Από τον ΒΑΣΙΛΗ ΛΟΥΚΑ
Η οικονομική κρίση χτυπάει και τη νυχτερινή διασκέδαση. Ο λουλουδοπόλεμος και οι μεγάλοι λογαριασμοί αποτελούν πλέον παρελθόν, ενώ επιχειρηματίες και καλλιτέχνες ψάχνουν τρόπους για να ξαναφέρουν τον κόσμο στα μαγαζιά. Τι κάνουν και τι σκαρφίζονται οι σταρ του νυχτερινού πρωταθλήματος προκειμένου να σώσουν την παρτίδα; Πώς θα αντέξουν μέχρι τις γιορτές; Πόσα παίρνουν και τι λένε ότι παίρνουν οι φίρμες; Κρίση και κραχ. Αυτές είναι οι λέξεις που παίζουν στην καθημερινότητα του νεοέλληνα. Όλοι ψάχνουν το μυστικό για τη σωτηρία και τη διέξοδο, αλλά δεν φαίνεται φως στον ορίζοντα.
Ο κόσμος κολλάει στα 200 ευρώ που απαιτούνται για ένα μπουκάλι και πλέον η Παρασκευή έχει φύγει από το πρόγραμμα της εβδομάδας, δίνοντας χώρο μόνο σε ένα σαββατόβραδο για έξοδο, όπου πρέπει να χωρέσουν τα πάντα. Από μια βόλτα για φαγητό και ένα ποτό σε κάποιο μπαρ μέχρι και πέρασμα από τα μπουζούκια. «Το φαινόμενο με γνωστό κέντρο της παραλιακής στην Αθήνα, που τις καθημερινές φιλοξενεί ακόμη και 1.400 άτομα και τις Παρασκευές έχει 2.500 κόσμο, ενώ το Σάββατο τα άτομα που το γεμίζουν ξεπερνούν τις 4.000 είναι δυστυχώς μοναδικό», λέει ο παραγωγός και καθηγητής ορθοφωνίας Τέρυ Σιγανός.
«Αρκετοί επιχειρηματίες που έχουν επενδύσει σε οικονομικά σχήματα με μία νύχτα έχουν βγάλει όλη την εβδομάδα τους», συμπληρώνει ο γνωστός μαέστρος και συνθέτης Άγγελος Καλαβρυτινός.
«Θα πας μόνο μια φορά, για να πεις ότι είδες ένα σχήμα ή κάποιους καλλιτέχνες που σου αρέσουν, και πολύ απλά, εάν δεν έχεις χρήματα, δεν θα ξαναπάς», τονίζει ο Γιάννης Χανιωτάκης, επικεφαλής του συγκροτήματος migr.
«Είναι καιρός ο Έλληνας να ακολουθήσει το παράδειγμα του εξωτερικού και να διαφοροποιήσει τη διασκέδασή του», σημειώνει η Μαίρη Φασουλάκη, από τη διεύθυνση επικοινωνίας και πολιτισμού της ΑΕΠΙ, και συνεχίζει: «Η δισκογραφία δέχεται πιέσεις από παντού. Το Internet, οι πειρατικές πωλήσεις και η λιτότητα την εμποδίζουν να κρατηθεί σε ικανοποιητικά επίπεδα. Πόσο μάλλον η νυχτερινή διασκέδαση, που έχει άμεση σχέση με τις πωλήσεις των CD».
Ο Λευτέρης Πανταζής επισημαίνει: «Είναι δύσκολα τα πράγματα και πρέπει να προσγειωθούν όλοι. Οι τιμές να μείνουν χαμηλές και παράλληλα να χαμηλώσουν και τα μεροκάματα. Ο κόσμος είναι πολύ φοβισμένος, αλλά δεν βγάζει τη διασκέδαση από το μυαλό του. Απαιτούνται, λοιπόν, φτηνά μπουκάλια και πολύ οικονομικά σχήματα, για να επιβιώσεις στο χώρο».
