Elatte ντε!

11.07.2011
Η φετινή σεζόν έδειξε ότι η περσινή ανακάλυψη του infotainment ήταν τελικά μια πολύ κακή ιδέα και περισσότερο μια τηλεοπτική μόδα, που ακυρώθηκε στο νέο πρωινό πρόγραμμα του AΝΤ1.

Οι πρωτεργάτες του είδους, Σπύρος Χαριτάτος και Γιώργος Καραμέρος, σέρβιραν αρχικά τη νέα πρωινή συνταγή με επιτυχία, σ’ ένα κοινό που ενδεχομένως είχε κουραστεί να χορεύει, να τραγουδάει και να μαθαίνει τα μυστικά του πεντικιούρ με τον πρώτο καφέ, και ο Γιώργος Λιάγκας, που υπηρέτησε το είδος στο «Πρωινό mou», ήταν ο μεγάλος κερδισμένος της χρονιάς. Ολοι τους δημοσιογράφοι, ικανοί να παρακολουθήσουν-παρουσιάσουν ειδησεογραφικά θέματα, αλλά με αρκετά ελαστικό ρεπερτόριο για να φιλοξενήσουν ευχάριστα και τα πιο light νέα της ημέρας.

Το ότι καταλήξαμε στο Elatte αποδεικνύει ότι μια καλή ιδέα μπορεί να εξελιχτεί σε ναυάγιο αν πέσει στα λάθος χέρια. Μερικοί θα έλεγαν ότι είναι άδικο να κριθεί μια εκπομπή από τις πρώτες μέρες προβολής, αν σκεφτούμε όμως ότι πρόκειται για ένα τελικό προϊόν που ήδη πωλείται και καταναλώνεται και όχι για τα πρώτα χιλιόμετρα ενός νέου οδηγού του οποίου το σήμα Ν απαιτεί ειδική μεταχείριση, η κριτική θα έπρεπε να είχε γίνει από το σχεδιασμό ακόμα του προγράμματος. Κάτι που προφανώς δεν έγινε ούτε από τους ενδιαφερόμενους.

Η μεγάλη πρωτοτυπία του Elatte είναι ότι θεωρήθηκε Βατερλό από τη στιγμή που ανακοινώθηκε από τον AΝΤ1. Δεν χρειάζεται να είσαι απαισιόδοξος ή κακεντρεχής για να υποψιαστείς ότι όταν η συνταγή περιλαμβάνει μια παρουσιάστρια που κέρδισε με φοβερή συνέπεια την αντιπάθεια του κοινού (μεταφρασμένη σε απογοητευτική τηλεθέαση) κι έναν παρουσιαστή που πέρασε την προηγούμενη σεζόν κρατώντας τις κουτάλες μιας τηλεμαγείρισσας, το αποτέλεσμα μπορεί και να μην τρώγεται με τίποτα.

Η ανατομία της εκπομπής συμφωνεί με τις προβλέψεις. Το πρώτο κομμάτι του προγράμματος κινείται σε ενημερωτικά θέματα, απ’ αυτά που σαφέστατα η βασική παρουσιάστρια, Νάντια Μπουλέ, δεν μπορεί να χειριστεί. Η σύνδεση με «ειδικούς» δημοσιογράφους και η ύπαρξη συνεργατών που καλούνται να καλύψουν τα σοβαρά θέματα δεν είναι φυσικά τίποτα καινούργιο, αλλά το γεγονός ότι η οικοδέσποινα συμμετέχει στη συζήτηση όσο κι αν αυτή γινόταν σε άπταιστα καντονέζικα δεν διαφεύγει ούτε και σε όποιον έχει τις καλύτερες προθέσεις. Θέματα όπως η διαμάχη μεταξύ ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ είναι προφανές ότι δεν βρίσκονται στην ατζέντα με τα ενδιαφέροντά της και η συνεργάτιδά της που έκανε λόγο για τη θέση Καρχιμάκη θα μπορούσε ωραιότατα να αναφέρει ονόματα βουλευτών της κυβέρνησης Μεταξά, με την πρωταγωνίστρια της παρέας να συνεχίζει τα συγκαταβατικά, αόριστα σχόλια.

