Το φως βοηθά σημαντικά στη δημιουργία ενός χώρου προσαρμοσμένου στα μέτρα κάθε ενοίκου και, με τον κατάλληλο σχεδιασμό, μετατρέπει οποιοδήποτε σπίτι σε ένα μικρό βασίλειο.
Ο φωτισμός ενός χώρου είναι άκρως σημαντικός καθώς επηρεάζει άμεσα την ψυχολογική μας διάθεση. Το γεγονός ότι αρκετοί άνθρωποι επανειλημμένα διατυπώνουν τα παράπονά τους για τον αποτυχημένο φωτισμό του σπιτιού τους και ζητούν συμβουλές για να τον βελτιώσουν δεν είναι τυχαίο, καθώς το συγκεκριμένο ζήτημα αποτελεί ίσως το πιο δύσκολο κομμάτι ενός αρχιτεκτονικού συνόλου.
Το φως είναι μέρος της ζωής μας. Πριν ο άνθρωπος ανακαλύψει τον τεχνητό φωτισμό, ο ήλιος και η φωτιά μάς έδιναν «φως» τη μέρα και το βράδυ αντίστοιχα. Η φύση ήταν εκείνη που καθόριζε το σχεδιασμό των σπιτιών, των χώρων, ακόμη και την εσωτερική διαρρύθμιση των κατοικιών, καθώς η θέση του ήλιου και κατ’ επέκταση η καλή ορατότητα προσδιόριζαν τόσο την τοποθεσία των κατασκευών όσο και την ώρα που πραγματοποιούνταν οι διάφορες εργασίες. Καθώς εξελισσόμαστε ως είδος, οι απαιτήσεις μας γίνονται όλο και πιο περίπλοκες, αλλά και οι δυνατότητές μας μεγαλώνουν. Εχουμε ανακαλύψει τι ακριβώς είναι το φως και πώς μπορούμε να το «δαμάσουμε» και να δημιουργήσουμε εντυπώσεις και εικόνες. Αρκεί να φέρει κάποιος στο μυαλό του το θέατρο για να κατανοήσει τον καθοριστικό ρόλο που παίζει ο φωτισμός στη δημιουργία συγκεκριμένης ατμόσφαιρας σε μια παράσταση. Είναι το στοιχείο που προϊδεάζει το θεατή για τη σκηνή που πρόκειται να εξελιχτεί ενώπιόν του και τον κάνει να νιώσει τον ψυχισμό των χαρακτήρων του έργου.
Τι είναι, όμως, το φως και πώς επιδρά πάνω μας;
Μια απλή περιγραφή της επιστημονικής προέλευσής του μπορεί να μας βοηθήσει να καταλάβουμε κάποια βασικά χαρακτηριστικά. Το φως γεννιέται με την κινητοποίηση των ηλεκτρονίων του ατομικού πυρήνα κάποιων αντικειμένων που οφείλεται σε μια πηγή ενέργειας, όπως π.χ. η θερμότητα. Καθώς το ηλεκτρόνιο επιστρέφει στην αρχική του φάση, απελευθερώνει ένα ποσό ενεργειακής ακτινοβολίας, την οποία εμείς αντιλαμβανόμαστε ως χρώμα. Ετσι, οι κύριες πηγές φωτός καθώς και οι δευτερεύουσες (αυτές δηλαδή που αντανακλούν το φως) εκπέμπουν θερμότητα και παράγουν διάφορους χρωματισμούς ανάλογα με την πηγή ενέργειας που τις γεννά. Το φως και το χρώμα που αυτή η πηγή εκπέμπει, επιτρέπουν στον άνθρωπο να δει. Του κινούν το ενδιαφέρον, δημιουργούν το περιβάλλον που αντιλαμβάνεται, επηρεάζουν την αντίδρασή του στις διάφορες καταστάσεις. Συμβάλλουν τέλος στο να τονίζονται κάποια αντικείμενα τη στιγμή που άλλα «εξαφανίζονται».
Στη Διεθνή Εκθεση του Παρισιού, το 1905, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά ο τεχνητός λαμπτήρας μαζικής παραγωγής. Η εφεύρεση αυτή ήταν ίσως η πιο καταλυτική ανακάλυψη στην εξέλιξη του σύγχρονου ανθρώπου. Από τότε έχουν γίνει τεράστια άλματα στην τεχνολογία και την ενέργεια. Μας δόθηκε η δυνατότητα να διαμορφώνουμε το περιβάλλον μας και τη ζωή μας όπως δε θα μπορούσαν ποτέ να φανταστούν οι πρόγονοί μας.
Πλέον στην αρχιτεκτονική υπάρχουν όλα τα διαθέσιμα εργαλεία για να σχεδιάζουμε σωστά και να δημιουργούμε με επιτυχία την ατμόσφαιρα που επιθυμούμε. Για να πετύχει κανείς στο χώρο του σπιτιού του αυτό που πραγματικά αναζητά, είναι απαραίτητο να προηγηθεί κάποια σχετική μελέτη, ενώ αυτός που θα αναλάβει το εγχείρημα πρέπει να έχει βασικές γνώσεις για τις επιρροές και τις χρήσεις του φωτός και των χρωμάτων ως αλληλένδετων στοιχείων του σχεδιασμού.
