Ιπτάμενοι και τζέντλεμαν

09.03.2009
Το γεγονός ότι ο διαβόητος κακοποιός Βασίλης Παλαιοκώστας και ο συνεργός του Αλκέτ Ριτζάι προτιμούν να δραπετεύουν από τον Κορυδαλλό με νοικιασμένα ελικόπτερα δεν θαμπώνει

Από τον Γιάννη Πολέμη

Το γεγονός ότι ο διαβόητος κακοποιός Βασίλης Παλαιοκώστας και ο συνεργός του Αλκέτ Ριτζάι προτιμούν να δραπετεύουν από τον Κορυδαλλό με νοικιασμένα ελικόπτερα δεν θαμπώνει καθόλου τη λάμψη των αποδράσεων των μεγιστάνων του πλούτου σε πολυτελή θέρετρα, όπως τα Γκσταάντ, Σεν Τροπέ, Ντουμπάι, Νέα Υόρκη και Μαλδίβες, με τα ιδιόκτητα αεροσκάφη τους. Άλλωστε, αυτή είναι και η υπέρτατη χλιδή! Την αρχή έκανε πριν από αρκετές δεκαετίες ο Αριστοτέλης Ωνάσης. Ο Έλληνας Κροίσος, πριν ακόμη αποκτήσει την Ολυμπιακή Αεροπορία, διατηρούσε για τις μετακινήσεις του δύο ιδιωτικά αεροσκάφη. Ωστόσο, όταν απέκτησε το δικό του ιπτάμενο στόλο, προτιμούσε τα αεροσκάφη της Ολυμπιακής για τις μετακινήσεις του. Ήταν η εποχή που ακόμη το γεύμα στον ελληνικό αερομεταφορέα σερβιριζόταν σε πορσελάνινα πιάτα με ασημένια ή επίχρυσα μαχαιροπίρουνα.

Παρ όλα αυτά, ο Ωνάσης δάνειζε τα ιδιωτικά αεροσκάφη του σε διεθνείς προσωπικότητες της πολιτικής, της οικονομίας, του πολιτισμού και του αθλητισμού. Τα προτιμούσαν συχνά οι κυρίες Κάλλας και Τζάκι Κένεντι για τις μετακινήσεις τους.

Τα αεροσκάφη βέβαια στάθηκαν μοιραία για την οικογένεια Ωνάση. Ο Αλέξανδρος έχασε τη ζωή του λόγω του πάθους του να πιλοτάρει ο ίδιος, ενώ λέγεται πως και το μοιραίο ταξίδι της Χριστίνας στο Μπουένος Άιρες έγινε με ένα από τα ιδιωτικά αεροσκάφη της οικογένειας.

Ο μεγάλος αντίπαλος του Αριστοτέλη Ωνάση, ο Σταύρος Νιάρχος, δεν μπορούσε παρά και αυτός να έχει τα δικά του αεροσκάφη. Δύο πολυτελή lear jets χρησιμοποιούσε ο ίδιος και τα στελέχη του για τις μετακινήσεις τους, αν και συχνά ο ίδιος προτιμούσε first class στην Ολυμπιακή, καθώς τότε ήταν σύμβολο κύρους. Την ακριβή του συνήθεια έχουν κληρονομήσει και τα εγγόνια του Σταύρος και Ευγενία, που με ιδιωτικά jets και οι δύο κάνουν τις διακοπές τους μαζί με τους επώνυμους φίλους τους.

Δύο ιδιόκτητα αεροσκάφη χρησιμοποιεί και η οικογένεια Τσάκου, καθώς ο καπετάν Παναγής είχε φροντίσει για αυτό πολλά χρόνια πριν. Ένα από αυτά λέγεται πως χρησιμοποίησε ο Νίκος Τσάκος, η Σήλια Κριθαριώτη και τα παιδιά τους για τις χειμερινές διακοπές τους στο Γκστάαντ, αλλά το δημοσίευμα που ήθελε τη Βίκυ Καγιά να είχε μεταβεί και αυτή στο πολυτελές θέρετρο με lear jet της οικογένειας ήταν αναληθές. Διαφορετικός προορισμός, αλλά ο ίδιος τρόπος μετακίνησης για το γνωστό ζευγάρι Κώστα Τσακίρη και Πάολας Βαγιωνή. Επέλεξαν τη Μεζέβ για τις γιορτές των Χριστουγέννων, αλλά έφτασαν και αυτοί με prive αερομεταφορά και συγκεκριμένα με το ιδιωτικό τους Falcon, αξίας 15 εκατομμυρίων δολλαρίων.

