Η διάσημη Γαλλίδα γλύπτρια Λουΐζ Μπουρζουά (Louise Bourgeois) πέθανε από καρδιακή προσβολή σε ηλικία 99 ετών, στη Νέα Υόρκη, όπως ανακοίνωσε το ιταλικό Ίδρυμα Εμίλιο και Αναμπιάνκα Βέντοβα (Emilio and Annabianca Vedova Foundation), που προετοιμάζει έκθεση με ανέκδοτα έργα της μεγάλης αυτής προσωπικότητας στη Βενετία.
Η εμβληματική αυτή αβάν γκαρντ φιγούρα της τέχνης του 20ου αιώνα έμεινε γνωστή για τα τεράστια γλυπτά αράχνες (ωδή στη μητέρα της), ενώ πηγή της έμπνευσής της υπήρξαν τα ψυχικά της αδιέξοδα, η φεμινιστική της μανία και η ζωηρή φαντασία της. Πολιτογραφημένη Αμερικανίδα, έζησε στη Νέα Υόρκη από το 1938, παντρεμένη με τον Αμερικανό ιστορικό τέχνης Ρόμπερτ Γκολντγουότερ.
Από τα 11 βοηθούσε στην οικογενειακή επιχείρηση επιδιόρθωσης χαλιών, επανασχεδιάζοντας τα κατεστραμμένα τμήματά τους, κάτι που την επηρέασε αργότερα στη δουλειά της. Από τα 15 της σπούδασε μαθηματικά στη Σορβόννη, και η κλίση της στη γεωμετρία ήταν η αρχή της ενασχόλησής της με τον κυβισμό.
Η πολυετής παράνομη ερωτική σχέση του πατέρα της με την Αγγλίδα παιδαγωγό της, και η άρνηση της μητέρας της να το αντιμετωπίσει, ήταν ένα τραύμα που ποτέ δεν ξεπέρασε. Η σεξουαλική ένταση, η επιθετικότητα, ο θυμός, και η ζήλια των παιδικών της χρόνων μετουσιώθηκαν σε τέχνη - τα έργα της έγιναν ο τρόπος να επιβιώσει ψυχολογικά. Έλεγε χαρακτηριστικά: «Art is a guarantee of sanity»! Το 1974 δημιούργησε το πιο αντιπροσωπευτικό έργο του παιδικού της δράματος, την «Καταστροφή του πατέρα».
Στις επτά δεκαετίες της δημιουργίας της άγγιξε πολλά καλλιτεχνικά ρεύματα (σουρεαλισμό, μινιμαλισμό, μετα-μινιμαλισμό και σύγχρονη τέχνη). Από τη δεκαετία του '60 ασχολήθηκε με τη γλυπτική μετάλλου, δημιουργώντας μεγάλης κλίμακας εγκαταστάσεις με κυρίαρχα θέματα τη σεξουαλικότητα, την οικογένεια και τη μοναξιά.
Η αναγνώριση πάντως άργησε να έρθει για τη δαιμόνια δημιουργό και όταν το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης διοργάνωσε προς τιμήν της την πρώτη αναδρομική που είχε αφιερώσει ποτέ σε γυναίκα, το 1982, η καλλιτέχνις ήταν ήδη στα 70.
Το Μουσείο Τέχνης του Κλίβελαντ πλήρωσε 1.4 εκατ. δολάρια για να αποκτήσει στη συλλογή του το γλυπτό «Blind Man's Buff», ενώ το γλυπτό «Maman», η υπερ-μητέρα όλων των αραχνών της, έκανε πάταγο όταν παρουσιάστηκε στην Tate Modern, το 2007.
Μητέρα τριών αγοριών (με τον ιστορικό και κριτικό τέχνης Ρόμπερτ Γκολντγουότερ, τον οποίο έχασε το 1973) η αεικίνητη Λουΐζ Μπουρζουά δήλωνε στωικά ότι έκανε τέχνη γιατί... «Έχω προβλήματα. Τι σχήμα έχει το πρόβλημά μου; Το πρόβλημά μου έρχεται στη φυσική πραγματικότητα. Είμαι ικανή να του δώσω σχήμα. Είναι μια πολύ θετική διαδικασία. Είμαι οπτιμίστρια, και όλα πάνε καλά.»
Χριστίνα Τσατσαράγκου
-----------------------------------------