Ο ΒΟΥΔΑΣ ΛΙΠΟΘΥΜΗΣΕ ΑΠΟ ΝΤΡΟΠΗ

22.04.2008
Μικρή Αφγανή που θέλει να μάθει γράμματα παίρνει το δρόμο προς τη μόρφωση, που θα την οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια στην απόρριψη

ΤΗΣ ΧΑΝΑ ΜΑΧΜΑΛΜΠΑΦ ΒUDΑ AS SHARM FORU RIKHT/ ΣΕΝΑΡΙΟ Χάνα Μαχμαλμπάφ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ Αμπντολαλί Χοσεϊναλί, Αμπάς Αλιζόμ, Νικμπάτ Νορούζ ΔΙΑΡΚΕΙΑ 81 ΔΙΑΝΟΜΗ ROSEBUD

Πιστή στην παράδοση της οικογένειας, η Χάνα Μαχμαλμπάφ (κόρη του Μοχσέν και αδερφή της Σαμίρα) ξεκίνησε να κάνει ταινίες πριν αποκτήσει δική της άποψη για το σινεμά. Ο «Βούδας» της είναι βασισμένος πάνω σε ένα απόφθεγμα του μπαμπά της, που συντετριμμένος μπροστά στις απάνθρωπες μεθόδους των Ταλιμπάν, είχε δηλώσει ότι «Ακόμα και τα αγάλματα ντρέπονται μπροστά σε τόση σκληρότητα και λιποθυμούν». Ο λόγος για τα δύο γιγάντια ομοιώματα του Βούδα που κατασκευάστηκαν πριν από 2.000 χρόνια και καταστράφηκαν πριν από 7, όταν οι Ταλιμπάν αποφάσισαν να άρουν το δικαίωμα στην ανεξιθρησκεία. Ενα μάλλον απλοϊκό σχόλιο πάνω στην εξάλειψη του πολιτισμού και του στοιχειώδους σεβασμού απέναντι στα ανθρώπινα δικαιώματα, η ταινία επιλέγει ως μέσο το νατουραλισμό και όχημα τη μικρή Μπακτάι για να διεισδύσει στην καρδιά της Μέσης Ανατολής.Οσο η μικρή πλησιάζει στην ολοκλήρωση του σκοπού της, ωστόσο, τόσο η Μαχμαλμπάφ χάνει τη σκηνοθετική της ψυχραιμία, με αποτέλεσμα αμφότεροι να φτάσουν στο τέρμα παραπατώντας. Ενα αμιγώς φεστιβαλικό προϊόν με έντονες δραματουργικές αδυναμίες και εύλογες αντιπολεμικές ευαισθησίες, το φιλμ ξεχειλίζει από καλές προθέσεις αλλά αποδεικνύεται υπερβολικά εύθραυστο μπροστά στη σκληρότητα που θέλει να καυτηριάσει και συντρίβεται τελικά μέσα στην ίδια του την αθωότητα.

Δέσποινα Παυλάκη

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