Ξεκινώντας το σχέδιο του σπιτιού, κοιτάζουμε πάντα τον προσανατολισμό του κτιρίου ο οποίος θα μας καθορίσει την ποσότητα του φυσικού φωτός που θα εισέρχεται σε αυτό και αναπόφευκτα επηρεάζει την εσωτερική του διαρρύθμιση. Το επιθυμητό είναι να αφήνουμε όσο γίνεται περισσότερο ηλιακό φως να μπαίνει στους χώρους που χρησιμοποιούμε κατά τη διάρκεια της μέρας, δίνοντας βέβαια προσοχή στο να μην προκαλείται υπερθέρμανση. Η σωστή αυτή χρήση του φωτός μάς βοηθάει ψυχολογικά, αλλά και οικονομικά καθώς εξοικονομούμε ενέργεια και, κατ’ επέκταση, χρήμα.
Από πού όμως προέρχεται και πώς μας επηρεάζει το φυσικό φως;
Ο φυσικός φωτισμός προέρχεται από τον ήλιο και μας περιβάλλει. Είναι το ορατό και πιο καθαρό φως το οποίο ονομάζουμε «λευκό», ενώ η υπέρυθρη και υπεριώδης ακτινοβολία δεν είναι ορατές με γυμνό μάτι. Σε μια δέσμη φυσικού φωτός περιέχεται όλο το φάσμα των χρωμάτων της ίριδας που εμφανίζονται στον ουρανό ύστερα από βροχή με τη μορφή του ουράνιου τόξου. Αυτό συμβαίνει λόγω της διάθλασης των ακτινών μέσα από τα σταγονίδια του νερού. Το χρώμα του φωτός μεταβάλλεται ανάλογα με το μέσο που χρησιμοποιούμε για την παραγωγή του.
Σε αντιδιαστολή με το φυσικό φως, το τεχνητό προέρχεται από ποικίλες πηγές. Η καλύτερη απόδοση μιας φωτεινής δέσμης είναι αυτή που εκπέμπει ηλεκτρομαγνητικά κύματα απ’ όλο το φάσμα του ορατού φωτός πλησιάζοντας έτσι τη φυσική ακτινοβολία του ήλιου. Οπως αναφέραμε παραπάνω, η πηγή του φωτός από το οποίο προέρχεται μια δέσμη καθορίζει και τη θερμοκρασία του χρώματος που εκπέμπει. Αυτή μετριέται σε βαθμούς Kelvin (K). Οταν η θερμοκρασία κυμαίνεται χαμηλότερα των 3.000 Κ, λέμε πως η πηγή εκπέμπει θερμό φως, ενώ όταν είναι ψηλότερη των 4.000 Κ είναι ψυχρό φως και πλησιάζει το φυσικό.
Στην αγορά μπορεί κανείς να βρει μεγάλη ποικιλία τεχνητών λαμπτήρων. Κάθε λαμπτήρας είναι κατασκευασμένος για να παρέχει συγκεκριμένη θερμοκρασία και χρώμα, στοιχεία που ο αρχιτέκτονας μπορεί να εκμεταλλευτεί, σε συνδυασμό με τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί, για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες ενός χώρου.
Οι φωτεινές δέσμες παράγονται με δύο τρόπους:
—Μέσω θερμικής ακτινοβολίας (λαμπτήρες πυρακτώσεως και αλογόνου)
—Μέσω εκκένωσης αερίων (λαμπτήρες φθορισμού, υδραργύρου, ατμών μετάλλων αλογόνου, νατρίου).
Κατά κανόνα, οι λαμπτήρες πυρακτώσεως εκπέμπουν θερμό φως, ενώ οι λαμπτήρες φθορίου και αλογόνου ψυχρό.
«Δημιουργώντας ατμόσφαιρα»
Το φως περιγράφει τον όγκο, τα σχήματα, τις φόρμες και τις λεπτομέρειες των χώρων και των αντικειμένων, αποκαλύπτοντας σκιές και χρώματα. Εχει δηλαδή την ικανότητα να πλάθει και να αναδεικνύει τους χώρους και τα αντικείμενά τους. Επίσης, είναι γνωστό πόσο το χρώμα επηρεάζει την ψυχολογία των ανθρώπων. Εκμεταλλευόμενοι αυτές τις ιδιαιτερότητες, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το φως ως εργαλείο για να δημιουργήσουμε μια συγκεκριμένη ατμόσφαιρα σε κάθε χώρο ενός σπιτιού, επιδρώντας άμεσα στον ψυχισμό των κατοίκων του. Για παράδειγμα, σε ένα μικρό σαλόνι όπου μαζεύεται η οικογένεια σαν σε «φωλιά» και στόχος είναι η οικειότητα, καλό είναι να μπει ένα απαλό φως, όχι πολύ δυνατό, και κατά προτίμηση θερμό. Το χρώμα του μπορεί να τείνει προς το κίτρινο, άρα και τα έπιπλα που θα διαλέξει κανείς και τα χρώματα των τοίχων πρέπει να συνδυάζονται με τέτοιου είδους φωτισμό. Αντιθέτως, το κύριο σαλόνι πρέπει να είναι φωτεινό, ανοιχτό και να δημιουργεί μια αίσθηση εξωστρέφειας. Να δέχεται τις ακτίνες του ήλιου στο μεγαλύτερο μέρος της μέρας, ενώ το βράδυ να φωτίζεται καλά με απαλό φως. Στο σπίτι πρέπει κατά το δυνατόν να αποφεύγονται οι λαμπτήρες φθορίου γιατί εκπέμπουν ένα ψυχρό, λίγο πρασινωπό φως που θεωρείται «σκληρό» και μπορεί να κουράσει τα ευαίσθητα νεύρα. Το ψυχρό φως ενδείκνυται περισσότερο για χώρους γραφείου.