Εναέριος στόλος
Ήταν στις αρχές της δεκαετίας του 70 όταν ο καπετάν Γιάννης Λάτσης αποφάσισε να αγοράσει ένα ιδιωτικό αεροσκάφος για τις μετακινήσεις του ίδιου, των στελεχών του και της οικογένειας. Όχι για pleasure, αλλά για business. To 1979 παρέλαβε το πρώτο Boeing 737, υπερπολυτελές, με λίγες θέσεις και διαμορφωμένο ειδικά για τον ίδιο και την οικογένειά του. Έτσι, ιδρύθηκε η εταιρεία PrivatAir, η αγαπημένη μέχρι και σήμερα του γιου του Σπύρου. Το 1989 ο στόλος της οικογένειας ενισχύθηκε με ένα Boeing 757 και ένα υπερσύγχρονο για την εποχή Gulfstream IV. Τα τρία αεροσκάφη δεν είχαν μόνο το προνόμιο της πολυτέλειας, αλλά και αυτό της πραγματοποίησης υπερατλαντικών πτήσεων χωρίς ενδιάμεση στάση. Στις αρχές της δεκαετίας του 90 η οικονομική ανάπτυξη έκανε τα αεροσκάφη της οικογένειας δημοφιλή και περιζήτητα στα κορυφαία στελέχη των μεγαλύτερων πολυεθνικών και το 1995 ο Σπύρος Λάτσης μετέτρεψε την... εξυπηρέτηση σε κερδοφόρα επένδυση: η PrivatAir απέκτησε επίσημο πιστοποιητικό πτήσεων στην Ελβετία και ξεκίνησαν καθημερινές πτήσεις, φυσικά μόνο business ή first class.

Σήμερα η εταιρεία, με τζίρο 200 εκατ. δολ. ετησίως, διαθέτει στόλο 50 αεροσκαφών και απασχολεί 540 υπαλλήλους. Το νέο highlight είναι το «Dreamliner», που παραγγέλθηκε για να μεταφέρει σταρ του Χόλιγουντ και του αθλητισμού και σχετίζεται και με τη νέα εταιρεία παραγωγής του Πάρη Κασιδόκωστα, τη 1821. Εννοείται πως και η Μαριάννα Λάτση με τα τρία της παιδιά χρησιμοποιούν κάποιο από τα ιδιωτικά αεροσκάφη, ενώ για τις εντός Ελλάδος μετακινήσεις τους πολλές φορές επιβαίνουν σε ιδιωτικά ελικόπτερα, καθώς κάποιες από τις θαλαμηγούς της οικογένειας διαθέτουν ελικοδρόμιο.

Τα αεροσκάφη της οικογένειας Λάτση έχουν χρησιμοποιηθεί από τον Τζορτζ Μπους τον πρεσβύτερο, τη Μάργκαρετ Θάτσερ και τον πρίγκιπα Κάρολο μέχρι τον Ανδρέα Παπανδρέου και τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη.

Νέοι παίκτες στη μάχη των εντυπώσεων
Μέσω της MIG ο μεγαλομέτοχος της ΠΑΕ Παναθηναϊκός Ανδρέας Βγενόπουλος έχει ήδη παραγγείλει δύο lear jets, ενώ σχεδιάζεται και η αγορά ενός τρίτου, χωρητικότητας 50 ατόμων, που θα χρησιμεύσει για τα υπερατλαντικά ταξίδια των ανώτερων στελεχών του ομίλου και, φυσικά, του ίδιου του επιχειρηματία.

Ο πρόεδρος του Ολυμπιακού Σωκράτης Κόκκαλης διαθέτει ένα Challenger 604, αξίας 25 εκατ. δολ., ενώ ο μελλοντικός πρόεδρος της ΑΕΚ, όπως όλα δείχνουν, Δημήτρης Μελισσανίδης μετακινείται με ένα executive jet της Embraer, αξίας 25 εκατομμυρίων δολαρίων. Η καμπίνα του αεροσκάφους χωρίζεται σε τρεις χώρους και διαθέτει υπερσύγχρονο εξοπλισμό, όπως Wi-Fi, Internet, DVD players, δορυφορικό τηλέφωνο, on-line σύνδεση με τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας του και γραφείο συνεδριάσεων.

