Ντάμιεν Χιρστ, Αισώπου μύθοι και γελοιογραφίες στο Μπενάκη

28.06.2011
Το Μουσείο Μπενάκη ανακοίνωσε το εκθεσιακό του πρόγραμμα για το δεύτερο εξάμηνο του 2011. Ενα πρόγραμμα συγκρατημένου προϋπολογισμού, λόγω κρίσης, χωρίς εκπλήξεις αλλά αξιοπρεπές, όπως αρμόζει σε ένα σοβαρό και δραστήριο μουσείο.

Το Μουσείο Μπενάκη ανακοίνωσε το εκθεσιακό του πρόγραμμα για το δεύτερο εξάμηνο του 2011. Ενα πρόγραμμα συγκρατημένου προϋπολογισμού, λόγω κρίσης, χωρίς εκπλήξεις αλλά αξιοπρεπές, όπως αρμόζει σε ένα σοβαρό και δραστήριο μουσείο.

Την αρχή κάνει στο κεντρικό κτίριο (Κουμπάρη 1) ο Μανώλης Χάρος και οι "Αισώπου Μύθοι" του από τις 6 Σεπτεμβρίου 2011 έως τις 16 Οκτωβρίου 2011.
Η έκθεση αποτελείται από σύγχρονα ζωγραφικά έργα και χαρακτικά του Μανώλη Χάρου με θέματα από τους Αισωπικούς μύθους, αλλά και αναφορές από τον ζωγράφο στον τρόπο που εικονοποιήθηκαν οι Αισωπικοί μύθοι εδώ και 2500 χρόνια, υποδεικνύοντας έτσι την μοναδικότητά τους στην ανθρώπινη ιστορία. Με πολύχρονη έρευνα σε Βιβλιοθήκες, βιβλιοπωλεία, συλλογές και αγορές, στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, ο καλλιτέχνης ανακαλύπτει τις εικόνες, τους πρωταγωνιστές και τις αναπαραστάσεις των μύθων που διασχίζουν εδώ και δυόμισι χιλιετίες τον πολιτισμό μας μεταφέροντας, ανάλογα με τα χρόνια και τις περιστάσεις διαφορετικά μηνύματα, διατηρώντας όμως πάντα, την ποίηση της μεταφοράς, αλλά και την αμεσότητα των ιστοριών που είναι γνωστοί σε όλους.

Σύνεχίζοντας Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς ανοίγει τις πύλες του στους γελοιογράφους με την έκθεση ΜΕ ΤΟ (Μ)ΠΕΝΑΚΗ ΤΩΝ ΓΕΛΟΙΟΓΡΑΦΩΝ, από τις 21 Σεπτεμβρίου έως τις 2 Οκτωβρίου 2011. Τι γυρεύουν οι γελοιογράφοι στο Μουσείο; Είναι η γελοιογραφία για τα μουσεία; Κι όμως υπάρχει λόγος που 30 γελοιογράφοι διοργανώνουν μια εκθεσιακή εγκατάσταση στο Μουσείο Μπενάκη, στην Πειραιώς, με έργα της τελευταίας σοδειάς και δεν είναι άλλος από τους χαλεπούς καιρούς που περνάμε. Οι γελοιογράφοι αρνούνται ότι υπάρχει κρίση στο χιούμορ, αντίθετα μέσα στην κρίση βρίσκουν χιούμορ. Κι αν η τέχνη είναι μια σοβαρή υπόθεση, τότε και το χιούμορ είναι μια σοβαρότερη, όσο κι αν ακούγεται παράδοξο. Με το Μ...Πενάκη των γελοιογράφων, λοιπόν, πραγματοποιείται η παρέμβαση των σύγχρονων δημιουργών σκίτσου ως ένα εικαστικό δρώμενο που δείχνει ότι η γελοιογραφία δεν καλουπάρεται από την παρουσία της στον Τύπο, δεν εξαιρείται από τα εικαστικά, δεν κομπλεξάρεται που ασχολείται με το επίκαιρο και εφήμερο. Χωρίς να θέλει να γίνει μνημειακή τέχνη, ξέρει να μπαίνει με διάρκεια στο μυαλό και στην καρδιά του αναγνώστη.

