Πώς να αντιμετωπίσεις τους πιο συνηθισμένους παράγοντες που προκαλούν άγχος στη δουλειά

18.05.2022
Πώς να αντιμετωπίσεις τους πιο συνηθισμένους παράγοντες που προκαλούν άγχος στη δουλειά
Οι συμβουλές μιας ειδικού ψυχικής υγείας για το πώς να διαχειριστείς τα καθημερινά άγχη που σχετίζονται με την εργασία

Οι αγχώδεις διαταραχές είναι συχνές και επηρεάζουν εκατομμύρια κόσμου σε όλο τον κόσμο. Όμως, ο τεράστιος όγκος των ανθρώπων που αντιμετωπίζουν τα συμπτώματα του άγχους σε τακτική βάση και σε οποιεσδήποτε καταστάσεις της ζωής —συμπεριλαμβανομένης της εργασίας— δεν κάνει απαραίτητα την πραγματικότητα πιο παρήγορη. Όμως, έχοντας επίγνωση των κοινών στρεσογόνων παραγόντων ή παραγόντων που μπορεί να εκδηλώσουν ένα επεισόδιο άγχους, η αντιμετώπιση μπορεί ενδεχομένως να γίνει ευκολότερη.

Οι παγίδες που πρέπει να προσέξεις στις περιγραφές θέσεων εργασίας

Η ψυχολόγος Haley Perlus συνεργάζεται με αθλητές καθώς και ειδικούς φυσικής κατάστασης για να τους βοηθήσει να ξεπεράσουν τα νοητικά εμπόδια και λέει ότι συγκεκριμένα ερεθίσματα που σχετίζονται με την εργασία τείνουν να εμφανίζονται ξανά και ξανά και εμποδίζουν τους ανθρώπους να είναι αποτελεσματικοί.
Διάβασε παρακάτω για να μάθεις ποιοι είναι οι εργασιακοί στρεσογόνοι παράγοντες, καθώς και τις συμβουλές της Perlus για την αντιμετώπιση του καθενός.

1. Ένα αφεντικό που βασίζεται στον φόβο
«Τα αφεντικά που βασίζονται στον φόβο δεν είναι ηγέτες. Αποστραγγίζουν ενέργεια», λέει η Perlus. «Έχουν γρήγορο θυμικό, επικεντρώνονται στα προβλήματα, παραπονιούνται και απειλούν». Γνωρίζοντας αυτό, δεν είναι δύσκολο να καταλάβουμε γιατί αυτό μπορεί να προκαλέσει άγχος στην εργασία. «Το να σου μιλάνε σκληρά κάθε μέρα δεν είναι τρόπος να ζεις. Είναι καταχρηστικό και προκαλεί άγχος», προσθέτει.

Τι να κάνεις για αυτό: Εάν δεν είναι μια δουλειά στην οποία είσαι πλήρως αφοσιωμένη, σκέψου να υποβάλεις μια καταγγελία στο ανθρώπινο δυναμικό αλλά και την παραίτησή σου. Εάν είναι μια δουλειά που χρειάζεσαι ή θέλεις πραγματικά να συνεχίσεις να κάνεις (ή ίσως είναι μια λιγότερο ακραία κατάσταση), η Perlus προτείνει να βρεις έναν τρόπο για να τονίσεις τα δυνατά σου σημεία σε έναν ηγετικό ρόλο. Ίσως δεν μπορείς να είσαι το αφεντικό του εαυτού σου, αλλά μπορείς να είσαι σε θέση να πρωτοστατήσεις σε ένα έργο και να το μετρήσεις στις νίκες σου – κάτι που μπορεί να σε βοηθήσει να μειώσεις το άγχος σου σε ένα διαχειρίσιμο επίπεδο.

2. Κλίκες συναδέλφων
Όταν μπεις στο γραφείο και παρατηρήσεις μικρο-κλίκες στο χώρο εργασίας, αυτό μπορεί να δημιουργήσει ένα άβολο περιβάλλον. «Ορισμένες εργασιακές κουλτούρες περιλαμβάνουν το κουτσομπολιό, την παθητική επιθετικότητα, την υπονόμευση, το σαμποτάζ και τις λεκτικές επιθέσεις που θα συναγωνίζονταν κάθε κλίκα του γυμνασίου», λέει η Perlus.