Ο εφοπλιστής Βίκτορας Ρέστης έχει από το 2004 στην κατοχή του ένα Hawker 800ΧΡ και ένα Challenger 850, ενώ το 2010 αναμένεται να παραλάβει ένα Lineage 1000 Embraer, αξίας 47 εκατομμυρίων δολαρίων!

Ο ιδιοκτήτης του ΑΝΤ1 Μίνως Κυριακού διαθέτει προσωπικό ελικόπτερο και, φυσικά, ένα υπερσύγχρονο GulfStream G 500, αξίας 50 εκατ. δολαρίων, ενώ το ίδιο παρήγγειλε και θα παραλάβει το 2011 ο εφοπλιστής Ευάγγελος Πιστιόλης.

Το λαμπερό ζεύγος Ιωάννη και Σοφίας Κούστα έχει παραγγείλει ένα Sovereign της Chesna, αξίας 16 εκατ. δολ., και ένα Challenger 300 της Bombardier με κόστος 25 εκατ. δολ. Εντός του 2010 ο εφοπλιστής Ευάγγελος Μαρινάκης αναμένεται και αυτός να παραλάβει το δικό του Sovereign, αξίας 15 εκατ. δολαρίων.

Φυσικά και οι οικογένειες του Θεόδωρου και του Κωνσταντίνου Αγγελόπουλου διαθέτουν τους δικούς τους στόλους αεροσκαφών. Το περασμένο καλοκαίρι η Γιάννα Αγγελοπούλου κατέφθασε με το ιδιωτικό της lear jet στην Κεφαλονιά, κατευθυνόμενη στη συνέχεια στην υπερπολυτελή θαλαμηγό της οικογένειας «Αlfa Νero». Λίγες ημέρες αργότερα στο ελικοδρόμιο της θαλαμηγού προσγειώθηκε το προσωπικό ελικόπτερο του συζύγου της Θεόδωρου Αγγελόπουλου.

Οι δήθεν και όσοι το έχουν ανάγκη
Για κάποιους επιχειρηματίες ένα ιδιωτικό αεροσκάφος είναι απλά status symbol, αλλά για κάποιους άλλους απαραίτητο εργαλείο στη δουλειά τους, λόγω των συνεχών ταξιδιών που υποχρεώνονται να κάνουν. Το κόστος ενός ιδιωτικού αεροσκάφους μπορεί να ξεκινήσει από το 1 εκατ. δολ., για ένα μικρό μεταχειρισμένο, μέχρι τα 50 εκατομμύρια, για ένα άνετο τελευταίας τεχνολογίας.

Να μην ξεχνάμε και τα έξοδα συντήρησης, που κυμαίνονται από 900.000 μέχρι και 1,5 εκατομμύριο δολάρια ετησίως. Σ αυτα συμπεριλαμβάνονται φόροι, καύσιμα και οι μισθοί του πληρώματος. Οι πιλότοι είναι πάντα ακριβοπληρωμένοι, καθώς προέρχονται κυρίως από την πολεμική αεροπορία και κάποιοι από την πολιτική, με θητεία όμως σε υπερατλαντικές πτήσεις. Η αγορά ενός καλού αεροσκάφους αποτελεί βέβαια επένδυση και αρκετοί Έλληνες επιχειρηματίες συχνά αμέσως μετά την παραγγελία του το πουλάνε σε Άραβες, Ινδούς και Κινέζους επιχειρηματίες, που... ξεροσταλιάζουν στις λίστες αναμονής των αεροπορικών εταιρειών, με ένα καπέλο της τάξης του 30%. Το ίδιο συμβαίνει βέβαια και με κάποιους Έλληνες νεόπλουτους επιχειρηματίες.

Παραδοσιακές εφοπλιστικές οικογένειες της Ελλάδας έχουν και το χρήμα αλλά και τις διασυνδέσεις για να μπουν στην κορυφή της λίστας μιας αεροπορικής εταιρείας. Άλλωστε, μόνο και μόνο το όνομά τους αποτελεί διαφήμιση!