Ο Χρήστος Λύγκας μιλά για το Σκοτεινό Σπίτι

14.02.2011
Πρεμιέρα στις 17 Φεβρουαρίου για το «Σκοτεινό σπίτι» στο Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, το οποίο ανεβαίνει από τον θεατρικό οργανισμό ‘’Πρώτες ύλες’’ : Μια ομάδα που τα τελευταία χρόνια καινοτομεί και τολμά με σύγχρονες όσο και ρηξικέλευθες προτάσεις στο ελληνικό θέατρο.

Πρεμιέρα στις 17 Φεβρουαρίου για το «Σκοτεινό σπίτι» στο Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, το οποίο ανεβαίνει από τον θεατρικό οργανισμό ‘’Πρώτες ύλες’’ : Μια ομάδα που τα τελευταία χρόνια καινοτομεί και τολμά με σύγχρονες όσο και ρηξικέλευθες προτάσεις στο ελληνικό θέατρο.

Ο σκηνοθέτης της παράστασης Χρήστος Λύγκας μιλά για το άπαιχτο μέχρι τώρα στην Ελλάδα έργο του Αμερικανού συγγραφέα Neil LaBute, το οποίο αναφέρεται τη σχέση δύο αδελφών που σκιάζεται από μια περίπτωση σεξουαλικής κακοποίησης και σχολιάζει για το σημερινό περίεργο τοπίο στον πολιτισμό αλλά και στην κοινωνία μας : Ο βασιλιάς είναι γυμνός !
«Το έργο του Νιλ Λαμπιούτ παρά τον τίτλο του είναι λουσμένο από το εκτυφλωτικό φως μιας γενναίας αλλά και επώδυνης εξομολόγησης ανομολόγητων μυστικών χρόνια θαμμένων στις ψυχές των ηρώων. Υπό αυτό το πρίσμα ιδωμένο, μοιάζει πολύ με τις επιβεβλημένες και δυσάρεστες αλήθειες με τις οποίες ήρθαμε όλοι αντιμέτωποι αυτό το ζοφερό για τον πολιτισμό διάστημα και που έπρεπε να παραδεχτούμε...Εξάλλου πιστεύω ότι τα πράγματα στον ελληνικό πολιτισμό δεν έγιναν φέτος ζοφερά. Ηταν πάντα. Απλά μας αρέσει να το κουκουλώνουμε όπως και οι ήρωες του Λαμπιουιτ».

Πως θα παρουσιάσετε επι σκηνής την ''κατεστραμμένη'' σχέση των δύο αδελφών ;

Σαν μια σφοδρή αναμέτρηση δύο αντρικών ψυχών σε ένα τοπίο μοναξιάς.
Τα δύο αδέλφια παραπέμπουν σε μια πρώτη ανάγνωση στον ''Καιν και τον Αβελ'' της Καινής διαθήκης...

Εχει τέτοια στοιχεία η σχέση αυτών των δύο αδελφών ;

Στον κόσμο του Λαμπιουιτ δεν υπάρχει θεός. Τη σχέση των δύο ανδρών βεβαίως έχει στιγματίσει ένα βαθύ κατηγορώ που ξεκινά από τα παιδικά τους χρόνια. Παρόλαυτα είναι και οι δύο τους θύματα της βίαιης διαστροφικής επίθεσης ενός βάναυσου πατέρα είτε σε ψυχικό είτε σε σωματικό επίπεδο.

Ποιό σημείο του έργου σας 'δυσκόλεψε'' περισσότερο στην μεταφορά του σκηνή;

Δεν θα έλεγα ότι ήταν κάποιο σημείο, αλλά κυρίως να ερμηνευτεί σωστά το πως ο Λαμπιούιτ καμουφλάρει το πρώτο επίπεδο του λόγου των χαρακτήρων ενώ κάτω από την επιφάνεια του λόγου, ανοίγονται οι πύλες της κολάσεως για τα πρόσωπα.

Στο τέλος έρχεται η λύτρωση, η κάθαρση...Πόσο σημαντικό είναι τελικά να έχουμε καθαρή την ψυχή μας απ' ό,τι μας βαραίνει για να προχωρήσουμε παρακάτω; Πόσο σημαντική είναι για τους ήρωες του έργου ;

Κατά τη γνώμη μου, στο τέλος του έργου δεν υπάρχει κάθαρση. Ο ίδιος ο Λαμπιούιτ-θύμα και ο ίδιος κακοποίησης- ομολογεί ότι κάτι τέτοιο δεν ξεπερνιέται ποτέ. Σίγουρα υπάρχει μια αποκατάσταση και μια παραδοχή ότι όλα αυτά τα τραγικά έγιναν, η οποία είναι σημαντική για τον βασικό χαρακτήρα. Ο Λαμπιούιτ βάζει το μαχαίρι στο κόκαλο και πέρα από κάθε ροζ συννεφάκι και κόντρα.


Θα ήθελα ένα σχόλιο σας για την κατάσταση που διανύουμε...Πόσο έχει επηρεάσει το ελληνικό θέατρο ; Διανύουμε, επίσης, και κρίση αξιών κατά τη γνώμη σας; Αν ναι, μήπως τελικά αυτό είναι το πιο σοβαρό από την οικονομική κρίση;

Η κατάσταση που διανύουμε είναι συναρπαστική για έναν καλλιτέχνη κατά τη γνώμη μου. Ζούμε μια ιστορική εποχή που ο κοινωνικός κομφορμισμός έχει, ήδη, καταρρεύσει. Επίσης κατέρρευσε το ψέμα της πολιτικής εξουσίας. Ο βασιλιάς είναι γυμνός. Είναι μια εποχή θριάμβου για τον καλλιτέχνη. Το θέατρο που στηρίχθηκε στο σύστημα αυτό καταρρέει μαζί του. Το αληθινό θέατρο δεν έχει τίποτα να φοβάται, το αντίθετο μάλλον. Αξίες θα έλεγα ότι δεν υπάρχουν στον τόπο μας, ήδη από τις δεκαετίες του 80 και του 90. Βέβαια, υπάρχουν πάντα κάποιες φωτεινές εξαιρέσεις ανθρώπων με αξία, αλλά θεωρώ ότι σε συλλογικό επίπεδο είναι ανύπαρκτες.



Info :

Που; Black Box στο Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Πειραιώς 206 στον Ταύρο

Πότε; από 17 Φεβρουαρίου και για λίγες παραστάσεις

Κάθε Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή στις 21.30

Τηλ : 210 3418 579

Τιμές εισιτηρίων: 13 Ευρώ (κανονικό) 9 ευρώ (φοιτητικό και κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας (ΟΑΕΔ) & Πολυτέκνων (ΑΣΠΕ) & Ευρωπαϊκής Κάρτας Νέων/ άτομα άνω των 65 ετών)
Εισιτήρια προπωλούνται και στα ταμεία του Ιδρύματος (Πειραιώς 206, Ταύρος) Δευ-Παρ 11:00 - 14:00 και τα απογεύματα μία ώρα πριν την παράσταση.
Εισιτήρια προπωλούνται και σε όλα τα καταστήματα PUBLIC. Ωράριο λειτουργίας PUBLIC: Σάββατο, 09:00 – 20:00, Καθημερινές, 09:00 – 21:00