Τι να κάνεις για αυτό: Αν σε στοχοποιούν ή σε αφήνουν έξω, είναι εύκολο να καταλάβεις πώς αυτό μπορεί να σε κάνει να αισθανθείς άγχος. Εάν δεν είσαι ο στόχος αλλά εξακολουθείς να παρατηρείς κλίκες, αυτό μπορεί επίσης να προκαλέσει συναισθήματα άγχους που σχετίζονται με την αίσθηση ότι εργάζεσαι σε ένα τοξικό περιβάλλον. Είτε έτσι είτε αλλιώς, η Perlus προτείνει να θυμόμαστε ότι η δουλειά είναι απλά δουλειά. «Εάν η δουλειά σου είναι σταθερή, ευθυγραμμίσου με όσους είναι συγκεντρωμένοι και μείνε στο στόχο σου».

3. Αντιμετώπιση προβλημάτων τεχνολογίας
Όταν η δουλειά σου στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στην τεχνολογία, τυχόν ατυχίες μπορεί να δημιουργήσουν καθυστερήσεις - κάτι που μπορεί να σε κάνει να ανησυχείς για το αν θα μπορέσεις να ολοκληρώσεις την εργασία σου στην ώρα της. Είναι αλήθεια ότι δεν μπορείς να κάνεις τίποτα για να αποτρέψεις τις ίδιες τις δυσλειτουργίες, αλλά μπορείς να κάνεις πράγματα για να επαναφέρεις τον εαυτό σου.

Τι να κάνεις για αυτό: «Το να κεντράρεις τον εαυτό σου είναι μια εξαιρετική τεχνική που βοηθά στην καθυστέρηση του χρόνου αντίδρασης σε στρεσογόνους παράγοντες», λέει η Perlus. «Πριν κάνεις ένα ξέσπασμα που θα οφείλεται στο άγχος, κάνε ένα βήμα πίσω, μέτρησε μέχρι το πέντε, ανάπνευσε και προσπάθησε να διορθώσεις οτιδήποτε μπορεί να είναι λάθος ή να βρεις κάποιον που μπορεί να βοηθήσει».

4. Παρουσιάσεις
«Μπορείς να είσαι το πιο ευδιάκριτο, εξωστρεφές άτομο και να έχεις ακόμα άγχος όταν πρόκειται να παρουσιάσεις σε μια ομάδα», λέει η Perlus. «Η παρουσίαση είναι αγχωτική από μόνη της». Τα καλά νέα είναι ότι λίγη εξάσκηση, αλλαγή προοπτικής και προετοιμασία μπορούν να βοηθήσουν πολύ.
«Μπορείς να προσεγγίσεις μια παρουσίαση ως απειλή ή ως πρόκληση», λέει η Perlus. «Όταν το αντιλαμβάνεσαι ως απειλή, θα νιώσεις κάποιο άγχος. Αλλά όταν το βλέπεις ως πρόκληση, αρχίζεις να σκέφτεσαι πώς μπορείς να κάνεις το καλύτερο που μπορείς».

Τι να κάνεις για αυτό: Μερικές συμβουλές όσον αφορά την προετοιμασία και την εξάσκηση: «Δώσε αρκετό χρόνο για να συγκεντρώσεις βασικά σημεία. Θα μπορούσες επίσης να κάνεις νοερά πρόβα της παρουσίασής σου ενώ κάνεις άλλες άσχετες δραστηριότητες», λέει η Perlus. Ή θα μπορούσες ακόμη και να ηχογραφήσεις τον εαυτό σου για να δεις τι θα ήθελες να αλλάξεις στην παρουσίαση.

5. Μεγάλη μετακίνηση για να φτάσεις εκεί
Μια μελέτη του 2018 που δημοσιεύτηκε στο American Journal of Preventive Medicine διαπίστωσε ότι ο υψηλότερος χρόνος μετακίνησης συνδέεται με μειωμένη διάρκεια ύπνου και κανονικότητα. Λαμβάνοντας υπόψη ότι ο ύπνος είναι ζωτικής σημασίας για την ευεξία, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι οι μεγάλες μετακινήσεις είναι μεταξύ της λίστας της Dr. Perlus με τους παράγοντες που προκαλούν άγχος που σχετίζονται με την εργασία.

Τι να κάνεις για αυτό: Εάν δεν μπορείς να εργαστείς από το σπίτι για να μειώσεις τις μετακινήσεις για κάποιες ή όλες τις εργάσιμες ημέρες, η Perlus προτείνει να χρησιμοποιήσεις τον χρόνο μετακίνησης σου ως ευκαιρία για μάθηση, κάτι που μπορεί να σε κάνει να αισθάνεσαι πιο αυτόνομη και λιγότερο ανήσυχη. «Αν οδηγείς για να πας στη δουλειά, προτίμησε να ακούσεις ενδιαφέροντα podcast ή ηχητικά βιβλία», λέει. «Εάν πηγαίνεις με λεωφορείο ή τρένο, μπορείς να διαβάσεις ένα βιβλίο ή να παρακολουθήσεις μια εκπομπή στο iPad».