Ο στιχουργός Κώστας Φασουλάς, από την άλλη πλευρά, εμφανίζεται απόλυτος: «Κανείς δεν θέλει να επενδύσει. Οι περισσότεροι συντηρούνται μόνο με χορούς και πανηγύρια και μιλάμε πλέον αυστηρά για διήμερα».
Ενώ o εμπορικός διευθυντής της δισκογραφικής εταιρείας Universal Νίκος Χαϊκάλης προτείνει: «Η λύση είναι μία: μόνο μικρά μαγαζιά και διαφορετικό concept, αλλιώς το έχασες».
Μεροκάματα-φούσκες
Μην ακούτε πόσα λένε ότι παίρνουν διάφοροι καλλιτέχνες. Αυτά που παίρνουν οι φίρμες είναι πολύ πιο κάτω από την πραγματικότητα. Η «φούσκα» δίνει και παίρνει για λόγους εντυπώσεων, τη στιγμή που οι περισσότεροι επιχειρηματίες κόβουν μεροκάματα από τις φίρμες για να καλυφθεί το σύνολο του προσωπικού. Ο Λευτέρης Πανταζής δηλώνει ρεαλιστής και δεν φοβάται να πει τα πράγματα με το όνομά τους. «Είναι η περίοδος της άμυνας, καθώς έσκασαν πολλές φούσκες. Φοβάμαι μάλιστα ότι το κακό θα συνεχιστεί και πιστεύω ότι απαιτείται καλή διαχείριση, γιατί από ένα μαγαζί συντηρούνται 30-60 οικογένειες. Σε πολλά σχήματα πλέον υπάρχει συμφωνία να πληρώνονται όλοι οι συντελεστές και όχι οι φίρμες του προγράμματος όταν το μαγαζί δεν πάει καλά. Για λόγους πρεστίζ επίσης ισχύει και το εξής: μια βεντέτα μπορεί να ισχυριστεί ότι κρατάει σε ψηλά επίπεδα το νυχτοκάματο, ενώ στην πραγματικότητα εισπράττει λιγότερα απ όσα φημολογούνται».
Το τριήμερο βγαίνει με το ζόρι
Είναι προφανές ότι απαιτείται διαφοροποίηση. Ο κόσμος δεν μπορεί να πηγαίνει και να ακούει κάθε μέρα τα ίδια και τα ίδια.
«Είναι χαρακτηριστικό ότι σε πασίγνωστο κέντρο Παρασκευή βράδυ κάνουν προσευχές όταν κάποιος τολμήσει να πετάξει λουλούδια στην πίστα», επισημαίνει ο διάσημος Ελληνοαμερικάνος d.j. Βαγγέλης Σπυράκης.
«Θυμάμαι ότι κάποτε είχαμε εφταήμερα και τα μαγαζιά κάθε βράδυ έκαναν πάρτι από πλευράς εισπράξεων. Μετά μπήκε ένα ρεπό στο πρόγραμμα. Στην πορεία όλοι έπεσαν στα τετραήμερα και πλέον το τριήμερο βγαίνει με το ζόρι», λέει ο Τέρυ Σιγανός και γίνεται ακόμα πιο καυστικός: «Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι απλώς έχουμε δύο πραγματικές νύχτες, καθώς η άλλη, η τρίτη, εάν υπάρχει, πάει σε χορούς, γάμους και συνεστιάσεις».
Ο παραγωγός και διοργανωτής συναυλιών Νίκος Οικονόμου είναι ειλικρινής: «Οι προσφορές και τα πούλμαν, ακόμη δεν ξεκίνησε η σεζόν, δίνουν και παίρνουν. Ας μην κρυβόμαστε! Την ώρα που τα διεθνή χρηματιστήρια αλλά και το δικό μας έχουν καταληφθεί από πανικό για μόνιμη κρίση, πώς να περιμένουμε αισιοδοξία σε έναν τομέα όπου, ούτως ή άλλως, υπάρχει πρόβλημα εδώ και χρόνια; Να σκεφτείτε ότι μια μέρα μετά την έναρξη γνωστού κέντρου το μενού είχε το μισό μαγαζί κλεισμένο από χορό ερασιτεχνικού ποδοσφαιρικού σωματείου».