Η έκθεση με τον προσωρινό τίτλο ΤΑ ΚΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ φιλοξενείται στο Κτήριο οδού Πειραιώς από τις 15 Σεπτεμβρίου 2011 έως τις 27 Νοεμβρίου 2011. Στην Έκθεση θα παρουσιαστούν οι συμμετοχές στους τρεις πολύ σημαντικούς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς του Κεντρικού και των υποκαταστημάτων της Θεσσαλονίκης και του Πειραιά, καθώς και σχέδια και φωτογραφίες (εποχής και πρόσφατες) και των 27 υποκαταστημάτων της Τράπεζας στη χώρα. Θα εκτεθούν επίσης σχέδια λεπτομερειών, εσωτερικής διακόσμησης, επίπλων κλπ που σχεδιάστηκαν για τα ίδια υποκαταστήματα. Επίσης προβλέπεται να μεταφερθούν από το κεντρικό κατάστημα της οδού Πανεπιστημίου ενδεικτικά έπιπλα εποχής.

Πολυαναμενόμενη η πρώτη ατομική έκθεση στην Ελλάδα του παγκοσμίου φήμης Βρετανού καλλιτέχνη Damien Hirst με τίτλο New Religion. H έκθεση παρουσιάζεται πρώτα (7 Απριλίου-31 Ιουλίου 2011) στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη σε επιμέλεια της Αρτέμιδος Ποταμιάνου.
Η έκθεση είναι συνδιοργάνωση με το British Council και την Paul Stolper Gallery του Λονδίνου.
Σε όλη την καλλιτεχνική του πορεία, η πίστη ήταν στο κέντρο της δουλειάς του Damien Hirst. Η αδιαμφισβήτητη πίστη στον επιστημονικό ρασιοναλισμό απέναντι στην πιο υποκειμενική πίστη στη θρησκεία και στη λυτρωτική, θεραπευτική δύναμη του Θεού. Αυτή η εξίσωση έδωσε σχήμα στην απογοήτευση του Hirst ότι η πίστη στην τέχνη δεν υπήρχε με έναν παρόμοιο τρόπο όπως η πίστη στον Θεό ή στην επιστήμη. Χωρίς πίστη στην τέχνη, κάθε έννοια νοήματος διαλύεται.
Η Νέα Θρησκεία προσεγγίζει την έννοια της πίστης δίνοντάς της νέες προεκτάσεις. Τα διαφορετικά στοιχεία που αποτελούν τη Νέα Θρησκεία/New Religion συνθέτουν ένα ναό αφιερωμένο στην επιθυμία, την επιθυμία να κρατήσεις μια απόσταση από τη θνητότητα, που όμως δεν είναι αρκετό για να αντιμετωπίσεις το θάνατο. Η έκθεση περιλαμβάνει 44 μεταξοτυπίες και τέσσερα γλυπτά τα οποία λειτουργούν σαν μια κυκλική τοιχογραφία – ξεκινώντας από τη Δημιουργία του Κόσμου μέχρι την Τελική Κρίση.

Η έκθεση αφιερωμένη στον σημαντικό ζωγράφο του 20ού αιώνα Αγήνορα Αστεριάδη, σε επιμέλεια Ειρήνης Οράτη, φιλοξενείται στο κτήριο οδού Πειραιώς 23 Σεπτεμβρίου 2011 με 20 Νοεμβρίου 2011.
Πρόκειται για έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους των ζωγράφων που συγκαταλέγονται στη «Γενιά του ’30», ο οποίος συνέβαλλε στην ανανέωση της ελληνικής τέχνης κατά τον μεσοπόλεμο συνδυάζοντας τα διδάγματα των ευρωπαϊκών πρωτοποριών με αναφορές στην ελληνική παράδοση. Ως ενεργό μέλος αυτής της γενιάς, συμμετείχε στις δραστηριότητες της «Ομάδας Τέχνη 1930» καθώς και σε άλλες σημαντικές εκθέσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Μέσα από τη ζωγραφική, την αγιογραφία, τη χαρακτική και την εικονογράφηση βιβλίων, ο Αστεριάδης διαμόρφωσε ένα μοντέρνο και συνάμα ελληνικό εικαστικό λεξιλόγιο που χαρακτηρίζεται από την καθαρή σύνθεση, την εμμονή στο χρώμα, τη μετωπική απόδοση, την απλοποίηση των μορφών, το ενδιαφέρον για το τοπίο και το φυσικό φως και τη χρήση στοιχείων από τη λαϊκή και τη βυζαντινή τέχνη.

