Σινεμά, Ασπιρίνες Και Ορνεα

30.04.2008
Στη ρημαγμένη βόρειο Βραζιλία του ’42 ένας Γερμανός φυγάς, που τρέχει να γλιτώσει από τον πόλεμο, γυρνάει τις άνυδρες επαρχίες με το φορτηγάκι του πουλώντας ένα νέο θαυματουργό φάρμακο: την ολοστρόγγυλη ασπιρίνη. Ο Γκόμες, σεναριογράφος μεγάλου βεληνεκούς και σκηνοθέτης χαμηλών τόνων, επιτρέπει στη σκονισμένη έρημο να καταλάβει αθόρυβα την ταινία του, τοποθετώντας ένα στωικό ξένο στα μονοπάτια μιας χώρας σε πλήρη αναταραχή.

Στη ρημαγμένη βόρειο Βραζιλία του ’42 ένας Γερμανός φυγάς, που τρέχει να γλιτώσει από τον πόλεμο, γυρνάει τις άνυδρες επαρχίες με το φορτηγάκι του πουλώντας ένα νέο θαυματουργό φάρμακο: την ολοστρόγγυλη ασπιρίνη. Ο Γκόμες, σεναριογράφος μεγάλου βεληνεκούς και σκηνοθέτης χαμηλών τόνων, επιτρέπει στη σκονισμένη έρημο να καταλάβει αθόρυβα την ταινία του, τοποθετώντας ένα στωικό ξένο στα μονοπάτια μιας χώρας σε πλήρη αναταραχή. Ο Γιόχαν μπορεί να γλίτωσε τη μάχη, αλλά δίνει καθημερινά μια δική του ενάντια στη λειψυδρία και την απελπισία που έχει καταλάβει τη βραζιλιάνικη επαρχία. Την άδεια θέση του συνοδηγού, που γεμίζουν διαδοχικά κατάκοποι περαστικοί, καταλαμβάνει με τα όνειρά του ένας δεύτερος φυγάς, ο Ρανούλφο. Αυτός με τη σειρά του, τρέχει να γλιτώσει τη μαύρη μοίρα του φτωχού και ονειρεύεται φωναχτά το Ρίο. Στο σύμπαν του Γκόμες όλα είναι δρόμος. Δεν υπάρχουν απρόοπτα για να εκτροχιάσουν τους δύο αυτούς αναπάντεχους συνταξιδιώτες. Η καθημερινότητα προσφέρει συνοχή και η φυγή συνενοχή δημιουργώντας κοινούς τόπους ανάμεσα σε δυο ανθρώπους που διαφέρουν όσο και οι ήπειροι από τις οποίες προέρχονται. Ο πόλεμος του Γιόχαν είναι πίσω τους και το Ρίο του Ρανούλφο μπροστά τους. Στην ενδιάμεση διαδρομή υπάρχουν μόνο έρημες εκτάσεις και δύσκολες αποφάσεις.

Δέσποινα Παυλάκη