Σχεδιάζοντας πρακτικά
Το να δημιουργήσουμε «ατμόσφαιρα» είναι όπως είπαμε σημαντική υπόθεση, αλλά πρέπει να κοιτάμε και την πρακτική πλευρά των πραγμάτων. Κάθε δωμάτιο μιας κατοικίας έχει τις δικές του προδιαγραφές και απαιτήσεις. Ξεκινώντας από τα υπνοδωμάτια, καλό είναι να έχουμε υπόψη μας ότι χρησιμοποιούνται λιγότερο σε ένα σπίτι. Είναι ο χώρος στον οποίο αποσυρόμαστε το βράδυ για να κοιμηθούμε. Επομένως, θέλει λίγο φως για να δημιουργείται η κατάλληλη προδιάθεση και να πέφτουμε στο κρεβάτι για ύπνο. Δεν πρέπει, όμως, να παραβλέψουμε το γεγονός ότι μπορεί να θέλουμε να διαβάζουμε το βράδυ πριν κοιμηθούμε και, ενδεχομένως, να κοιταζόμαστε στον καθρέφτη για να ντυθούμε. Χρειαζόμαστε, λοιπόν, ένα κεντρικό φως το οποίο όμως δεν πρέπει να είναι υπερβολικά δυνατό και σκληρό. Εδώ, όπως στα μπάνια και τις τραπεζαρίες όπου είναι σημαντική η εμφάνιση του ατόμου, ενδείκνυται η χρήση λαμπτήρων πυρακτώσεως οι οποίοι αποδεδειγμένα έχουν το χαρακτηριστικό ότι εκπέμπουν ένα φως ιδιαίτερα θερμό και κολακευτικό. Πρέπει, λοιπόν, από πριν να σκεφτεί κανείς αναλυτικά πότε θα χρησιμοποιεί το κάθε δωμάτιο, για πόσες ώρες τη μέρα, ποιες ώρες και τι θα κάνει στο συγκεκριμένο χώρο. Μπορεί ένα δωμάτιο να εξυπηρετεί παραπάνω από μία χρήσεις και να χρειάζεται μια συνδυαστική λύση προκειμένου να φωτιστεί σωστά. Στην περίπτωση που υπεισέρχεται φυσικό φως σε ένα χώρο, η αρχική μελέτη του φωτισμού πρέπει να λαμβάνει υπόψη ότι αυτό αλλάζει ανάλογα με το ύψος του ήλιου, επηρεάζοντας έτσι την εσωτερική φωτεινότητα και το χρώμα του δωματίου. Η κουζίνα χρειάζεται φως διάχυτο και έντονο συγχρόνως, χωρίς σκιές, για να μπορεί κανείς να μαγειρεύει άνετα.
Εξοικονόμηση ενέργειας
Με τα σημερινά δεδομένα, σκεφτόμαστε όλο και περισσότερο πώς να εξοικονομήσουμε ενέργεια στο κτίριό μας. Μια σωστή μελέτη φωτισμού θα εξασφαλίσει την ορθή χρήση της ενέργειας, μην καταλήγοντας σε άσκοπες σπατάλες και υπερβολική χρήση φωτιστικών. Επιπλέον, υπάρχουν στην αγορά λαμπτήρες ενεργειακής απόδοσης που μπορούν να αντικαταστήσουν τους κοινούς λαμπτήρες πυρακτώσεως, αλλάζοντας πολύ λίγο το τελικό αποτέλεσμα του φωτισμού.
Η επιλογή των φωτιστικών και ο τρόπος φωτισμού, εσωτερικά και εξωτερικά, ενός κτιρίου είναι συνδυασμός τεχνικών απαιτήσεων και υποκειμενικών κριτηρίων, όπως η φωτιστική απόδοση, η ασφάλεια, οι απαιτήσεις εγκατάστασης, η εξοικονόμηση ενέργειας, η χρήση του χώρου, τα υλικά κατασκευής του κτλ. Οσο πιο πιστά τηρήσετε αυτούς τους κανόνες στο σχεδιασμό του κτιρίου, τόσο πιο εύκολη θα είναι στη συνέχεια η διαβίωσή σας μέσα σε αυτό.