Είτε στην Ευρώπη είτε στις ΗΠΑ ο τομέας «διασκέδαση» δέχεται πλήγματα.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα πολύ γνωστού επιχειρηματία, ο οποίος επένδυσε ποσό της τάξης των 9 εκατομμυρίων ευρώ σε χώρο διασκέδασης που είναι συνδυασμένος με χιονοδρομικό κέντρο και βάσει φημών το δίνει για 500 χιλιάδες ευρώ, χωρίς όμως να εμφανίζεται κανείς ενδιαφερόμενος!
Ο Τέρυ Σιγανός επισημαίνει ότι «όποιος πάει Αμερική, Καναδά, Αυστραλία έχει σαφέστατο πρόβλημα. Η Δέσποινα Βανδή πήγε στην Αυστραλία και οι συναυλίες εκεί δεν πήγαν 100% όπως τις περίμεναν οι διοργανωτές. Ανάλογο πρόβλημα αντιμετώπισε μέσα στο καλοκαίρι στην Αμερική και ο Μιχάλης Χατζηγιάννης».
Οι αιτίες είναι ποικίλες, με πιο βασική ίσως την ισοτιμία πλέον του δολαρίου με το ευρώ.
Των φρονίμων τα παιδιά
Όλοι πλέον αναζητούν έξυπνους τρόπους διεξόδου από την κρίση.
Εάν ρίξει κάποιος μια ματιά στο τι συμβαίνει στο νυχτερινό πρωτάθλημα, θα διαπιστώσει ότι οι έξυπνοι φροντίζουν και κλείνουν μόνο μικρές αίθουσες για το πρόγραμμά τους.
«Τα μεγάλα μαγαζιά έχουν πεθάνει. Βλέπεις ότι με τεράστιες συμμαχίες κάποιοι επιχειρούν να σώσουν τη σεζόν», λέει ο Θεσσαλονικιός παραγωγός Χαράλαμπος Πρώιος.
Όσο για εκείνους που επιμένουν να κάνουν live είτε εντός είτε εκτός συνόρων, παίρνουν όλα τα χρήματα προκαταβολικά, ανεξάρτητα από το αν ο κόσμος θα πάει ή δεν θα πάει να τους δει.
«Των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν μαγειρεύουν, λέει η παροιμία. Αυτό εφαρμόζουν πλέον οι έξυπνοι διοργανωτές», επισημαίνει ο Ελληνοαμερικανός μουσικός παραγωγός Πολ Γιάζι. «Αν δεν πάρεις όλα τα χρήματα μπροστά, δεν πας να ρισκάρεις στο εξωτερικό», λέει ο Νίκος Οικονόμου.
«Παντού ακούς τη λέξη κραχ», λέει ο επιχειρηματίας Νείλος Κοροδήμας, συμπληρώνοντας: « Για να βρεθεί μια φόρμουλα, πιστεύω ότι απαιτείται άμεσος περιορισμός του προϋπολογισμού και ποικιλία προσφορών». «Φαντάζει, λοιπόν, επιτακτική η ανάγκη να βάλουν όλοι νερό στο κρασί τους. Δεν ζούμε ούτε στα 80s ούτε στην προηγούμενη δεκαετία, που η διασκέδαση τελείωνε με το πρώτο φως της μέρας», λέει ο Ηλίας Ασλάνογλου, εμπορικός διευθυντής της δισκογραφικής εταιρείας Sony-BMG.
Σημείο των καιρών, ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί; Πολύ γνωστό πρακτορείο ταξιδιών διοργανώνει βραδιές στα μπουζούκια σε συμφέρουσες τιμές!