Στο Κτήριο οδού Πειραιώς από τέλη Σεπτεμβρίου έως τέλη Νοεμβρίου, θα απολαύσουμε και τον επίσης Βρετανό Αντι Χόλντεν, γνωστό από τον τεράστιο πλεκτό βράχο που είχε εκθέσει πέρυσι στην Tate Britain στο Λονδίνο. Εκεί παρουσίασε ένα κεντημένο και μεγεθυμένο αντίγραφο ενός πέτρινου θραύσματος, που είχε πάρει από την Πυραμίδα της Γκίζα όταν ήταν παιδί. Το νέο έργο, που θα είναι σε διάλογο με τα αρχαιοελληνικά και ρωμαϊκά εκθέματα του Μουσείου Μπενάκη, παρουσιάζεται ως μία προσωπική αρχαιολογία που συνδυάζει την χειροναξία, την ανέκδοτη ιστορία και την αλλαγή κλίμακας με σκοπό να εξετάσει τη σχέση μεταξύ προσωπικής ανάμνησης, μνημείου και τη δυσκολία της δημιουργίας ενός αντικειμένου αντιπροσωπευτικού μιας συνολικότερης χρονικής εμπειρίας.

Προ μηνών είχε ανακοινωθεί η παραχώρηση στο Μουσείο Μπενάκη της συλλογής έργων τέχνης της ΑΓΕΤ Ηρακλής για 19 χρόνια. Το ερχόμενο φθινόπωρο όμως θα δούμε για πρώτη φορά μια αναδρομική παρουσίαση έργων από όλα τα ημερολόγια που εξέδιδε η ΑΓΕΤ από το 1956 έως το 2009. Θα εκτεθούν έργα σημαντικών ζωγράφων (Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Μόραλης, Τσαρούχης, Βασιλείου, Σπυρόπουλος, Τέτσης, Βαρλάμος, Μυταράς, Φασιανός κ.ά.) (κεντρικό κτίριο, 25 Οκτ. - 4 Δεκ.).

Σε μια ιδιαίτερη περίπτωση πολυτάλαντου δημιουργού, του ποιητή, στιχουργού, συνθέτη και ζωγράφου Νίκου Χουλιαρά, θα αφιερώσει τους χώρους του το Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς, 15 Νοεμ. 2011 - 15 Ιαν. 2012). Τριακόσια έργα (100 ζωγραφικά και 200 σε χαρτί), μαζί με εξώφυλλα βιβλίων, βινιέτες, χειρόγραφα, εξώφυλλα δίσκων και φωτογραφίες, θα συνθέσουν την αναδρομική πορεία του Χουλιαρά, σε επιμέλεια Ελισάβετ Πλέσσα. Οι συγγραφικές, σχεδιαστικές και ερμηνευτικές πλευρές της δημιουργικής πορείας του (εξώφυλλα βιβλίων, βινιέτες, χειρόγραφα, εξώφυλλα δίσκων, φωτογραφίες) θα παρουσιαστούν παράλληλα, σε ειδικές προθήκες, μαζί με οπτικοακουστικό υλικό συνεντεύξεων και παραστάσεων. Η όλη παρουσίαση θα περιλαμβάνει έργα δανεισμένα από ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές, καθώς και, κατά κύριο λόγο, ανέκδοτο υλικό από το προσωπικό αρχείο του Νίκου Χουλιαρά.