετάφραση-Σκηνοθεσία Ρούλα Πατεράκη
Σκηνικά Λίλη Πεζανού
Σκηνοθεσία βίντεο Γιώργος Σκεύας
Φωτισμοί Αλέκος Γιάνναρος
Βοηθός Σκηνοθέτη Α΄ Τασία Σοφιανίδου
Βοηθός Σκηνοθέτη Β΄ Αλεξάνδρα Κουρούσια
Ερμηνεύουν οι Άκις Βλουτής, Γιώργος Γιαννώτας, Δέσποινα Γκάτζιου, Γιώργος Ντούσης, Ρούλα Πατεράκη, Τασία Σοφιανίδου
Πρώτη Παράσταση 11 Ιανουαρίου 2012
Κωνσταντίνος Χρηστομάνος – Το έργο του, Μέρος Β’
Κωνσταντίνος Χρηστομάνος, Το Βιβλίο της Αυτοκράτειρας Ελισάβετ ή Φύλλα Ημερολογίου (TAGBUCHER)
Πρώτη παρουσίαση
Το 1891, ο Κωνσταντίνος Χρηστομάνος αναγορεύεται διδάκτωρ της Φιλοσοφίας και δέχεται την πρόταση των Ανακτόρων της Αυστρίας να διδάξει την ελληνική γλώσσα στην Αυτοκράτειρα Ελισάβετ, τη θρυλική «Σίσσυ». Μαγεύεται από τη «μελαγχολική αυτοκράτειρα», τη θαυμάζει, τη λατρεύει, βαθιά και πλατωνικά, ως «γητεύτρα της φαντασίας, άφθαστο των Ονείρων και της Ωριοσύνης καταφύγιο». Γίνεται αφοσιωμένος ακόλουθος της, τη συνοδεύει μάλιστα στο ταξίδι της στην Κέρκυρα το 1892, τη χρονιά που ολοκληρώνεται το «Αχίλλειον», το παλάτι-ησυχαστήριό της στο νησί. Λίγο μετά τη δολοφονία της Ελισάβετ το 1898, αποφασίζει να της αφιερώσει το Tagebucher (Φύλλα ημερολογίου), μια λυρική μυθιστορηματική βιογραφία της, η οποία όμως προξενεί την έντονη δυσαρέσκεια των Ανακτόρων και γίνεται η αιτία να εγκαταλείψει, ως ανεπιθύμητος, τη Βιέννη. Το 1908, το έργο κυκλοφορεί στα ελληνικά, με τον τίτλο «Το βιβλίο της Αυτοκράτειρας Ελισάβετ».
Διδασκαλία Ρούλα Πατεράκη
Σκηνικά-Κοστούμια Νίκος Αναγνωστόπουλος
Φωτισμοί Αλέκος Γιάνναρος
Μουσική Νίκος Πλάτανος
Ερμηνεύουν οι ηθοποιοί της Εταιρείας Θεάτρου Συν-Επί (+,Χ) που συμμετέχουν στην παράσταση Το ξύπνημα των νεκρών του Χένρικ Ίψεν
Πρώτη Παράσταση 1 Φεβρουαρίου 2012
Σωτήρης Σαμπάνης, Ευγενείς Αγωνίες
Πρώτη παρουσίαση
Η Ισμήνη. Μέσα από τις ταραγμένες περιόδους της μεταπολεμικής Ελλάδας, η ηρωίδα διανύει ενώπιόν μας τρεις φάσεις της ζωής της με μια σπαρακτική, αφοπλιστικά αληθινή φωνή.
Το θεατρικό έργο Ευγενείς Αγωνίες του Σωτήρη Σαμπάνη έχει βραβευθεί με το Α΄ Κρατικό Βραβείο Θεατρικού Έργου από το Υπουργείο Πολιτισμού το 2009.
Το έργο θα εκδοθεί μαζί με επίμετρο από τις εκδόσεις Αιγόκερως
Σκηνοθεσία Τάκης Τζαμαργιάς
Σκηνικά-Κοστούμια Νίκος Αναγνωστόπουλος
Φωτισμοί Τάσος Παλαιορούτας
Ερμηνεύει η Μίνα Αδαμάκη
Πρώτη Παράσταση 4 Φεβρουαρίου 2012
Στέλιος Λυκουρέσης, X-Tokio (Επιτόκιο)
Επί παραγγελία σε πρώτη παρουσίαση
Ο νέος συγγραφέας Στέλιος Λυκουρέσης δημιουργεί κατά παραγγελία της Εταιρείας Θεάτρου Συν-Επί (+,Χ) και του νέου σκηνοθέτη Μιχάλη Κωνσταντάτου ένα κείμενο σύγχρονου προβληματισμού άμεσα συνδεδεμένο με τις δύσκολες στιγμές που περνά η χώρα μας.
Σκηνοθεσία Μιχάλης Κωνσταντάτος
Σκηνικά-Κοστούμια Νίκος Αναγνωστόπουλος
Μουσική Επιμέλεια Γιώργης Σακελλαρίου
Φωτισμοί Γιάννης Φώτου
Ερμηνεύουν οι ηθοποιοί Γιώτα Αργυροπούλου και δύο άντρες ηθοποιοί που δεν έχουν βρεθεί ακόμα.
Πρώτη Παράσταση 6 Μαϊου 2012