Το ένα συστατικό του infotainment είναι η ενημέρωση και στο πλαίσιο αυτής, συνδυασμένη με προφανή άγνοια κινδύνου, έγινε και μια σύνδεση με τον Κώστα Ζουράρι. Χαριτολογώντας και προφανώς θέλοντας να εξηγήσει στο κοινό ότι η μαμά της δεν τη βλέπει και δεν τη νοιάζει τι κάνει τηλεοπτικά, οπότε να, υπάρχει μια λόγια συγγένεια με τον καλεσμένο, έπεσε σε τοίχο, όταν τον άκουσε ανέκφραστο να τη ρωτάει μήπως τελικά η μαμά της κάνει καλά. Σε μια σπάνια στιγμή, η ενημέρωση συνάντησε την ψυχαγωγία, αλλά είναι μάλλον αμφίβολο ότι αυτό ήταν το infotainment που εννοούσαν στον AΝΤ1. Ο Θανάσης Πάτρας φυσικά βγαίνει κερδισμένος από την τηλεοπτική συνύπαρξη, με κάποιες καλές ατάκες, πολύ πιο άνετος, γρήγορα αντανακλαστικά και περισσότερες γνώσεις σε θέματα επικαιρότητας, γεγονός που κάνει πολλούς να αναρωτιούνται τι άλλο θα δουν τα μάτια τους. Βέβαια, αυτό θα φανεί.

Το υπόλοιπο κομμάτι, της light ενημέρωσης, κυλάει αδιάφορα, όπως ήταν αναμενόμενο, και χωρίζεται από το ενημερωτικό κομμάτι τόσο μαλακά και αβίαστα, που θα μπορούσε να μεσολαβεί κουδούνι μεταξύ των ενοτήτων. Λίγο τα μυστικά της σωστής ενυδατικής, λίγο κάποια tips κηπουρικής, λίγο άνευ λόγου συνδέσεις με ρεπόρτερ σε παραλίες της Αττικής, η θεματολογία είναι πιο βατή για τους παρουσιαστές, που πιάνουν τουλάχιστον τη βάση. Και πάλι καλά θα λέγαμε.

Το θέμα είναι το γιατί το καλοκαιρινό τηλεοπτικό κοινό πρέπει να αρκεστεί σε ένα επιεικώς μέτριο προϊόν, άνευρο και αδιάφορο στην καλύτερη περίπτωση, σε μια περίοδο μάλιστα που οι πολιτικές και κοινωνικές εξελίξεις απαιτούν απείρως περισσότερο επαγγελματισμό. Το infotainment υποτίθεται ότι περιλαμβάνει πληροφορία και ψυχαγωγία, όχι την απουσία και των δύο. Η προσπάθεια για νεανική προσέγγιση είναι κατανοητή, αλλά τι σχέση μπορεί να έχει το νεανικό κοινό με μια παρουσιάστρια που εκφράζει την αλληλεγγύη της στον άλλο σούπερ σταρ που βάλλεται άδικα, τον Τομ Κρουζ, είναι κάτι που μόνο οι υπεύθυνοι του σταθμού μπορούν να εξηγήσουν. Οι οποίοι, σύμφωνα με την Κατερίνα Γκαγκάκη είναι πάρα πολύ ευχαριστημένοι - όπως ήταν και με το πρωινό του χειμώνα αρχικά, οπότε κατά τον Αύγουστο μπορεί να έχουν συμφωνήσει με τους τηλεθεατές.

  • Οι αριθμοί
  • Αν τα νουμερα λένε την αλήθεια, η AGB έδειξε πως τη Δευτέρα το Elatte έκανε 16,7% στο σύνολο και 19,5% στο νεανικό κοινό, ενώ την Τρίτη 20,3% και 15,9% αντίστοιχα. Ενώ η Ράνια Θρασκιά στην περσινή πρεμιέρα ήταν 9 μονάδες πάνω! Η συνέχεια βέβαια μπορεί να επιφυλάσσει εκπλήξεις...

Αλίνα Χατζιδάκη